Traadstarter Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hva i all verden gjør teologi på et universitet!? Hvordan kan man bli ekspert på noe man ikke kan vite noe om!? Et universitet skal være et sted man lærer seg nyttig kunnskap. At religion blir sett på som en slags filosofi mener jeg er latterlig. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er vel mer en historie/filosofiutdanning en får der. En lærer seg historien bak de forskjellige religionene, en lærer seg forskjellige teorier innenfor de forskjellige religionene. Studentene blir utfordret til å tenke og fundere over f. eks. kvinnens plass i forskjellige religioner. Hvorfor kvinnen ikke får innpass i noen osv. Så hvordan definerer du egentlig nyttig kunnskap? Kunnskap som fører til en jobb? Kunnskap som er samfunnsnyttig? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Det er vel mer en historie/filosofiutdanning en får der. En lærer seg historien bak de forskjellige religionene, en lærer seg forskjellige teorier innenfor de forskjellige religionene. Studentene blir utfordret til å tenke og fundere over f. eks. kvinnens plass i forskjellige religioner. Hvorfor kvinnen ikke får innpass i noen osv. Så hvordan definerer du egentlig nyttig kunnskap? Kunnskap som fører til en jobb? Kunnskap som er samfunnsnyttig? Hvis det er historie og filosofikunnskaper man tilegner seg der, kan jeg delvis forstå det. Det er kanskje heller på meninghetsfakultetet av kunnskap som strengt tatt ikke er kunnskap læres? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er faktisk veldig viktig at vi har folk som har kunnskap til hva bibelen lærer og hvordan dette skal tolkes, som ikke er "indoktrinerte" i den norske kirke, som kan være en motvekt til de geistlige når kirkedebattene raser i media. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) og hvordan dette skal tolkes, Bibelen skal ikke tolkes. Dessuten er det vel stort sett troende som gidder å utdanne seg teologer? I et fritt marked vil det alltid være nok av ateister som tar seg tid til å lære seg det som står i Bibelen, enten for å tjene penger på bøker, eller for å debattere kristne i senk på forumer. Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 og hvordan dette skal tolkes, Bibelen skal ikke tolkes. Dessuten er det vel stort sett troende som gidder å utdanne seg teologer? I et fritt marked vil det alltid være nok av ateister som tar seg tid til å lære seg det som står i Bibelen, enten for å tjene penger på bøker, eller for å debattere kristne i senk på forumer. Skal ikke bibelen tolkes? I et fritt marked vil det alltids finnes folk som interesserer seg for økonomi, matematikk, fysikk og annen historie også. Hvorfor skal staten betale for at de skal ta sin utdanning når de kan gjøre det selv? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) og hvordan dette skal tolkes, Bibelen skal ikke tolkes. Dessuten er det vel stort sett troende som gidder å utdanne seg teologer? I et fritt marked vil det alltid være nok av ateister som tar seg tid til å lære seg det som står i Bibelen, enten for å tjene penger på bøker, eller for å debattere kristne i senk på forumer. Skal ikke bibelen tolkes? I et fritt marked vil det alltids finnes folk som interesserer seg for økonomi, matematikk, fysikk og annen historie også. Hvorfor skal staten betale for at de skal ta sin utdanning når de kan gjøre det selv? Hvorfor skal Bibelen tolkes? Når det står at du skal drepe homofile, så menes faktisk det. Det betyr ikke at man må tenke seg nøye om før man velger å bli homofil. Fysikk og matte er noe helt annet. Det er samfunnsnyttig kunnskap. Grunnen til at Staten støtter teologistudier er at Staten er kristen. Staten gir ikke støtte til dette for at vi skal kunne ha en motvekt til kristne som tror på det som står der. Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Traadstarter: Jovisst skal bibelen tolkes. Det er elementært, og en av tingene både prester og andre teologistudenter lærer først. Teologi er også samfunnsnyttig kunnskap, når samfunnet er gjennomsyret av religion i den grad det er det i dagens verden. Endret 13. februar 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Traadstarter: Jovisst skal bibelen tolkes. Det er elementært, og en av tingene både prester og andre teologistudenter lærer først. Og hvordan SKAL den tolkes? Siden de skal lære dette...Trodde Bibeltolkning var individuelt. Teologi er også samfunnsnyttig kunnskap, når samfunnet er gjennomsyret av religion i den grad det er det i dagens verden. Religionshistorie er nyttig, men med teologi mener jeg at man tar utgangspunkt i at Bibelen er sann og søker Guds ord. Det er jo den type utdanning prester tar, regner jeg med. På menighetsakultetet. Tror ikke akkurat de studerer Bibelen som en helt vanlig bok skrevet av mennesker der. De ser på den som Guds ord. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Traadstarter: Om går profesjonsstudiet i teologi ved universitetet kan du bli prest i Den Norske Kirke. Om du studerer teologi og kristendom, og lignende studier, lærer du om kristendommens historie. Begge deler er nyttig kunnskap. Jeg skjønner ikke problemet. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Traadstarter: Om går profesjonsstudiet i teologi ved universitetet kan du bli prest i Den Norske Kirke. Om du studerer teologi og kristendom, og lignende studier, lærer du om kristendommens historie. Begge deler er nyttig kunnskap. Jeg skjønner ikke problemet. OK, da er det kanskje bare menighetsfakultetet som tar utgangspunkt i at Bibelen er sann. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Traadstarter: Om går profesjonsstudiet i teologi ved universitetet kan du bli prest i Den Norske Kirke. Om du studerer teologi og kristendom, og lignende studier, lærer du om kristendommens historie. Begge deler er nyttig kunnskap. Jeg skjønner ikke problemet. OK, da er det kanskje bare menighetsfakultetet som tar utgangspunkt i at Bibelen er sann. Ja. Jeg skjønner ikke problemet med at du kan studere teologi på universitetet? Det er da minst like nyttig som Antikk kultur og klassisk tradisjon, Tverrfaglige kjønnsstudier eller kunsthistorie 1 Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hva i all verden gjør teologi på et universitet!? Sannsynligvis er dette av historiske grunner. Universiteter i gamle dager ga utdanning innen teologi, juss og medisin. I sin tid var teologi det mest presitisjefylte. Et universitet skal være et sted man lærer seg nyttig kunnskap. At religion blir sett på som en slags filosofi mener jeg er latterlig. Krav til nytteverdi vil gi ganske mange gamle universiteter store problemer. Arkeologi, filosofi, oldtidshistorie, utdødde språk med mer er ikke noe industrien etterspør i store mengder; mange studier munner ut i en karriere ved universitetet der en studerte. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Traadstarter: Om går profesjonsstudiet i teologi ved universitetet kan du bli prest i Den Norske Kirke. Om du studerer teologi og kristendom, og lignende studier, lærer du om kristendommens historie. Begge deler er nyttig kunnskap. Jeg skjønner ikke problemet. OK, da er det kanskje bare menighetsfakultetet som tar utgangspunkt i at Bibelen er sann. Ja. Jeg skjønner ikke problemet med at du kan studere teologi på universitetet? Det er da minst like nyttig som Antikk kultur og klassisk tradisjon, Tverrfaglige kjønnsstudier eller kunsthistorie Nei, religionshistorie og religionsvitenskap er helt greit. Det jeg er imot er bibelstudier som tar utgangspunkt i at Bibelen er sann. Hvordan kan man være ekspert på noe man ikke kan vite noe om, liksom... Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Krav til nytteverdi vil gi ganske mange gamle universiteter store problemer. Arkeologi, filosofi, oldtidshistorie, utdødde språk med mer er ikke noe industrien etterspør i store mengder; mange studier munner ut i en karriere ved universitetet der en studerte. Arkeologi er da viktig! Å vite om menneskenes kulturhistorie er verdifullt. Filosofi er viktig. Ikke minst fordi moderne vitenskap bygger på tankene og antagelsene til de første filosofene. Utdødde språk er så, men dette kommer vel på en måte også inn under menneskets kulturhistorie. Det ville vært synd om slik kunnskap gikk tapt. Religionshistorie er også viktig. Jeg har vel fått fram poenget mitt nå? Det jeg er kritisk til er studier hvor man tar utgangspunkt i at Bibelen er Guds ord. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Vel, det er faktisk de som har studert akkurat det som har lettest med å få jobb, så samfunnet har bruk for dem. Du vet, det der frie markedet du snakket om. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Den eneste grunnen til at man kan si at Staten har bruk for dem, er at vi har Statskirke. Vi har ikke bruk for folk som går rundt og tror det som står i Bibelen er sant. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Arkeologi er da viktig! Å vite om menneskenes kulturhistorie er verdifullt. Filosofi er viktig. Ikke minst fordi moderne vitenskap bygger på tankene og antagelsene til de første filosofene. Utdødde språk er så, men dette kommer vel på en måte også inn under menneskets kulturhistorie. Det ville vært synd om slik kunnskap gikk tapt.Jeg er enig i at det er kulturelt viktig, men det er ikke livsnødvendig, en vinkling jeg ser endel av i utlandet. Storbritannia opplevde en stor omveltning under Thatcher i så måte.Religionshistorie er også viktig. Jeg har vel fått fram poenget mitt nå? Det jeg er kritisk til er studier hvor man tar utgangspunkt i at Bibelen er Guds ord.Det var igrunnen ikke det som stod i det første innlegget, der var ikke sannhetsgehalten i troen nevnt. Religion er mer enn tro, det er også et sett normer/verdier/leveregler, og religionens betydning i de forskjellige delene av verden er vel ganske klar. Om troen er det eneste, kan jeg nok være skeptisk. Som kulturbærer mener jeg likevel den har betydning. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Dette lærer man Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om kristendommens opprinnelse og historiske utvikling, om sentrale tekster i kristendommens historie og om dens utbredelse og egenart i dag. De skal kunne anvende og forstå bruken av forskjellige metoder i studiet av kristendommen og relatere andre fagområder til dette studiet. Studentene skal også utvikle en selvstendig evne til å analysere og drøfte sentrale spørsmål i en kristen livstolkning med henblikk på forholdet mellom enhet og mangfold i den kristne tradisjon, forholdet mellom kristendom og kultur og forholdet mellom kristendommen og andre religioner. Ellers vil jeg anbefale deg å ta en titt på websidene til teologistudiet. Kanskje du får noen nye innblikk i hva det faktisk dreier seg om. En gang trodde jeg matematikk var ubruklig. Hva var vits med å lære det hvis man ikke skulle bli matematiker? Det var først i andre klasse på vgs. jeg faktisk forstod hvor viktig det var. Moralen er: selv om det virker ubruklig for deg betyr det ikke nødvendigvis at det er det. Endret 13. februar 2008 av Lyngfisk Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Religion er mer enn tro, det er også et sett normer/verdier/leveregler, og religionens betydning i de forskjellige delene av verden er vel ganske klar. Om troen er det eneste, kan jeg nok være skeptisk. Som kulturbærer mener jeg likevel den har betydning. Jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig, men mener du at religion er viktig for å få samfunnet til å gå rundt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå