LibFri Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Dette er å be om bråk. Nei, det er å bruke ytringsfriheten til å vise motstand og avsky mot det fundamentale islam. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg synes absolutt ikke Norge burde ha bedd om unnskyldning, Norge som nasjon har ingenting å unnskylde seg for. Ideelt sett så burde man ha sagt til Muslimer i Norge at de må bare finne seg i det fordi vi har ytringsfrihet, og til andre land "Sorry, men dette har dere ikke noe med, fordi vi har ytringsfrihet". Men problemet er jo at det strengt tatt ikke er sant. Vi har ikke ordentlig ytringsfrihet. Det er mindre enn 30 år siden Blasfemiparagrafen ble brukt til å stoppe, av alle ting, Monty Pythons Life of Brian, og vi har lover mot f.eks rasistiske uttalelser, så vi har ikke ordentlig ytringsfrihet og det finnes mange lover vi kunne brukt til å stoppe tegningene. Derfor blir det hyklerisk å si at tegningene ble trykket i ytringsfrihetens navn, selvom man burde kunne ha sagt det. Så det man trenger å gjøre er vel å få ordentlig ytringsfrihet i Norge, slik at man faktisk kan gjøre disse tingene. Og når man har muligheten til å provosere religiøse i andre land, så kan man heller ta å bruke ressursene til å provosere de største religiøse problemene her til lands. Provokasjon fører sjelden til noe godt med mindre den kommer innenfra. Det er litt som med samfunnet generelt. Det å kritisere kristendommen i de offentlige medier vi har, der kristne og ikke-kristne får delta med sine synspunkter, det er helt OK. Det å kritisere kristne i sitt eget hjem, det er helt OK. Men å stå og pælme svinesteker på synagogen, eller løpe inn i kirken naken og helle blod over seg, eller stå utenfor abortklinikker med blodige fosterdukker, det er ikke helt OK. Ikke like farlig her som i andre steder i verden, men i andre steder i verden så er det generelt kanskje litt hardere å leve, noe som generelt fører til litt hardere reaksjoner. For å oppsummere: Det var et eller annet Black Metal band som for noen år siden vurderte om de skulle lage en plate om Islam, men fant ut at det var strengt tatt jobben til Black Metal band som har vokst opp i Islamske samfunn. Og det syns jeg er en veldig korrekt holdning. Man må gjerne støtte de Islamske Black Metal band når de kommer, og de kommer til å komme, men å gjøre jobben for de først det leder ikke til noe godt. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Dette er å be om bråk. Nei, det er å bruke ytringsfriheten til å vise motstand og avsky mot det fundamentale islam. Hva er vitsen? Jeg synes det er barnslig. Jeg synes absolutt ikke Norge burde ha bedd om unnskyldning, Norge som nasjon har ingenting å unnskylde seg for. Ideelt sett så burde man ha sagt til Muslimer i Norge at de må bare finne seg i det fordi vi har ytringsfrihet, og til andre land "Sorry, men dette har dere ikke noe med, fordi vi har ytringsfrihet". Men problemet er jo at det strengt tatt ikke er sant. Vi har ikke ordentlig ytringsfrihet. Det er mindre enn 30 år siden Blasfemiparagrafen ble brukt til å stoppe, av alle ting, Monty Pythons Life of Brian, og vi har lover mot f.eks rasistiske uttalelser, så vi har ikke ordentlig ytringsfrihet og det finnes mange lover vi kunne brukt til å stoppe tegningene. Derfor blir det hyklerisk å si at tegningene ble trykket i ytringsfrihetens navn, selvom man burde kunne ha sagt det. Så det man trenger å gjøre er vel å få ordentlig ytringsfrihet i Norge, slik at man faktisk kan gjøre disse tingene. Og når man har muligheten til å provosere religiøse i andre land, så kan man heller ta å bruke ressursene til å provosere de største religiøse problemene her til lands. Provokasjon fører sjelden til noe godt med mindre den kommer innenfra. Det er litt som med samfunnet generelt. Det å kritisere kristendommen i de offentlige medier vi har, der kristne og ikke-kristne får delta med sine synspunkter, det er helt OK. Det å kritisere kristne i sitt eget hjem, det er helt OK. Men å stå og pælme svinesteker på synagogen, eller løpe inn i kirken naken og helle blod over seg, eller stå utenfor abortklinikker med blodige fosterdukker, det er ikke helt OK. Ikke like farlig her som i andre steder i verden, men i andre steder i verden så er det generelt kanskje litt hardere å leve, noe som generelt fører til litt hardere reaksjoner. For å oppsummere: Det var et eller annet Black Metal band som for noen år siden vurderte om de skulle lage en plate om Islam, men fant ut at det var strengt tatt jobben til Black Metal band som har vokst opp i Islamske samfunn. Og det syns jeg er en veldig korrekt holdning. Man må gjerne støtte de Islamske Black Metal band når de kommer, og de kommer til å komme, men å gjøre jobben for de først det leder ikke til noe godt. Jeg er enig i at Norge ikke burde ha bedt om unnskyldning. Det var en stor tabbe. Men jeg ser heller ikke poenget med å trykke tegningene for å vise dem at terror ikke funker. Det nytter ikke å banke fornuft inn i disse hjernevaska idiotene. De må behandles som barn. Mener du rasistiske uttalelser bør bli tillatt? Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg er enig i at Norge ikke burde ha bedt om unnskyldning. Det var en stor tabbe. Men jeg ser heller ikke poenget med å trykke tegningene for å vise dem at terror ikke funker. Det nytter ikke å banke fornuft inn i disse hjernevaska idiotene. De må behandles som barn. Jeg har sjelden sett gode resultater av å behandle voksne mennesker som om de var barn. Mener du rasistiske uttalelser bør bli tillatt? Ja. Ytringsfrihet bør gjelde også for meninger jeg ikke liker, ellers er det lite poeng. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Jeg er enig i at Norge ikke burde ha bedt om unnskyldning. Det var en stor tabbe. Men jeg ser heller ikke poenget med å trykke tegningene for å vise dem at terror ikke funker. Det nytter ikke å banke fornuft inn i disse hjernevaska idiotene. De må behandles som barn. Jeg har sjelden sett gode resultater av å behandle voksne mennesker som om de var barn. Mener du rasistiske uttalelser bør bli tillatt? Ja. Ytringsfrihet bør gjelde også for meninger jeg ikke liker, ellers er det lite poeng. Så du ser på disse ekstremistene som voksne mennesker? Biologisk sett er de det, men mentalt sett er de barn. Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Bombekarikaturen ble jo faktisk tegnet av en imam. Synes han var flink, jeg. Sjekk tegningen så vil du se at det står Kurt Westergaard under. Kanskje litt mere kritikk av kildene du bruker.. http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Westergaard Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Stoler jo på det nordmenn sier, men av og til faller folk til løgner. Hva mener du om det siste spørsmålet jeg la ut? Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Selv statsministeren synes ikke at det er så ille å lyge litt når det passer seg, selv fra Stortingets talestol. Lovbrudd er heller ikke noe problem for ham. Tror det de fleste sier må vurderes ut ifra sannsynligheten, Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Innvandring? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 hovedsak på nyhetene om 13 minutter, tror jeg Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Så du ser på disse ekstremistene som voksne mennesker? Biologisk sett er de det, men mentalt sett er de barn. Det der er noe fordumfullt tull. En fantasi best overlatt til barn, for å si det sånn. Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Kanskje, kanskje ikke. Men noen prinsipielle ting må man beskytte. Blant annet retten til å ytre sin mening, enn om meningen er stikk motsatt av det alle andre mener er rett. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Det der er noe fordumfullt tull. En fantasi best overlatt til barn, for å si det sånn. Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Kanskje, kanskje ikke. Men noen prinsipielle ting må man beskytte. Blant annet retten til å ytre sin mening, enn om meningen er stikk motsatt av det alle andre mener er rett. Vennligst begrunn påstandene dine og ikke bare avfei det jeg sier som fordomsfullt tull. Så du vil si at personer som forsøker å drepe et menneske på grunn av en tegning viser voksen oppførsel? Jeg tror ikke det hadde funket så bra om det plutselig ble lov å skrike jævla pakkis opp i ansiktet på innvandrere. Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
freke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er oftere voksne som dreper hverandre, så jeg vil si det er et voksent trekk å ville drepe. Barn sladrer til mamma. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det der er noe fordumfullt tull. En fantasi best overlatt til barn, for å si det sånn. Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Kanskje, kanskje ikke. Men noen prinsipielle ting må man beskytte. Blant annet retten til å ytre sin mening, enn om meningen er stikk motsatt av det alle andre mener er rett. Vennligst begrunn påstandene dine og ikke bare avfei det jeg sier som fordomsfullt tull. Så du vil si at personer som forsøker å drepe et menneske på grunn av en tegning viser voksen oppførsel? Hva er å være voksen? Etter alle definisjoner du kan finne på, vil noen fundamentalister og ekstremister helt sikkert være mer voksen enn deg eller meg. Livet er forskjellig for forskjellige folk. Noen av de ekstremistene du har sett på TV har garantert sett og opplevd ting du aldri kunne drømme om, og vil derfor være langt mer moden og voksen i mange situasjoner, og også ha en aggresjon du ikke vil ønske i ditt verste mareritt. Dessuten er det snakk om en massementalitet, som på voksne og barn fungerer ekstremt sterkt. Det er snakk om informasjon som det går innavl i og som derfor sprenger ut av kontroll, noe man også opplever her. Til og med i det ekstremt trygge samfunnet vi lever i, så har paranoia og desperasjon en sterk tendens til å gi føde til en sirkel av voksende feilinformasjon og voksende frykt. Som f.eks da intelligente norske avisjournalister, samfunnsvitere, og politifolk på midten av 90tallet, etter noen kirkebranner og litt hard rockemusikk, i full ærlighet fortalte om rapporter om hemmelige satanistiske internasjonale nettverk som ofret spedbarn, basert på allerede motbeviste løgner fra USAs fundamentalistiske miljøer på 80tallet. Det ble heldigvis lite aggresjon den gangen. Men aggresjonen er ikke vanskelig å bygge opp, som da Tor Erling Staff nylig fikk mordtrusseler mot seg for å påpeke hva klienten hans var siktet for, og at klienten ikke var dømt ennå. Eller som i den økende anti-Islamismen i dag, som baserer seg på en sirkel av noen korrekte nyhetshistorier, mange overdrivelser, og en del direkte løgner, ofte igjen fra fundamentalistiske Amerikanske kulter og til og med fra nynazisdtpropaganda. Dess mer sirkelen spinner, dess vanskeligere blir det å vite hva som er hva, dess sterkere blir utfallet. Det eneste du gjør ved å behandle folk som barn er å gjøre dem mer sinte, en svært naturlig reaksjon når et voksent menneske blir behandlet som barn. Jeg tror ikke det hadde funket så bra om det plutselig ble lov å skrike jævla pakkis opp i ansiktet på innvandrere. Jeg tror ikke det funker så veldig bra nå som det er lovlig heller. Jeg synes man skal slutte med det. Men det hjelper ikke å holde opp fingeren og si "Mamma sier du ikke for lov til å si pakkis". Og det er strengt tatt ikke ordet pakkis som er problemet. Problemet er at du skriker en person opp i trynet. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 OK, så det er voksent gjort å drepe? Lenke til kommentar
freke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Selvsagt. Vi har barn som dreper, men i det store og hele er drap en "voksengesjeft". Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 OK, så det er voksent gjort å drepe? Det kommer strengt tatt ann på hvem og hvorfor man dreper. Å drepe noen for å ha tegnet noe man ikke liker vil jeg ikke påstå at er barnslig. Jeg vil påstå det er sinnsykt. Lenke til kommentar
Oyvind1988 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Fy faen aftenposten er uprofesjonell. Her hinter de veldig om noe, men gidder ikke å gå inn på det. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2254490.ece Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Da håper jeg en illsint muslim tømmer et 3l. malingspann over bilen din. Kom ikke sutrende til meg etterpå å be om sympati. Du støtter kriminelle handlinger basert på ytringer altså? Er du terrorist? Dette er å be om bråk. So what? Alternativet er forbud mot personlige og politiske ytringer. DET samfunnet vil jeg hvertfall ikke leve i. ...og til andre land "Sorry, men dette har dere ikke noe med, fordi vi har ytringsfrihet". Vel, andre land som kritiserte Norge og Danmark for Muhammedtegningene, henretter folk og undertrykker opposisjonelle som det passer dem. Synes våre ambassadører og regjering burde gi dem så hatten passer. Hva er vitsen? Jeg synes det er barnslig. Du SYNES. Personlig ytring. Tenk så om denne ytringen ble ulovlig. DU har ikke lov å skrive mer om denne saken i dette emnet... fordi JEG sier det! Er det logisk? Er det voksent? Så du ser på disse ekstremistene som voksne mennesker? Biologisk sett er de det, men mentalt sett er de barn. Hva du synes er irrelevant for andres rett til å uttale seg om hva de ønsker. Tror ikke du helt har fattet poenget med ytringsfrihet. Du ønsker, og du tenker, og du synes, men du vil ikke at vi andre skal få ønske, tenke og synes? Vil ikke fri rasisme føre til mer rasisme i samfunnet? Det vil kanskje føre det opp til overflaten. Som betyr at vi faktisk kan konfrontere det og å ta et oppgjør med det... istedet for å ha et helt samfunn med folk som ikke tør si hva de tenker av frykt for represalier. Tror du virkelig at det er så mange rasister i Norge at hvis det ble "lovlig", så ville Norge bli et regime ala. Nazi Tyskland over natten? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 OK, så det er voksent gjort å drepe? Det kommer strengt tatt ann på hvem og hvorfor man dreper. Å drepe noen for å ha tegnet noe man ikke liker vil jeg ikke påstå at er barnslig. Jeg vil påstå det er sinnsykt. Jaja, men så kall dem sinnssyke, da. De er ikke vanlige mennesker. Det var det jeg ville fram til. Så vi kan heller ikke behandle dem som vi behandler oppegående mennesker vi omgås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå