Astralnoise Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Da har vi tre utfall: 1. Man finner det man vil med denne maskinen. 2. Noe går galt, og vi dør alle sammen. 3. Man finger ikke en skit, og hele prosjektet er til ingen nytte. Jeg jubler om det blir nr. 1, rekker ikke å tenke om det blir nr. 2, og ler meg skakk om det blir nr. 3. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Det er en fordel for livet på jorda at de har rett om at sorte hull kan evaporere og forsvinne, ja. #3 ser jeg forøvrig på som lite sannsynlig, for noe finner de alltids ut. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Det er en fordel for livet på jorda at de har rett om at sorte hull kan evaporere og forsvinne, ja. #3 ser jeg forøvrig på som lite sannsynlig, for noe finner de alltids ut. Jeg skal i alle fall følge nøye med. Blir spennende, nesten som når vi ventet på Y2K Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg vil bare tilføye at Final Fantasy er veldig inspirert av sånne ting. En ting. Hva er det som egentlig skjer iett sort hull? Jeg vet at man blir komprimert. Men er det mere detaljerte forklaringer som finnes? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Mener du da hvis man skulle bli sugd inn mot et sort hull, eller hva som foregår der inne ellers? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg tror alle som havner i svarte hull, jobber under press. /dårlighumor Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Men er det mere detaljerte forklaringer som finnes? science.howstuffworks.com/black-hole ? Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hmmm, ble ikke noe særlig klokere av dette. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ein vert spaghettifisert på veg inn og so trykt saman når ein kjem inn til kjernen, litt som om ein her på jorda skulle falle fra noko høgt (ein ville føle seg rimeleg utstrekt) og so verte trykt flat når ein traff bakken. Berre omtrent tusen milliarder gonger verre eller noko sånt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Man blir ikke utstrekt i lange fall her på jorden da, men regner med du vet det. Jeg har heller ikke følt meg utstrekt når heg hgar fallt fra store høyder, men dette er vel høyst subjektivt. Uansett, grunnen til at man blir strekt i er fordi det er så ekstremt mye masse i et så ekstremt lite område at gravitasjonskreftene avtar ekstremt mye. Dette gjør at det er store forskjeller på tyngdekraften som drar deg ved beina enn styrken på tyngdekreftene som trekker deg i hodet. Dette er ikke noe man vil merke av to grunner. Det skjer når man er så nærmt det svarte hullet at man har vært død i god tid på dette tidspunktet, og blitt revet til småbiter. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Jo, ein blir eigentleg utstrekt, men det er so lite at ein ikkje merker noko til det. Det var kanskje feil å legge til at ein føler seg utstrekt når ein ikkje legger merke til det. På den andre sida kjenner ein jo svært godt at det er noko som «drar» i en. Det er vel det nærmaste ei kjensle av å vere «utstrekt» ein kan komme under normale omstende. Endret 28. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Man blir ikke utstrekt i lange fall her på jorden da, men regner med du vet det. Jeg har heller ikke følt meg utstrekt når heg hgar fallt fra store høyder, men dette er vel høyst subjektivt. Uansett, grunnen til at man blir strekt i er fordi det er så ekstremt mye masse i et så ekstremt lite område at gravitasjonskreftene avtar ekstremt mye. Dette gjør at det er store forskjeller på tyngdekraften som drar deg ved beina enn styrken på tyngdekreftene som trekker deg i hodet. Dette er ikke noe man vil merke av to grunner. Det skjer når man er så nærmt det svarte hullet at man har vært død i god tid på dette tidspunktet, og blitt revet til småbiter. Hva er det som har revet oss i småbiter, før tidevannskreftene blir store nok til at vi merker dem? Kan ikke skjønne hva annet enn nettop tidevannskreftene (dvs. forskjellen i gravitasjonskraften på føttene og hodet hvis vi faller loddrett inn mot hullet) som skulle rive oss i filler, og vi vil vel merke det ganske greit før vi faktisk revner på midten. Sikkert ikke en veldig behagelig måte å dø på. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Hehe, du har helt rett, du vil nok merke det lenge før, det er jo tross alt det som dreper deg Forresten, for å snakke litt om krefter. Jeg så et bilde på wikipedia (animert simulering av et svart hull som gikk forbi melkeveien, dvs. melkeveien i bakgrunnen sett fra kameraets perspektiv). Det var 600 km vekke og for å holde seg 600 km vekke, krevdes det en konstant aksellerasjon på over 4 millioner G Endret 28. april 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Så man vil ikke engang komme inn i midten før man er død altså? Hmmm, godt svart. Takker. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Du dør lenge før du er i nærheten av midten engang. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jepp, forstår det. Kraften er så stor i forhold til hva kroppen vår kan tåle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå