Shruggie Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg kjører VMware Server 1.0.4, gratis-versjonen, under Ubuntu på serveren min. Det eneste serveren brukes til er VMware og lagring, alt annet kjøres i vmware-maskiner. Nå kunne jeg tenke meg å kjøre lagringen også i et vm, da helst i freebsd så jeg kan bruke ZFS. Tanken er da å gi VMen direkte tilgang til et HW-raid, og 6 løse disker, og kjøre NFS, Samba og FTP fra den maskinen i stedet for host-maskinen. Er dette i det hele tatt mulig, eller er det mer en ESX-oppgave? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Hei! Dette er fullt mulig med VMware Server. Sjekk kapittel 6 (s134) i dette dokumentet: http://www.vmware.com/pdf/server_vm_manual.pdf Når det gjelder ytelse så er ikke raw disk access spesielt mye kjappere enn ved å bruke vmdk-filer. VMware har nettopp releaset et dokument som sammenligner dette her. Dette tar utgangspunkt i ESX server. Jeg har likevel gjort en sammenligning av diskytelse i VMware Server og ESX (++) her. Har forøvrig ikke prøvd å kjøre VMer på ZFS. Lars Endret 12. februar 2008 av wsp Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Ja, det sto jo litt der om at man kan installere Guest-OS på en fysisk partisjon. Du mener jeg bare kan fortsette i den tankebanen og legge til de fysiske diskene på en VM selv om jeg har selve OSet i VMen installert i en virtuell disk? Ellers takk for hjelpen, Google var ikke min venn, siden Storage og Virtualization er to enorme buzzwords for tiden Lenke til kommentar
wsp Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Ja, det sto jo litt der om at man kan installere Guest-OS på en fysisk partisjon. Du mener jeg bare kan fortsette i den tankebanen og legge til de fysiske diskene på en VM selv om jeg har selve OSet i VMen installert i en virtuell disk? Ja, det er bare å bruke samme tankegangen for nye disker Lars Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Flott Da er det bare å finne en smart måte å overføre data fra XFS til ZFS uten å miste noe :| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå