Gå til innhold

Muhammed-saken - hva er riktig å gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er uenig i forbudet. Jeg er uenig i enhver sensur, bortsett fra der ytringsfriheten tråkker over grensen for privatlivets fred. Individet skal være beskyttet mot ærekrenkelser, men grupper - enten det er muslimer eller andre - kan ikke påberope seg immunitet i den offentlige ordveksling.

Det betyr ikke at jeg synes enhver ytring er passende, på den ene eller andre måten. Jeg forbeholder meg retten til å si folk imot. Men jeg foretrekker at ugresset kommer fram i lyset, så lenge man ikke ser det kan man heller ikke luke det vekk. Uten at jeg dermed har sagt noe om hvorvidt Muhammedtegningene er passende eller ikke. Det er uvedkommende for spørsmålet om det burde være lov.

Når det gjelder forumets regler, så kan vi diskutere det videre i tråden under Tilbakemeldinger. Jeg har postet et svar der angående forumet og ytringsfriheten på generelt grunnlag. Men det er altså ikke "min" regel, og jeg synes den er prinsipielt feil, så noen begrunnelse utover at slik er det er det vanskelig for meg å gi.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det som skjer er alminnelig menneskelig psykologi. Vi er flokkdyr, og får du tilstrekkelig mange av oss til å løpe så løper resten etter. Det gjelder spesielt når emnet er moralsk eller religiøst og noen står bak og pisker opp stemningen. Dette er ikker anderledes enn andre masse-"oppløp". Både nazistiske og kommunistiske ledere var flinke til å bruke fenomenet til å få folk til å hive fornuften over bord og løpe deres ærend.

Det kan oppstå som et lokalt fenomen også, for eksempel i Bjugn-saken: Ta et emne med moralske undertoner og la noen "rake i glørne" så blusser det fort opp, og proporsjonene forsvinner.

Desto viktigere er det at noen har vett og mot til å stå imot den løpske majoritet. Men helst uten å bli løpt overende: Alle som har sett klassiske westernfilmer vet at du ikke stopper en løpsk okseflokk ved å stille deg foran dem og si "stopp", Det resulterer bare i en sikker - om enn ærefull - død. Man må være flere, man må ha hester, og man må ha kjenne flokkens natur.

Det aller viktigste i spørsmålet om ytrinsgfrihet er at den blir anerkjent av både de som har makt til å begrense den og de som skal bruke den. Det betyr ikke at ytringen i seg selv er verneverdig, det er ytringen som fenomen som må beskyttes. Det er ikke at noen poster tegninger av Muhammed som er målet, ei heller at ikke noen synes det er upassende, vi kan ha ytringsfrihet uten at noen poster en tegning av profeten. Ytringsfrihet er ikke ytringsplikt. Det viktige er at ingen sier det burde være forbudt.

På den annen side har vi jo ikke ytringsfrihet dersom ingen får lov å si at muhammedtegninger burde forbys...?

Lenke til kommentar
Vil all negativ omtale om kristendommen bli slettet på samme måte som som muhammedbildene, eller driver diskusjon.no med forskjellsbehandling?

Dette spørsmålet hører strengt tatt hjemme i den andre tråden, men jeg skal svare deg her:

Nei, all negativ omtale om kristendommen blir ikke slettet på samme måte som Muhammedbildene. Men det gjør da heller ikke all negativ omtale av islam. Du må sammenligne epler og epler...

Nå gjelder forbudet eksplisitt bilder og tegninger av profeten Muhammed, men siden jeg ser på dette som et prinsipielt spørsmål sletter jeg selvsagt også karikaturer av Jesus. (Og har gjort det ved flere anledninger.)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig kjenner jeg at jeg blir litt lei meg når jeg leser at folk foreslår at krekende bilder av en religion burde publiseres regelmessig kun med den hennsikt å "vise at vi ikke godtar en religion skal spesialbehandles.".

Jeg føler at folk for det første mangler informasjon om Islam, og kun ser på det media velger å fremlegge for oss. Hva er det aviser som VG og Dagbladet ønsker å gjøre? De ønsker å selge flest aviser. Og hva selger flest aviser? Sjokkerende overskrifter. Det er blant annet slike overskrifter som fører til økende grad av fordommer, for eksempel mot muslimer.

Vi skal som sagt ikke så veldig langt tilbake i tid før vi møter en Kristendom som var særdeles undertrykkende, voldelig og autoritær. Det er selvfølgelig ikke en grunn til at vi skal akseptere ekstremisme, verken islamsk, kristen, eller noe annet, men jeg ser alt for ofte at folk setter likhetstegn mellom islamsk ekstremisme og islam. Hvorfor setter dere ikke da likehet mellom Kristendom og kristen ekstremisme? Hvorfor ikke hevde at alle kristne er som jehovas vitne eller pinsebevegelsen?

Greit nok at Muhammedkarikaturer ble trykket, og sterke reaksjoner oppstod, men ser ingen grunn til å bruke tegningene som et slags sår man kan strø salt i når man ønsker å "sette muslimer på plass", sorry, men jeg hadde håpet at samfunnet jeg lever i hadde kommet lenger enn som så..

Når jeg på VG leser slikt som:

Det er VELDIG skuffende at norske barn blir muslimer.... Jeg har barn selv og skal prøve å passe at de ikke omgås så mye med muslimske barn. Jeg har ikke noe imot dem og deres religion, men de er rett og slett farlige.
blir jeg redd, samtidig som jeg føler synd på barnet som må holde ut med en mor som skal skjerme barnet for venner med Islam som religion.
Lenke til kommentar

Fliers på bakken ved trikkestoppet i dag: (Sensurert av meg)

1380422550081123.jpg

Lurer på hvem som står bak disse...

Vil ikke si at slike foretak som dette er noe særlig konstruktive. Hvis vi forventer at muslimer skal respektere vår rett til å ytre oss synes jeg også at andre skal respektere dem for hva de tror/mener, og ikke bare bruke ytringsfriheten vår for å provosere bare fordi vi kan.

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at å publisere karikaturtegninger som er is trid med religionen, i dette tilfelle islam, er strengt tatt etter min mening å frembringe frustrasjonen av muslimene. Når du vet i forkanten at å publisere noe slikt som er omstridt blant muslimene, og gjør det allikevel, ber man om bråk.

Lenke til kommentar
Først av alt vil jeg si at å publisere karikaturtegninger som er is trid med religionen, i dette tilfelle islam, er strengt tatt etter min mening å frembringe frustrasjonen av muslimene.

Tenk hvordan samfunnet vårt ville vært idag om alle i i middelalderen hadde vært like redde for å støte kirken som du nå er redd for å støte Islam!

0-toleranse for religiøst tull er eneste vei ut om vi ikke har tenkt oss tilbake til middelalderen.

Lenke til kommentar
*snipp*

Det er lov til å mene at de burde forbys, men å forby dem er noe helt annet.

Mener du det var riktig av de danske avisene å trykke opp tegningene?

Vil støtende karikaturer av fotballspillere også bli slettet? Husk at for mange av oss er fotball like viktig som religion er for andre.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Når jeg på VG leser slikt som:
Det er VELDIG skuffende at norske barn blir muslimer.... Jeg har barn selv og skal prøve å passe at de ikke omgås så mye med muslimske barn. Jeg har ikke noe imot dem og deres religion, men de er rett og slett farlige.
blir jeg redd, samtidig som jeg føler synd på barnet som må holde ut med en mor som skal skjerme barnet for venner med Islam som religion.

All ære til moren, selv om det virker litt rart det hun sier. Det kommer jo klart igjennom at hun ikke liker Islam. Islam og all annen religion er skadelig for barn.

Lenke til kommentar
Hvis vi forventer at muslimer skal respektere vår rett til å ytre oss synes jeg også at andre skal respektere dem for hva de tror/mener, og ikke bare bruke ytringsfriheten vår for å provosere bare fordi vi kan.

Helt uenig. Hvis vi aksepterer muslimenes tro, aksepterer vi intoleranse. Sett deg litt inn i hva de tror før du sier at vi bør respektere det. Bildene trykkes ikke for å provosere, men for å vise at terror og vold ikke kan krenke ytringsfriheten. I Norge bøyer vi derimot av, feige som vi er.

robertaas har rett. Skal vi bli kvitt religion, kan vi ikke tolerere den overhodet. Religioner fortjener ingen respekt.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998
Hvis vi forventer at muslimer skal respektere vår rett til å ytre oss synes jeg også at andre skal respektere dem for hva de tror/mener, og ikke bare bruke ytringsfriheten vår for å provosere bare fordi vi kan.

Helt uenig. Hvis vi aksepterer muslimenes tro, aksepterer vi intoleranse. Sett deg litt inn i hva de tror før du sier at vi bør respektere det. Bildene trykkes ikke for å provosere, men for å vise at terror og vold ikke kan krenke ytringsfriheten. I Norge bøyer vi derimot av, feige som vi er.

robertaas har rett. Skal vi bli kvitt religion, kan vi ikke tolerere den overhodet. Religioner fortjener ingen respekt.

Jo, det gjør de. De som ikke fortjener respekt, er de som går av skaftet for en tegning ( altså fundamentalister).

Ikke gre alle under en kam. Jeg synes selvfølgelig at det er helt sinnsykt at de tar så jævlig av for en tegning selvom det er "krenkende" for muslimer. Men religion fører ikke bare med seg vonde ting heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...