richardhal Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei, Jeg lurer på hvilken rekkefølge dere bruker når dere åpner bildet deres i Photoshop. Begynner dere med og justere str. på bildet først eller farge, lys etc. Har hørt at skarpheten må justeres til slutt. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei,Jeg lurer på hvilken rekkefølge dere bruker når dere åpner bildet deres i Photoshop. Begynner dere med og justere str. på bildet først eller farge, lys etc. Har hørt at skarpheten må justeres til slutt. Det var et godt spørsmål...har lurt på det selv, vet ikke om jeg gjør det rett: Jeg tar først lys og kontrast, (skarphet har jeg visst ikke brukt så mye), deretter fargejustering hvis det er nødvendig. Deretter rette opp skjevheter, hvis det er nødvendig, og til slutt beskjære hvis jeg må det. Mer har jeg stort sett ikke gjort. Men det kan vel bli mer, når jeg nå snart/omsider begynner å bruke RAW format. Spent på hva som er "riktig" rekkefølge? RandiA Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 "Riktig" rekkefølge kan være litt ymse, bare du tar oppskarping helt til slutt. Det er det viktigste da det er forskjell på oppskarping i forhold til størrelse og til en viss grad bruk. Utskrifter trenger gjerne litt mer oppskarping enn for skjerm. Fordelen med å jobbe med lag er at du kan gå litt frem og tilbake, noe jeg synes er viktigere enn hvilken rekkefølge ting skjer i. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg pleier å begynne med levels, da den gir meg en god indikasjon på hva jeg har å jobbe med. Resten avhenger av dagsformen. Men oppskarpning skjer til slutt, hvis jeg idet hele tatt gidder. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg pleier å begynne med levels, da den gir meg en god indikasjon på hva jeg har å jobbe med. Resten avhenger av dagsformen. Men oppskarpning skjer til slutt, hvis jeg idet hele tatt gidder. Tom Levels...har visst ikke lært meg det enda jeg. Og "Sharpen", under Filter finnere jeg "Gjør Skarpere"..(har norsk meny), men det har jeg ikke brukt noe særlig, synes ikke det skjer så mye når man klikker på den (?) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Levels...har visst ikke lært meg det enda jeg. Og "Sharpen", under Filter finnere jeg "Gjør Skarpere"..(har norsk meny), men det har jeg ikke brukt noe særlig, synes ikke det skjer så mye når man klikker på den (?)RandiA Akam har en grei innføring i Levels (Nivåer). Når det gjelder oppskarping, så er det gjerne unsharp mask som bør brukes. CS3 (eller CS2?) introduserte noe som skal være bedre (smart sharpen). Tom Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) (Redigert: Brukte litt lang tid på å skrive og finne linkar, so Tom kom før meg med stort sett akkurat det same. Eg lar mitt stå uansett.) Levels heiter nivåer på norsk. Du finn det under Bilde --> Justering --> Nivåer (usikker på omsetjinga frå engelsk til norsk), eventuelt som justeringslag under Lag --> Nytt justeringslag --> Nivåer. Les meir om nivåer i denne artikkelen. Når det gjeld skjerping/oppskarping er det ikkje anbefalt å bruke Gjør skarpere, men det som på engelsk heiter Unsharp mask. I denne artikkelen kan du lese meir om det verktøyet. Begge artiklane nevnt over har Akam lånt frå samarbeidspartneren Fotopia.no. I delen av den sida som vert kalla Fotopiaskolen har dei fleire liknande artiklar om bilderedigering i Photoshop -- rett nok for CS3, men mykje gjeld nok for 7.0 ogso -- deriblant to artiklar til om skjerping. Du må registrere deg som medlem og vere logga inn for å lese dei. Endret 13. februar 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det var flott, takk skal dere ha, Tom og Torbjørn...det skal jeg lagre i Fotomappen min...veldig nyttig.(her får man kursing til alle døgnets timer ) RandiA Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Rekkefølgen er nok forskjellig avhenging av hvem du spør, folk har ulik arbeidsflyt og en kommer vel etterhvert frem til en rekkefølge som en er fortrolig med. Arbeidsflyten vil vel også avh av om en skyter i RAW eller jpeg. Jeg starter alltid med cropping og justering av hvitbalanse. Oppskarping taes til slutt. I mellom disse er det justering av farger, kontrast, levels etc. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 supplement til CS3. http://moderskeppet.se/ her er også nedlastings video for over nevnte program som er en utrolig godt laga video- denne lærer du av garantert http://www.moderskeppet.se/grunderna/download.php bruk et iso program til å brenne det på en cd da har du en knall god opplæringsvideo til photoshop + http://www.haraldbjellvag.com/photoshop.html Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Ja, Kvase, den video'n er virkelig god. Tenkte å laste ned og brenne på CD/DVD jeg, men det skar seg noe...formatet var slik at det ikke lot seg vise så lett. Men nå har jeg link på skrivebordet, og jeg setter den på pause der jeg er kommet og tar opp tråden fra sist...nesten gjennomgått hele nå. En av de mest tydelige slike guide-videoer jeg har sett. RandiA Lenke til kommentar
kvase Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Ja, Kvase, den video'n er virkelig god. Tenkte å laste ned og brenne på CD/DVD jeg, men det skar seg noe...formatet var slik at det ikke lot seg vise så lett. Men nå har jeg link på skrivebordet, og jeg setter den på pause der jeg er kommet og tar opp tråden fra sist...nesten gjennomgått hele nå. En av de mest tydelige slike guide-videoer jeg har sett.RandiA holder med å brennen på cd da den kunn er laget for vises på pc kan bruke dette programet til brening ISO Recorder V2 ISO-brenning svært enkelt http://itpro.no/fil/973.html Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Jeg har Nero 7 Essentials, men formatet ble noe rart....så mediaplayeren kunne ikke gjenkjenne noe på den CD-en. Men det er da vel kanskje like greit å se den på nettet? Blir vel ikke tatt bort på en stund? RandiA PS Tok ned den brenneren jeg nå, gikk fort det. Så det var derfor...man må ha en spesiell ISO-brenner. Skal forsøke igjen å brenne litt senere, sitter og ripper Lydbok (Kafka on the shore) nå, så det tar litt kapasitet Endret 13. februar 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er Flash-baserte videoar, so det er ikkje meininga å spele av CD-en i ein mediaspeler. No har ikkje eg brent ut CD-en sjølv, eg berre pakka ut filene med WinRAR og køyrde frå mappa (noko som fungerer fint), men det skal ikkje vere nokon forskjell, ettersom det som skal skje når ein set i CD-en er at fila grunderna.exe vert starta. Det kjem då opp eit vindauge med menyar der ein kan velge kva video ein vil sjå. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg holder på å åpne den jeg nå, tar lang tid. Og så vet jeg ikke hvor den legger seg ned da, uff... RandiA Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei,Jeg lurer på hvilken rekkefølge dere bruker når dere åpner bildet deres i Photoshop. Begynner dere med og justere str. på bildet først eller farge, lys etc. Har hørt at skarpheten må justeres til slutt. Det som er kjekt med Photoshop er at menyene er bygget opp etter den rekkefølgen verktøyene bør benyttes. For meg er det altså vanligvis denne (etter å ha åpnet og småjustert RAW-filen: Levels Curves (både kontrast og farger) (Shadows/highlights) Unsharp mask Akkurat som den rekkefølgen de står i menyene. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har linka til denne tidlegare, men eg trur ikkje skader å gjere det igjen: http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers Lenke til kommentar
kvase Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har linka til denne tidlegare, men eg trur ikkje skader å gjere det igjen:http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers Hvorfor ikke alle http://www.radiantvista.com/tutorials Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Fordi den er mest relevant i forhold til det som er tema i tråden. Eg ser ikkje poenget til å linke til «alt» som har med PS å gjere når det er eit spesifikt emne det er snakk om. Når ein går inn på den sida vil det jo heller ikkje vere noko vanskeleg å finne resten. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei,Jeg lurer på hvilken rekkefølge dere bruker når dere åpner bildet deres i Photoshop. Begynner dere med og justere str. på bildet først eller farge, lys etc. Har hørt at skarpheten må justeres til slutt. Det som er kjekt med Photoshop er at menyene er bygget opp etter den rekkefølgen verktøyene bør benyttes. For meg er det altså vanligvis denne (etter å ha åpnet og småjustert RAW-filen: Levels Curves (både kontrast og farger) (Shadows/highlights) Unsharp mask Akkurat som den rekkefølgen de står i menyene. Tjaaaaa... Curves tar seg igrunn av alt i første gruppe på Adjustments menyen, når du får dreisen på den er Levels, Contrast osv ganske overflødig. Unsharp mask heter forresten enkelt og greit Uskarp maske i norske versjoner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå