Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjører VMware Server 1.0.4, gratis-versjonen, under Ubuntu på serveren min. Det eneste serveren brukes til er VMware og lagring, alt annet kjøres i vmware-maskiner.

Nå kunne jeg tenke meg å kjøre lagringen også i et vm, da helst i freebsd så jeg kan bruke ZFS. Tanken er da å gi VMen direkte tilgang til et HW-raid, og 6 løse disker, og kjøre NFS, Samba og FTP fra den maskinen i stedet for host-maskinen.

Er dette i det hele tatt mulig, eller er det mer en ESX-oppgave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette er fullt mulig med VMware Server. Sjekk kapittel 6 (s134) i dette dokumentet: http://www.vmware.com/pdf/server_vm_manual.pdf

Når det gjelder ytelse så er ikke raw disk access spesielt mye kjappere enn ved å bruke vmdk-filer. VMware har nettopp releaset et dokument som sammenligner dette her. Dette tar utgangspunkt i ESX server. Jeg har likevel gjort en sammenligning av diskytelse i VMware Server og ESX (++) her. Har forøvrig ikke prøvd å kjøre VMer på ZFS.

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Ja, det sto jo litt der om at man kan installere Guest-OS på en fysisk partisjon. Du mener jeg bare kan fortsette i den tankebanen og legge til de fysiske diskene på en VM selv om jeg har selve OSet i VMen installert i en virtuell disk?

Ellers takk for hjelpen, Google var ikke min venn, siden Storage og Virtualization er to enorme buzzwords for tiden :wallbash:

Lenke til kommentar
Ja, det sto jo litt der om at man kan installere Guest-OS på en fysisk partisjon. Du mener jeg bare kan fortsette i den tankebanen og legge til de fysiske diskene på en VM selv om jeg har selve OSet i VMen installert i en virtuell disk?

Ja, det er bare å bruke samme tankegangen for nye disker

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...