StupidNick Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Har tenkt til å oppgradere maskinvaren min, og trenger noen forslag. Jeg har alerede kjøpt harddisker, vifter, dvd-brenner, PSU, skjermer og kabinett. Så det jeg trenger er: Prosessor Hovedkort Minne (minst 2Gb) Skjermkort Jeg er usikker på om jeg vil ha et AMD eller et Intel system, men trenger noe som kan takle relativt tunge oppgaver (kjøre mange programmer samtidig + tunge dokumenter i Photoshop) noe som maskinen min sliter med i dag. Jeg bruker maskinen til alt mulig egentlig, surf, bilderedigering, kode, multimedia osv. Lurer på om en 4-kjerners hadde lønnt seg? Jeg er ikke sikker på om jeg skal ha Vista eller XP, men hvis det blir Vista blir det home premium. Vil Vista kjøre tregere? -- Kasper Endret 13. februar 2008 av StupidNick Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 ..bump? Lenke til kommentar
The-Johnsen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Vista krever mer enn XP. nå kjører jeg ultimate så vet ikke om det er noe forskjell, mer er irriterende mye du må igjennom for å åpne et prog. Prossesor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338084 Minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332669 (X 2 så du får 4 gb) Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951 Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342836 Men sjekk ut NVIDIA® Tesla™ Dette er pc min. går som en drøm. bruker den til spilling og nedlastning. kjører dette fint samtidig + snakke prog, virusscan og nettbank:P oppgraderte prossesoren i forje uke og 2 gb ram og det var som å få ny pc, men som sakt dette er gaming pc min. vet ikke helt om du har behov for mer jeg. Ser du allerede har kjøpt harddisk. uansett hadde jeg anbefalt en med 1500 rpm. bråker mye hvis du ikke har støydemping og fortsatt litt mer. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Tusen takk for forslaget, men lurer på om jeg trenger noe kraftigere. Skjermkort kan jeg spare litt av budsjettet på siden jeg ikke spiller på pc, minnet og prosessoren er vel det viktigste siden den skal brukes til mye tungt arbeid. Vil også at den skal være fremtidsrettet da jeg sjelden kjøper mye nytt på en gang. Lurer da på om det lønner seg mer med et system med 4 kjerners CPU og 2/4 gb DDR3 minne.. Er disse minnebrikkene noe bra? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335119 Vet fortsatt ikke om jeg skal gå for AMD eller Intel, pros og cons med de to, eller det det samme hva jeg velger? 1500 rpm er vel litt i tregeste laget neida, jeg har en 10000 rpm raptor disk som jeg planlegger å kjøre OS på og kanskje Adobe pakken. Takker for svar Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Tror ikke du vil angre om du satser på en Q6600, 4GB DDR2 og et stabilt Intel P35 kort til ca 1000 kr. PowerColor Radeon HD 3650 512 MB Ville tatt en kikk på Gigabyte P35 hovedkort Lenke GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048). Så har du muligheten til å utvide til 8GB. Nye prosessorer er da på vei, men Q6600 vil fortsatt være et bra kjøp. Det er litt vanskelig å si om du vil dra nytte av fire kjerner, men slik du presenterer brukermønster vil jeg tro det. En E8400 er da et bra alternativ. Endret 14. februar 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Takk for svar Er skjermkortet du viser til godt nok til å drive to skjermer i 1680x1050? Tror en 4-kjerners vil være passelig ja. Har sett på Q6600 og den ser jo fin ut, billig er den også. Ok så da skal jeg ha et Intel system! Mulig jeg invisterer i noen minnebrikker som er litt raskere enn de du linker til. Hvis jeg kjøper et hovedkort som støtter DDR3 minne, er det mulig å sette inn DDR2 minne da, eller må det være DDR3 brikker? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Du vil ikke kunne kjøre DDR2 og DDR3 samtidig. Det er enten eller. Det finnes da hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3, men du må fortsatt ta et valg. Minne mengde går foran hastighet. Raskere minne er i stor grad for overklokkere. Om du ønsker litt mer high-end minne så ville jeg sett på Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance. DDR3 koster fortsatt mer enn det smaker. Skal ikke være noe problem å kjøre 2 skjermer. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Takk igjen for godt og informativt svar. Har laget en liten handleliste på komplett som kan sees her. Ser den grei ut? Ser at det er unødvendig å bruke 7000, hehe. Og en annen ting, strømforsyningen jeg har fra før er på 450W, er det nok for 3 harddisker og resten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå