hokuspokus111 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei! :!: Jeg har en AMD Athlon 3500+ 2.2 GhZ prosessor med stock kjøler. Har tengt å overklokke litt, men har ikke så mye erfaring, bare litt. Derfor trenger jeg litt hjelp. Så kunne noen fortelle meg litt steg for steg åssen jeg skal klokke den i BIOS? Eventuelt hva jeg skal endre og hvor mye av gangen. (se bilder) Uten_navn.bmp ss.bmp Uten_navnc.bmp Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) ok. prøver forsiktig med en forklaring. har nettopp gjort dette sjøl. ferdig for 1 time siden. kjekt men tidkrevende først og fremst må du laste ned et program som heter prime95. det e en cpu stress test som tyner cpu maks for å se om den e stabil med den volten den blir tilført. og så et program som heter pcwizard08. dette programmet har man oppe samtidig mens man kjører stress test for å følge med temperaturen. noe som e veldig vesentlig. tror begge finnes på majorgeek.com den bios-en på bildet e eg ikkje kjent med, men før å klokke cpu må prosessor freq og prosessor volt økes. etter det eg kunne se på bilde så stod prosessor freq på 200 og prosessor volt på 1,35. usikker på åssen man øker volten i den biosen , men begynn feks med å øke cpu freq til 205 uten å øke volten. start opp pcwizard08. velg bilde med temp (nederst til høyre. minimer og då kommer det opp grønne tall på desktoppen. start så prime95. velg så small fft og så ok. då begynner testen og trekk de grønne tallene inn i bildet til prime95 så du kan følge med temp. LA TESTEN GÅ I 12-15 MIN MERK: DU MÅ VELGE STOP OPPE TIL VENSTRE I PRIME95 FOR Å STOPPE TESTEN. DEN STOPPER IKKE SELV OM DU KRYSSER DEN VEKK!! så e det bare å prøve seg frem. viktig med små steg om gangen. akkurat hva som e maks forsvarlig temp for din cpu kan kanskje noen andre svare på, men under 60 bør man holde seg under. håper dette va til hjelp. blei litt mye info på en gang så det e bare å spørre hvis noe e uklart forresten. går det an å koble ut synk mellom cpu og agp??? Endret 13. februar 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Bruker i tillegg en av denne ram brikken : http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:699139 og to av denne: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:625615 ... Det jeg lurer på er om disse tåler å bli klokka litt? Må jeg isåfall da endre spenninga på dem? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) de fleste tåler litt klokking. må nok endre litt spenning ja...sjekk om systemet ditt e stabilt, hvis ikkje skru opp et hakk til, hvis ikkje skru ned klokkingen litt igjen. du skulle nok ha investert i noen pc6400 800 mhz. grie pris og funker bra. ikkje bra å mikse forskjellige brikker spesielt siden de har forskjellig frekvens de 512 cl3 brikkene dine e ikkje heilt up to date. men selvfølgelig .det spørs jo om man e interessert i å tyne det man har eller kjøpe nytt Endret 13. februar 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Er det i hele tatt vits å bruke de to 512 brikkene? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) en viss for for vits e det jo men de som sagt litt out of date og de burde vært byttet ut med ddr2 pc6400 800 mhz... ikkje nødvendigvis pc6400 men hvertfall noe i den duren. bør være 800 mhz. hvilket merke du evt bør velge kan ikkje eg svare på. greit å kjøpe noen med ferdig montert kjølesett på. eg betalte 950 for 4 stk 1024 mb pc 6400 800mhz. så helt klart ikkje den store utgften ,men kan gjøre underverker i ytelse kontra gamle og treige brikker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344122 disse har eg 2 sett av og e veldig fornøyd med de. sikkert ikkje beste kvalitet, men CL5 e bra. det finnes jo bøttevis med merker og størrelser Endret 13. februar 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 har det blitt noe fremgang? Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hei igjen. Jeg har klokket litt nå, men problemet er at i cpu-z og clockgen står det at ingenting er endret? Jeg har vært i bios og prøvd å sette opp multiplaieren og FSB men i cpu-z osv. er ingenting endret! Kan windows oppgi feil? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 høres litt rarat windows viser feil .. gjør en endring i bios som du husker. maskina restarter og du kommer inn i windows. slå av maskina di og start opp igjen og gå inn i bios og se om endringene du gjorde fremdeles e der Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) letter for meg å hjelpe hvis du hadde brukt prime95 ( http://www.softpedia.com/get/Others/Home-E...n/Prime95.shtml ) og pcwizard08 ( http://itpro.no/fil/1451.html ) kjenner ikke så godt til de du bruker Endret 13. februar 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 har fiksa litt på det...vis jeg låser agp og pci frekvensen så endrer det seg ikke no i windows når jeg overklokker. Men vis jeg ikke låser agp og pci endrer det seg. Men da blir agp og pci frekvensen for høy med en gang! Og vis jeg setter multiplaieren fra 11 til 12 , Så står det at det bare er 1.1 ghz isteden for 2.2 ghz ?? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 der datt eg ut dessverre. etter det eg har forstått så detprosessor frekvensen du må høyne samt volt til prosessor. agp e vel skjermkortet om eg ikkje tar heilt feil.. det må no kunne gå an å øke prosessor frekvensen og volten i bios og velg f10 for save and exit og la agp frekvensen stå urørt....... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Multipliern til cpuen kan du bare la stå på 11x, forandrer du denne så mye kan det skape flere byrder enn fordeler. Fokuser heller på økning av FSB istedet. Last ned CPU-Z og post bilder av dette underveis mens du klokker, dette programmet gir nyttig informasjon om cpu frekvens, multiplier, volt, HTT osv. Da kan det også være enklere å hjelpe deg fremover i klokkeprosessen. Volten rører du ikke i første omgang, dette er siste inngrep om du ikke får det stabilt, jo lavere vcore jo bedre. Hvor høyt ligger HTT hos deg nå? Hvor langt har du hittil klokket cpuen? Ser du også kjører med value brikker, så du må mest sannsynlig bruke en divider på minnet slik at dette ikke kommer i konflikt med klokkingen av cpuen. Får ta dette fra starten av igjen. Det du må gjøre er å redusere HTT multipliern som styrer HTT frekvensen. Altså FSB x HTT multiplier = HTT. Denne bør du i ditt tilfelle holde under 1000mhz, så derfor setter du denne multipliern til 4x eller 3x. Deretter reduserer du minnefrekvensen, til 166mhz, noe som vil gi 332mhz effektiv frekvens på minnet. Volten til cpuen holder du på stock til å begynne med, dette tar vi senere. Bare spør i vei om du lurer på noe, sikkert noe som kansje er uklart i det jeg skrev. Du lærer mye og skjønner mer av dette etterhver som du begynner å klokke. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 hvor kan jeg stille på HTT multiplier? Er ingen innstillinger for edt i BIOS'n min....Har ikke klokket noe enda. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Så ikke noe sånt på bildet du postet, men det går under flere navn. HTT multi og mange andre navn. Det er i alle fall en multiplier som går fra 1x-5x. Men det kan godt hende ditt hk også har en automatisk funksjon på denne, slik at den automatisk reduseres, men dette finner du ut av når du klokker. Først kan du i alle fall redusere minnehastigheten litt (Memory Clock), slik at minnet ikke holder igjen. Sett denne til 166mhz til å begynne med, så har du nok og gå på. Deretter øker du FSB, start med å øk den til for eksempel 215, noe som vil gi en frekvens på 2365mhz på cpuen. Post gjerne CPU-Z bilde etter dette, og videre underveis. Test så med prime95 i fem min og se om det er stabilt. Fortsett deretter å klokk videre opp i mindre steg til det begynner å butte imot. Følg også med temperaturene, siden det i noen tilfeller også spiller inn på hvor langt du kan klokke. Men forresten, du vet vel hvordan du resetter cmos? Bare hvis du klokker for langt slik at PC-en ikke starter. Hvis ikke så er det en knapp eller en jumper på hovedkortet som du trykker/flytter på. Dette skal også stå i manualen til hovedkortet. Endret 20. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Vet det da... Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Men jeg får ikke satt minne frekvensen til under 200 mhz...Har det noe å si vis jeg tar ut de 512mb brikkene? Endret 20. februar 2008 av mikkello Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du kan jo alltids prøve, men det må vel heller være bedre å klokke med de i PC-en, siden du sikkert vil ha 2gig fremfor 1gig minne. Den 1gig brikken vil klokkes ned til samme frekvens som 400mhz brikkene. Hvilke valgmuligheter har du å stille på rammen i bios da? Minet kjører i følge CPU-Z på 210mhz, noe som vil gi 420mhz effektivt. Dette vil da si at du har klokket brikkene dine 20mhz også. Du kan jo prøve litt likevel og se hvor klokkevillige brikkene er, men du må da regne med å spe på med litt ekstra volt på brikkene etterhvert som klokken blir høyere. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Eneste volt endrnger jeg kan sette heter dram volt eller no inne i BIOS der kan jeg velge low,medium,high og ultra high eller no lignende.... Hva skal jeg sette på der? Hvor langt tror dere CPU'n min vil la seg klokke? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hm, prøv å sett den på medium først da, og se om volten endrer seg, bruk everest eller lignende programmer til å sjekke. Nå har jeg ikke oversikt over hvor langt din cpu vil klokke, men jeg hadde en gang i tiden en 3200+, sokkel 939 vel og merke, og denne fikk jeg opp i 2,7ghz stabilt 24/7. Dette var da med en bedre kjøler, men utifra dette burde du sikkert klare 2,6ghz+ sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå