Gå til innhold

Angående kjøp av NES-konsoll.

Raspeball

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenker å kjøpe en fungerende NES-konsoll på feks Ebay, til bruk for spilling i Norge.

Så, jeg lurer på om noen kan svare meg kjapt og enkelt på hva jeg MÅ ta hensyn til.

Såvidt jeg har forstått kan jeg ikke kjøpe fra England, da de har et PAL-A-system?

Har sett på Denne

da den visstnok skal fungere overalt?

Råd?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du dem fra England trenger du egentlig bare ta hensyn til strømmen (trenger somregel en overgang for å bruke de britiske støpslene i norske kontakter).

Utenom det er det ikke noen andre ting du må tenke på. Kjøpte selv en Dreamcast fra Ebay og den starter fint her i Norge og, ser man bort fra at laseren var ødelagt. Men fikk med en stor porsjon med spill for 500 kr innklusiv frakt samt 2 VMU enheter og 2 kontrollere så gad ikke klage på det.

Lenke til kommentar

Engelske maskiner er såkalt PAL-A eller "NES VERSION" eller "MATTEL VERSION" som det står på lokket. Du kan ikke spille norske spill på en slik konsoll, da norske konsoller er PAL-B eller "EUROPEAN VERSION".

Når det er sagt er det etter min mening best å ha en PAL-A eller NTSC(USA)konsoll da det er klart lettest og suverent billigst å få tak i spill til disse via E-Bay. USA konsollen er egentlig best, da den er 60hz, mot PAL-maskinenes 50 og har en del spill som ikke kom til Europa; særlig RPG som Final Fantasy. Er dog dyrt med frakt fra USA.

Engelske konsoller kjører lett på norsk TV, men du vil trenge en billig spesialplugg. USA konsoller blir sort-hvitt på TV som ikke støtter 60hz og du trenger en omformer til strømmen som koster 3-400 kroner.

PS: Man kan gjøre konsoller sonefri ved å kutte en pin inni den, noe som er ganske enkelt (mange oppskrifter på nett). Dette er gjort på den du linker til. Den kjører imidlertid ikke alle spill perfekt. De fleste går bra, men eksempelvis Final Fantasy er ganske uspillbart, da man ikke kan lese 50% av tekstboksene. Moro med sonefri konsoll, men ville satset hovedsakelig på en sone.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...