Gå til innhold

Muhammed-saken - hva er riktig å gjøre?

Anbefalte innlegg

Man skulle trykket opp tegningen i 100 millioner eksemplarer og sluppet de over muslimske land.

Og hvorfor skulle man det?

For å vise dem at det ikke nytter med terror.

Elementær oppdragelse. Hva gjør man når ungen maser og maser? Gir etter for presset? Da vet du hva du må stri med i framtida.

Selvfølgelig. Fordi samtlige muslimer i samtlige muslimske land er terrorister. Right. Du foretrekker kanskje å tirre på ungene dine. Bare for å få litt reaksjon?

Jeg har ikke sagt at alle er det, hvor har du det fra? Jeg snakker om fundamentalistene.

Men det er ytringsfrihet, og den skal de ikke få ta fra oss. Hvis de ikke liker tegningene, kan de jo bare la være å lese avisa! Ikke verre enn det. Alle aviser i hele Europa burde gå sammen og trykke tegningene samme dag for å vise hva demokrati er.

Du snakker om å slippe mange millioner eksemplarer over muslimske land. Hvor mange terrorister og radikale tror du får se dette? Hvilken funksjon har det? Bortsett fra å irritere helt vanlige muslimer? Selve karikaturene er egentlig dårlige, de er lite kreative og de har ikke noe "journalistisk funksjon". Det viser ikke hva demokrati er, dog minner det litt om propagandataktikkene under 2. verdenskrig.

Det eneste formålet er å provosere, på en heller primitiv måte, det er ingenting smart over karikaturene.

Men at de printer de nå, som ett svar på plottet. Er å vise litt backbone. Men skulle sett litt bedre karikaturer. Så ubeskrivelig "blunt" å lage Muhammed med en bombe som turban.

Vise hva demokrati er? Ville vel egentlig bare vist at vi ikke har noe respekt for de og vi ønsker bare å provosere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes majoriteten av de karikaturene var rimelig håpløse. Det er jo særlig bombeansiktet som har vært "det verste". Og ærlig talt, blant de dårligste. Karikaturer som faktisk har litt mening og treffer litt. Slik som maks 2 av de var. Ta de to i midten til venstre:

Jyllands-Posten-pg3-article-in-Sept-30-2005-edition-of-KulturWeekend-entitled-Muhammeds-ansigt.png

Som er i min mening de eneste gode karikaturene blant de som er der. Poenget kan godt være at de ikke kan bestemme hva vi skal trykke. Men ett visst kvalitetnivå og noe godt poeng burde det være bak karikaturene. Ikke bare for PR-stuntet og provokasjonens skyld.

Lenke til kommentar

Det er viktig å provosere dogmer. Akkurat som det var viktig for artister, politikere, forskere og andre å kritsiere kristendommen i Europa for flere tiår siden, er det nå viktig å provosere islam for å fremtvinge forandring.

Når man vil drepe hverandre over tegninger er det åpenbart ikke tegningene det er noe galt med. Hva med å forby fascistiske dogmer som ønsker at folk skal drepe hverandre?

Lenke til kommentar
Man skulle trykket opp tegningen i 100 millioner eksemplarer og sluppet de over muslimske land.

Så lenge vi legger tegningen i konvolutter og legger med litt antrax i hvert eksemplar burde det kunne løse noe av problemet. :whistle:

Norske politikere og journalister er noen pingler, problemet kommer nok aldri til å bli borte sånn som de holder på med unnskyldninger og bortforklaringer for slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Ser f.eks ikke på Vebjørn Selbek, redaktøren i (det kristene) Magazinet som trykket Muhamed tegning, som en helt. Han ville ikke trykke blasfemiske jesus-tegninger i avisa si, sikkert i frykt for å støte sin religiøse leserskare, og da blir det hele bare ufyselig dobbelmoral.

Lignende dobbel-moral finner vi sikkert også blandt de 11 danske avisene som nå har trykket disse tegningene på nytt. Og som sist, mistenker jeg man bruker ytringsfrihets-begrepet kun som et skalkeskjul, i en agenda som er et korstog mot islam (og den store majoriteten uskyldig troende) generellt.

Vil de være patetiske og infantile så værsågod, men da bør dustemiklene også være inneforstått med å betale prisen for å fornærme hundrevis av millioner muslimer worldwide.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at vi alle tegner Muhammed og teiper det på bilen våres. Jeg skal gjøre det på A3 ark, også tegne klart og tydelig at det er Mohammed.

Kjempefint forslag, nevoscript! :thumbup:

Det varmer virkelig mitt hjerte hvordan reaksjonene på dette er idag.

For to år siden holdt verdenssamfunnet på pisse i buksa av frykt for en gjeng skeggete psykopater av noen geistlige i midtøsten som nærmest truet med WW3 bare pga av en liten mikroblekke av en avis hadde trykket noen '* nesevise * tegninger av den store helten deres.

Idag er det derimot flertallet av medier og den hver og enkelte mann i gata som bare ler av alle trusler om grøss og gru fra midøsten.

Inkluder Simerix seff :tease: :!:

Lenke til kommentar
Han ville ikke trykke blasfemiske jesus-tegninger i avisa si, sikkert i frykt for å støte sin religiøse leserskare, og da blir det hele bare ufyselig dobbelmoral.

Øh, temmelig logisk da. Èn ting er ytringsfrihet, en annen er det faktum at det er begrenset med kristengærninger i Norge. Selvfølgelig vil han ikke fjerne seg fra sin egen kundebase.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at vi alle tegner Muhammed og teiper det på bilen våres. Jeg skal gjøre det på A3 ark, også tegne klart og tydelig at det er Mohammed.

Da håper jeg en illsint muslim tømmer et 3l. malingspann over bilen din. Kom ikke sutrende til meg etterpå å be om sympati. :p

Lenke til kommentar

Jeg som er fiende av all religion og tilhenger av ytringsfriheten, synes det er fint at barbariske religioner som Islam får kjenne ytringsfriheten vår. Det er også viktig å sette krav til muslimene, ellers blir det umulig å integrere dem og eksempler som muhammedkariakturene er et bra eksempel på hvordan dem må forandre seg hvis dem skal kunne bo i vårt moderne samfunn.

Kristendommen får så mye pepper idag noe som er flott, så det skal bare mangle at islam ikke blir behandles annerledes.

Kan godt hende jeg er lite nådig, men det er så viktig å latterligjøre religioner som er roten til så masse vondt i verden.

Lenke til kommentar

Da håper jeg en illsint muslim tømmer et 3l. malingspann over bilen din. Kom ikke sutrende til meg etterpå å be om sympati. :p

Kan jeg saksøke han da? Går vel ikke an å sende han/hun hjem heller... Krekar er jo her enda. En smart forsker kunne vi sende hjem uten problemer, men en terrorist! Neeh ... Det er bare noe som ikke stemmer her ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...