Gjest Medlem-148998 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvorfor fortjener religioner respekt, da? Fordi mange folk finner trøst i å ha noe å tro på. Mange liker jo tanken på at den finnes høyere makter, eller en allmektig o.l. Jeg tror ikke på noe sånt, men så lenge det kan hjelpe folk er det fint. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg finner trøst og glede i å legge skylda på jødene for alt det onde i verden. Fortjener nazismen respekt? Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg finner trøst og glede i å legge skylda på jødene for alt det onde i verden. Fortjener nazismen respekt? Nei, slettes ikke. Nazismen er helt forferdelig, og det vet du sikkert like godt som meg. Men hvordan kan du sammenligne nazismen med religioner ? Forklar. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Fordi mange folk finner trøst i å ha noe å tro på. Mange liker jo tanken på at den finnes høyere makter, eller en allmektig o.l. Jeg tror ikke på noe sånt, men så lenge det kan hjelpe folk er det fint. Det er helt greit at noen tror på nissen/tannfeen/Allah/Gud og at de forteller historier om dette, har ritualer rundt dette hjemme eller i lukkede lag og også at de synger sanger om dette. Det som ikke er OK er når dette blir brukt til å begrense andre menneskers eller samfunns frihet. Det er bare å konstatere at diskusjon.no og resten av norsk presse har latt seg skremme til å gjøre akkurat det islamistene ønsker. Nå vet de at det fungerer så nå er det bare å kjøre på for dem helt til vi har Sharia-lovene innført i Norge. Endret 18. februar 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Igjen, de som begreneser andre mennesker sin frihet med sin religion, er vel også de mer ekstreme. Hvis sharia lovene ble innført i Norge hadde det vært helt forferdelig. Jeg synes ihvertfall at hvis de skal til landet vårt, så får de faen meg tilpasse seg lovene og reglene her i landet. Men det jeg samtidig sier, er at ikke ALLE oppfører seg som hjernevaska idioter. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 robertaas har rett. Skal vi bli kvitt religion, kan vi ikke tolerere den overhodet. Religioner fortjener ingen respekt. Hvordan definerer du "ikke tolerere den overhodet"? Hvilke virkemidler er akseptable for å bli kvitt religionen? Geir Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg finner trøst og glede i å legge skylda på jødene for alt det onde i verden. Fortjener nazismen respekt? Nei, slettes ikke. Nazismen er helt forferdelig, og det vet du sikkert like godt som meg. Men hvordan kan du sammenligne nazismen med religioner ? Forklar. Så det er helt forkastelig å mene at jøder er skyld i alt ondskap i verden, det bør forkastes? Mens det er helt ok å mene at alle vantro bør og skal brenne i Helvete og at homofili er synd? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Igjen, de som begreneser andre mennesker sin frihet med sin religion, er vel også de mer ekstreme. Så det du egentlig mente var at religion fortjener respekt så lenge man stryker de grusomme versene i skriftene? Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg finner trøst og glede i å legge skylda på jødene for alt det onde i verden. Fortjener nazismen respekt? Nei, slettes ikke. Nazismen er helt forferdelig, og det vet du sikkert like godt som meg. Men hvordan kan du sammenligne nazismen med religioner ? Forklar. Så det er helt forkastelig å mene at jøder er skyld i alt ondskap i verden, det bør forkastes? Mens det er helt ok å mene at alle vantro bør og skal brenne i Helvete og at homofili er synd? Eh...nei, men nå er det vel veldig få kristne som tenker sånn. Jeg kjenner mange kristne, og ingen har noe imot homofile. F.eks er faren min protestant, og moren min katolikk, og jeg..er hedning. Og det plager ingen av oss. Du generaliserer noe jævlig, håper du skjønner at ikke alle troende er sånn som du gir uttrykk for. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Man kommer ingen vei med å diskutere religion. Blir bare en evig rundans.. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Blasfemi er straffbart i Norge etter straffelovens § 142. Blasfemi er der definert videre enn bare gudsbespottelse, idet loven forbyr å vise ringeakt «for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse». Dette inkluderer også for eksempel ringeakt mot sakramenter, trosbekjennelser og religiøse seremonier. Spiller denne loven ingen rolle i denne saken? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 robertaas har rett. Skal vi bli kvitt religion, kan vi ikke tolerere den overhodet. Religioner fortjener ingen respekt. Hvordan definerer du "ikke tolerere den overhodet"? Hvilke virkemidler er akseptable for å bli kvitt religionen? Geir Rett og slett ved at folk begynner å riste på hodet og le når folk begynner å bable om religion, i stedet for å si "jeg respekterer din tro". Mer vitenskap på TV i stedet for åndenes makt og annet piss som forsøpler en hel generasjon. De religiøse bør finansiere overtroen sin selv. Ingen statsstøtte. Religiøse argumenter bør ses bort fra i politiske diskusjoner, for eksempel om stamcelleforskning. Jeg tror ikke religion noengang vil forsvinne helt, men vi kan gjøre mye for å hindre spredning. Det siste vi bør gjøre er å begynne å gi etter for press fra gale fundamentalister, slik forumstyret nå har gjort. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 robertaas har rett. Skal vi bli kvitt religion, kan vi ikke tolerere den overhodet. Religioner fortjener ingen respekt. Hvordan definerer du "ikke tolerere den overhodet"? Hvilke virkemidler er akseptable for å bli kvitt religionen? Geir Ren gudstro er ikke samfunnsskadelig. Du bør heller spørre om hvilke virkemidler som er akseptable for å opprettholde eller fremtvinge en middelaldersk samfunnsnorm basert på lovhjemlet frykt, tortur, legemsbeskadigelse, kvinnediskriminering/mishandling, diskriminering/forfølgelse/dreping av vantro/homofile/voldtektsofre osv. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Siden den effektivt er en sovende paragraf, så nei. Det er i praksis ingen som straffes for blasfemi i ord eller bilde lenger. Og så lenge man får lov å fremstille Jesus akkurat som man vil får man tillate det samme med andre religiøse symboler. Geir Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Den som er misfornøyd med beslutningen, kan jo i stedet klistre en muhammed-karikatur på bilen sin og på den måten vise hva de står for? Nå eier jo ikke jeg en bil, men det synes jeg var et litt merkelig forslag. Bilen hadde nok blitt totalt herpa og du risiker også at folk banker deg opp og eventuelt prøver å drepe deg også. Jeg er mer for at det norske folk viser sin avsky via at minst 30% av befolkningen klister muhammed-karikaturer til bilene sine, eller boikotter med umiddelbar virkning alle aviser som nekter å trykke karikaturene, eventuelt kunne man også vist sin avsky ovenfor poltikerne med gigantiske underskriftskampanjer med hundretusener av underskrifter. Men akk vi er vel blitt for feige, hvor lenge skal det norske folk finne seg i at våre grunnleggende menneskerettigheter blir spyttet på av både radikale muslimer men også såkalte "liberale" som Abid Q Raja? Sharialover er vel mulig å gjennomføre her i landet tipper jeg hvis demografien og radikaliseringen av den muslimske befolkingen i europa fortsetter, det er ihvertfall siste dråpen for meg hvis jeg fortsatt er i live. Endret 18. februar 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Eh...nei, men nå er det vel veldig få kristne som tenker sånn. Jeg kjenner mange kristne, og ingen har noe imot homofile. F.eks er faren min protestant, og moren min katolikk, og jeg..er hedning. Og det plager ingen av oss.Du generaliserer noe jævlig, håper du skjønner at ikke alle troende er sånn som du gir uttrykk for. Nå sa du at religion fortjener respekt, ikke at kristne fortjener respekt. Om man klarer å ignorere de verste bibelversene, er det bra (men også ulogisk). Kristendommen i seg selv fortjener derimot ingen respekt. At foreldrene dine ikke tror på Helvete er fint for familien din, men skal man først tro på en religion ser jeg ingen grunn til å velge ut det man liker og se bort fra alt annet. Da tror de egentlig ikke på det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Til orientering: Jeg har slettet et innlegg som svarte på et innlegg som igjen var slettet av brukeren, og som diskuterte forumets regler. Vi har en egen kategori for slikt. Edit: I mellomtiden var selvsagt det innlegget blitt sitert også. Men det er forsåvidt greit, siden det var on topic. Beklager om jeg bidro til forvirring... Geir Endret 18. februar 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Siden den effektivt er en sovende paragraf, så nei. Det er i praksis ingen som straffes for blasfemi i ord eller bilde lenger. Og så lenge man får lov å fremstille Jesus akkurat som man vil får man tillate det samme med andre religiøse symboler. Geir Hvorfor fjernes ikke paragrafen? Hva er begrunnelsen til stortinget? Er de kjøpt og betalt av kirka? Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Eh...nei, men nå er det vel veldig få kristne som tenker sånn. Jeg kjenner mange kristne, og ingen har noe imot homofile. F.eks er faren min protestant, og moren min katolikk, og jeg..er hedning. Og det plager ingen av oss.Du generaliserer noe jævlig, håper du skjønner at ikke alle troende er sånn som du gir uttrykk for. Nå sa du at religion fortjener respekt, ikke at kristne fortjener respekt. Om man klarer å ignorere de verste bibelversene, er det bra (men også ulogisk). Kristendommen i seg selv fortjener derimot ingen respekt. At foreldrene dine ikke tror på Helvete er fint for familien din, men skal man først tro på en religion ser jeg ingen grunn til å velge ut det man liker og se bort fra alt annet. Da tror de egentlig ikke på det. De tror på et visst helvete, men bibelen er heller ikke noe som skal følges slavisk. Du sr alt svart-hvitt, du må da skjønne at det er ekstremt få som følger bibelen til punkt og prikke. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 hvor lenge skal det norske folk finne seg i at våre grunnleggende menneskerettigheter blir spyttet på av både radikale muslimer men også såkalte "liberale" som Abid Q Raja? Hva tenker du på her?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå