Gå til innhold

Ny skjerm til Age of Conan? Forskjell på de forskjellige panelene?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å anskaffe meg en ny PC-skjerm innen utgivelsen av Age of Conan :)

Tenkte det nå er på tide å komme seg over på LCD-skjermer, men hva er egentlig forskjellen på de forskjellige LCD-panelene?

De jeg vet om er vell MVA, PVA, S-IPS, S-PVA og TN

Men hva er egentlig forskjellen på de forskjellige?

Hva er eventuelle fordeler / ulemper?

Det jeg har merket når jeg har vært hos kompiser osv med LCD-skjermer er jo at gjerne fargegjengivelsen på LCD-skjermene deres ikke nødvendigvis er spesielt god.

Hos noen er den rett og slett dårlig, svart er jo mer grå osv..

Jeg ønsker jo helst en skjerm som har skikkelig farge og bildekvalitet :)

Det de fleste sier er jo det at LCD lider jo av mye dårligere responstid enn CRT-skjermer, og at dette kan skape "ghosting" når du spiller, og derfor har gjerne "gaming" skjermene dårligere bilde og fargekvalitet på panelene sine for å presse responstiden så lav som mulig.

Det jeg dog har merket er at jeg ikke er så alt for spesielt sensitiv ovenfor verken lagg eller ghosting,

jeg kan fint spille på 20-30FPS uten at det plager meg noe større osv.. Mens de fleste jeg kjenner syntes alt under 40FPS er grusomt ;)

Så jeg er egentlig uten etter en skjerm med først og fremst god bilde og fargekvalitet.

Samtidig skal den helst være widescreen, for øyeblikket har jeg en 21" CRT-skjerm, så det ville jo vært en nedtur og gå ned på størrelsen :)

Skjermen blir for det meste brukt til spilling, kontorarbeid / skolearbeid og film.

Men som sagt, jeg tror ikke jeg er den mest sensitive ovenfor ghosting.

Hvilken skjerm vil dere anbefale?

Og ikke minst hva forskjellen, og eventuelle ulemper og fordeler med de forskjellige panelene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt om de forskjellige panelene, rangert fra "dårligst" til "best" (kommer først og fremst an på bruksområde):

TN: Utmerket til gaming, lav responstid. Ulempen er at TN-paneler har et veldig dårlig sortnivå, samt fargekvaliteten ikke er helt på topp + dårlig innsynsvinkel (brukbar sålenge man ikke redigerer bilder).

MVA: Litt bedre enn TN, bedre sortnivå og fargegjengivelse samt innsynsvinkel, men litt dårlig kontrast og responstid. Er få skjermer som har MVA paneler.

PVA/S-PVA: God fargegjengivelse (spesielt S-PVA som ikke bruker diverse metoder for å simulere enkelte farger) og sortnivå, samt høy kontrast. Samme som MVA, er bare videreutviklet av Samsung. Responstid på disse skjermene har bedret seg betraktelig, eneste problemet er at de fremdeles er litt dyre (>5000,-).

IPS: Nesten like god fargegjengivelse som CRT, i tillegg til bra sortnivå og innsynsvinkel. Dårlig responstid samt veldig dyrt, men er det foretrukne panelet blant de som driver med seriøs bilderedigering/grafikere.

Personlig vil jeg anbefale Eizo 2431W, har akkurat fått den selv, er super på farger i tillegg til at det går an å spille på den. Men kommer helt an på hvor mye penger du er villig til å bruke, tror den ligger på rundt 5700,-

Lenke til kommentar

Det er ikke så ofte jeg går til innkjøp av en PC-skjerm akkurat :)

Så jeg tenkte jo det var likså greit å gå for noe bra når du først skal skaffe en.

Hadde sett litt på disse:

NEC 20WGX2 Pro

Eizo FlexScan S2431W

DELL UltraSharp 2407WFP-HC

NEC MultiSync LCD2470WNX

Samsung SyncMaster 245T (kanskje litt dyr?)

Er det eventuelt noen nye skjermer som kanskje kommer i år som jeg burde vente på?

Lenke til kommentar

Jeg skal også kjøpe skjerm snart, og er ganske sikker på at S2231W (Eizo) er det rette valget. S-PVA, særdeles bra kontrast og lav lysstyrke (dette er bra, for de som trodde noe annet). Det eneste aberet er at nettsjappene i Norge av en eller annen grunn ikke har tatt de inn, så man må betale litt ekstra ved å bestille direkte fra Eizo Norge (hadde kanskje vært en kjapp femhundrelapp billigere om f.eks. Komplett hadde tatt de inn).

Slik generelt: Har du muligheten til å kjøpe en Eizo-skjerm til en grei penge, så gjør det. De er rett og slett overlegne alle andre, selv på forbrukernivå. Sitter på en Eizo-LCD fra 2004, og må opp på relativt dyre skjermer i dag for å se et bilde som er i nærheten av like bra.

Lenke til kommentar
Jeg skal også kjøpe skjerm snart, og er ganske sikker på at S2231W (Eizo) er det rette valget. S-PVA, særdeles bra kontrast og lav lysstyrke (dette er bra, for de som trodde noe annet). Det eneste aberet er at nettsjappene i Norge av en eller annen grunn ikke har tatt de inn, så man må betale litt ekstra ved å bestille direkte fra Eizo Norge (hadde kanskje vært en kjapp femhundrelapp billigere om f.eks. Komplett hadde tatt de inn).

Slik generelt: Har du muligheten til å kjøpe en Eizo-skjerm til en grei penge, så gjør det. De er rett og slett overlegne alle andre, selv på forbrukernivå. Sitter på en Eizo-LCD fra 2004, og må opp på relativt dyre skjermer i dag for å se et bilde som er i nærheten av like bra.

Har også hørt utrolig mye positivt om Eizo ja :)

Og en S2431W er jo veldig aktuelt, og det vell bare en 24" utgave av S2231W?

Men den Dell 2408 virker jo også veldig interessant.

Den bruker jo S-IPS panel, og skulle ikke det være bedre enn S-PVA?

Har sett bilde av Dell 2408 også, og den ser jo veldig "kul" ut da :)

Har jo en glassplate foran skjermen for bedre kontrast, og det er vell kanskje en fordel?

Jeg vet ikke spesifikasjonene på den Dell skjermen, ei hvilken pris den trolig for.

Hvordan tror dere den vil være sammenlignet med en Eizo S2431W?

Er den noe å vente på i det hele og store?

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er med med en LCD-skjerm med S-PVA eller S-IPS?

Har tenkt litt over det, idag har jeg en 20" Sony CRT-skjerm, og en LCD-skjerm til rundt seks tusen kroner burde da gi meg en del fordeler med tanke på at jeg betaler en nokså høy sum for den.

Men hva er egentlig fordelene?

Lenke til kommentar

Egentlig ingen, bortsett fra størrelse og forbedret skarphet (tekst er knivskarpt på LCD kontra CRT, men det visste du vel gjerne fra før av). CRT er fremdeles suveren over LCD, men tross alt er jo LCD skjermer tynne som papir i forhold.

EDIT: Glemte å nevne at LCD er mye mer behagelig for øynene.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Du får et mye skarpere bilde med LCD og bedre farger hvis du velger riktig panel (S-PVA/S-IPS), ellers så er det få fordeler. Ikke noe stråling? Kanskje lettere å sitte foran i lengden.

Jeg bytta ikke til LCD før CRT-en min døde. Kjøpte først en LCD skjerm med TN panel som hadde fått god kritikk, men var ikke fornøyd.. utrolig dårlig innsynsvinkel, og backlight bleeding. Kjøpte en annen LCD skjerm den også med TN panel, sendte den også tilbake, kanskje jeg er litt kresen.

Sitter nå med en med S-IPS panel og er godt fornøyd. Veldig gode farger, skarpt bilde og bra innsynsvinkel. Ikke noe ghosting heller i FPS spill osv.

Men hvis det var fremdeles mulig å få tak i CRT skjermer av bra kvalitet så hadde jeg kjøpt det i stedet. LCD er bra, men så mange problemer de kan ha da, backlight bleeding, ghosting, input lag, dårlig innsynsvinkel, døde pixels. Med CRT så er det ikke noe tull, bedre responstid også.

Får håpe SED dukker opp en gang i fremtiden. :)

Lenke til kommentar

På komplett har de følgende skjermer i S2431W-serie:

Eizo 24" LCD FlexScan S2431W

Eizo 24" LCD FlexScan S2431WSE

Eizo 24" LCD FlexScan S2431WSEK

og følgende i S2231W-serien:

Eizo 22" LCD FlexScan S2231WSE

Eizo 22" LCD FlexScan S2231WSEK

alle de nevnte 24" koster det samme (5,995,-) og begge 22" koster det samme (3.995,-)

er det noen forskjell på de ulike modellene? hva står SE og SEK for?

og er 22" helt lik 24", bortsett fra størrelse og oppløsning?

Endret av schwifty_five
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...