TehKris Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hvis jeg veier x antall kilo, og har et vanlig kcal forbruk på 2500 kcal. Hva vil min vektøkning være hvis jeg f.eks. spiser 3000 kcal hver dag? Et annet eksempel. En person er 175 cm og veier 75 kilo. Han har et forbruk av kcal på 2500, men spiser 3000 kcal hver dag. hvor lang tid vil det gå før han når 80 kilo, og hva vil hans forbruk være da, hvis han trener like mye etc? Og hvordan er det omvendt, hvis man har et underskudd på ca. 500 kcal, hvor mye vil man slanke seg? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Umulig å gi et konkret svar på, for mange faktorer spiller inn. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Umulig å gi et konkret svar på, for mange faktorer spiller inn. Leste svaret før jeg leste det opprinnelige innlegget og tenkte: her er et nebbete svar fra Stian, men leste innlegget og må si meg enig Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvis du har et overskudd på 500kcal per dag,, vil du gå opp et kg. fett på 18 dager. Har du et underskudd på 500kcal per dag, vil du gå ned et kg. fett på 18 dager. MEN, det er et stort men, å regne ut ditt nøyaktige behov er så å si umulig. Behovet påvirkes av utrolig mange faktorer. Dog, sett at du var 100% sikker på at du ligger 1000 kcal under eller over behovet per dag (i behovet er også økning i muskelmasse tatt med) ville du gått ned eller opp et kg fett på 9 dager. Dessverre er det umulig å fastslå energibehovet nøyaktig. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Umulig å gi et konkret svar på, for mange faktorer spiller inn. Leste svaret før jeg leste det opprinnelige innlegget og tenkte: her er et nebbete svar fra Stian, men leste innlegget og må si meg enig Føler du deg fornærmet nå, eller - bare fordi jeg ikke er enig i alt du sier i denne tråden? edit. "Hvis du har et overskudd på 500kcal per dag,, vil du gå opp et kg. fett på 18 dager." Ikke at jeg vet noe bedre, men lurer bare på hvor du har fått de dataene fra? Endret 13. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Er ikke det ganske lettforståelig? 1kg fett = 9000 kcal. fjern 500 dag, og det tar deg 18 dager å fjerne alle. Edit: Beklager. Jeg tok feil. 1 kg "menneskefett" inneholder 7800 kcal på grunn av at kun ca. 87% av "menneskefettet" er rent fett. Det tar altså ca 15 dager å forbrenne 1kg "menneskefett" om du ligger 500kcal under det kroppen forbruker. Endret 13. februar 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Er det ikke bra å være uenig? Det er jo den beste måten å komme frem til noe konstruktivt. For å forklare mitt forrige innlegg: jeg synliggjorde min egen forutinntatthet. Det var ikke mer enn. Du må gjerne tolke fra til månen og tilbake. Jeg hadde ikke behøvd å skrive noe i det hele tatt. Hvis jeg hadde vært bitter (noe jeg ikke er av natur) hadde jeg ikke skrevet det forrige innlegget mitt. Get it? Det var ikke mer enn det. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Er ikke det ganske lettforståelig? 1kg fett = 9000 kcal. fjern 500 dag, og det tar deg 18 dager å fjerne alle.Edit: Beklager. Jeg tok feil. 1 kg "menneskefett" inneholder 7800 kcal på grunn av at kun ca. 87% av "menneskefettet" er rent fett. Det tar altså ca 15 dager å forbrenne 1kg "menneskefett" om du ligger 500kcal under det kroppen forbruker. For meg var det ikke direkte "lettforståelig" da jeg ikke hadde peiling på hvor mange kcal en kg tilsvarer. Men som du selv sier, det blir helt håpløst å forholde seg til det greiene der - altfor mye annet spiller inn. Det ser sikkert fint ut i teroien, men i praksis er det verdt null. Hvis trådstarter skal ha noe å sikte mot, vil 0.5kg nedgang i uka være greit. Så får du legge deg i et lite kcal-underskudd, og trappe opp kardioen litt og rett og slett bare se hvordan rkoppen din reagerer. Endret 13. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Et gram fett tilsvarer 9 kcal, det vet du jo. Ett kg er 1000 gram, ergo tilsvarer ett kg fett 9000 kcal. Greia er at det er helt umulig å finne det eksakte energibehovet, fordi det er utrolig mange variabler. For å gå ned i vekt begrenser du hvor matinntaket, trener styrke med fokus på baseøvelser og høyt volum, og trener intervaller (gerilja kardio f. eks.). Har du vært overvektig over lengre tid er det en fordel å spise mest proteiner og fett og minst karbohydrater. Er du "normal" spiser du det som passer deg best. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Greia er at det er helt umulig å finne det eksakte energibehovet, fordi det er utrolig mange variabler. Vil nå heller si at det er helt umulig å regne ut det eksakte energibehovet! Dersom du er litt strukturert, og finner ut hvor mange kalorier du inntar når vekten står på stedet hvil vet du plutselig energibehovet ditt, selv om det er klart det vil svinge litt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 PandaMartin: Energibehovet varierer fra dag til dag, og går opp og end etter hvor mye du spiser. For all del, du kan finne en ganske god omtrentlig verdi, men å snakke om å ligge et par hundre kcal over eller under er ikke noe vits for oss "vanlige folk". Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Poenget er vel at når han snakker om vektøkning, så er det vel neppe fett han primært er ute etter å legge på seg. Det at det er 7800 kcal i et kilo fett er jo vel å bra å vite, men det som er litt vanskeligere å vite er jo hvor mye av de 500 kcal overskudd han har som går til muskeløkning og hvor mye som går til fett. Egentlig har man jo mye av den samme problematikken ved slanking antar jeg, er ganske vanskelig å eksakt forutsi mengdeforholdet mellom muskler og fett som forsvinner. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 PandaMartin: Energibehovet varierer fra dag til dag, og går opp og end etter hvor mye du spiser. For all del, du kan finne en ganske god omtrentlig verdi, men å snakke om å ligge et par hundre kcal over eller under er ikke noe vits for oss "vanlige folk". Ja, energibehovet svinger som sagt litt, og ja, du kan finne en god omtrentlig verdi. Og å snakke om å ligge ett par hundre kcal over eller under er MER vits for vanlige folk en noen andre. INGEN spiser så feil som vanlige folk. De som prøver å legge på seg spiser som regel for lite, og de som prøver å ta av seg, spiser enten for mye, eller altfor lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå