Gå til innhold

Vurderer bachelor/master i informasjonssikkerhet - Råd?

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Når det gjelder kripos er du nok nødt til å ha en politiutdanning. Holder ikke å være programmerer, og det er vel også ganske overkill/feil i forhold til hva kripos bruker pc'ene til.

Ikke vet jeg, men det stod vel i Aftenposten en dag en annonse der Politiet søkte etter noe lignende i datakrimavdelingen til Kripos. Tenkte det bare hadde vært litt spennende jeg. Er nok ikke alle som er ansatt i politiet som kommer fra politiskolen.

Men hva syns dere om programmering og slikt da? Er det vasnkelig? Frustrerende? Morsomt? Spennende?

Det er mange sivilt ansatte i politiet. Det kommer helt an på stillingen du søker på. Ring kripos og hør. De biter ikke.

Om du vurderer sikkerhetslinja på HiG er det bare å gi gass. Jeg er superimponert over mye av det de har gjort, i allefall master studentene. Den er også greit annerkjent internasjonalt og flere av studentene der har publisert oppgavene sine i tunge journals (noe som er uvanlig at studenter får gjort).

Ta en titt på siden demmes og les over hva studentene har skrevet av oppgaver. Det er tilogmed noen som har skrevet om sikkerheten med biometriske pass. Nerdy? Javist! men det må man være hvis man skal drive med datasikkerhet.

;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder kripos er du nok nødt til å ha en politiutdanning. Holder ikke å være programmerer, og det er vel også ganske overkill/feil i forhold til hva kripos bruker pc'ene til.

Ikke vet jeg, men det stod vel i Aftenposten en dag en annonse der Politiet søkte etter noe lignende i datakrimavdelingen til Kripos. Tenkte det bare hadde vært litt spennende jeg. Er nok ikke alle som er ansatt i politiet som kommer fra politiskolen.

Men hva syns dere om programmering og slikt da? Er det vasnkelig? Frustrerende? Morsomt? Spennende?

Det er mange sivilt ansatte i politiet. Det kommer helt an på stillingen du søker på. Ring kripos og hør. De biter ikke.

Om du vurderer sikkerhetslinja på HiG er det bare å gi gass. Jeg er superimponert over mye av det de har gjort, i allefall master studentene. Den er også greit annerkjent internasjonalt og flere av studentene der har publisert oppgavene sine i tunge journals (noe som er uvanlig at studenter får gjort).

Ta en titt på siden demmes og les over hva studentene har skrevet av oppgaver. Det er tilogmed noen som har skrevet om sikkerheten med biometriske pass. Nerdy? Javist! men det må man være hvis man skal drive med datasikkerhet.

;-)

Jeg har snakket med en fagperson der oppe, og han anbefalte meg å gå Bachelor i ingeniørfag - data, og deretter bygge på til Master ved å ta Master i informasjonssikkerhet. Dersom jeg ikke var helt sikker på hva jeg ville da, vel å merke. Mulig jeg tar en prat med en lokal bedrift, og hører litt med dem hva som er attraktivt og litt av hvert, slik at jeg kanskje får bestemt meg for hvilken linje jeg skal søke på.

Lenke til kommentar

For å få et bredest mulig arbeidsmarked, med flest muligheter både etter endt utdannelse og senere i livet, anbefales det da og først ta bachelor i data, for så å bygge på med master i informasjonssikkerhet? Og hvis man ikke helt veit hvilke retninger man vil ta, er da bachelor i data det klart beste? Hvordan er vansklighetsgraden her, spesielt med tanke på realfagene?

Lenke til kommentar
Vanskelighetsgraden kommer an på hvor du velger å ta bacheloren-

Snakket med en lærer på HiG, som sa at bachelor i data hadde en statlig fastsatt rammeplan, og da tenkte jeg kanskje at vansklighetsgraden var relativt lik samme hvilken skole man gikk på?

Lenke til kommentar
Vanskelighetsgraden kommer ann på hva du selv foretrekker og er god på. Selv synes jeg bachelor data er vrient pga fysikk.

Vanskelighetsgraden kommer an på hvor du velger å ta bacheloren-

Snakket med en lærer på HiG, som sa at bachelor i data hadde en statlig fastsatt rammeplan, og da tenkte jeg kanskje at vansklighetsgraden var relativt lik samme hvilken skole man gikk på?

De fagene som er ofte er vanskelig, dvs realfagene, er fastsatt og dermed like på tvers av skoler. Enkelte av de andre fagene kan etter hva jeg forstår variere litt, men er stort sett det samme også. MEN, og dette er viktig, du bør alikevel se på skolen du velger å ta utdannelsen ved. Hvorfor sier jeg dette? Jo, fordi det er langt i fra uvanlig at folk finner ut at bachelor ingeniørfag er for hardt og går over til et av informatikk studiene. Jo bedre utvalg av slike studier tilgjengelig ved studiestedet jo bedre for deg. Da slipper du også å ta opp igjen fag som er felles mellom studiene.

Hvordan er fysikken her i forhold til slik det er på videregående med 2fy? Mtp om det er vanskligere å ta til seg og lære noe nytt, eller er dette mye vanskligere ved høgskolen? Det samme med matten. Hvordan er den i forhold til 3mx?

Så Høgskolen i Gjøvik, som har flere andre datarelaterte ingeniørlinjer i tillegg til Ingeniørfag - Data, burde være et godt valg for meg som har lyst på og er interessert i pc/it?

Lenke til kommentar

Jeg har selv gaatt data ing. paa gjovik, fysikken var ikke noe mer enn det man laerer i 3fy (dog noen aar siden jeg gikk paa vgs men er vel ikke store endringene.) Det samme gjelder for det meste for matte ogsaa, men det kommer noen nye emner. Min erfaring er at hvis man kommer seg igjennom 3mx og 3fy med en grei karakter saa greier man baade matte og fysikk paa hoegskole nivaa. Det krever en del jobbing, men saa lenge man er forberedt paa dette er det ikke noe problem.

Som det ogsaa er nevnt her, saa gaar en del fra ingenioer studiene over paa informatikk studiene. Dette kan man gjoere uten store problemer paa HiG.

For aa nevne noe spesifikt for informasjons sikkerhet, saa utlyste de idag 4 nye PhD stillinger (de ligger ute paa HiG sidene). Dette viser at informasjonssikkerthets miljoet paa Gjovik er voksende og meget sterkt.

Generelt var jeg fornoeyd med studiet mitt paa HiG (alltid noe man oensket at skulle vaere forskjellig). Jeg gikk videre og tok master i medieteknikk, og mitt inntrykk er at de som underviser paa master nivaa holder hoey klasse, og at man faar mer igjen paa masternivaa enn paa bachelor nivaa. Men dette er ogsaa hva man selv gjoer ut av det. For min del fikk jeg mye ut av det, og fikk muligheten til aa ta en PhD.

[sorry for mangel paa norske bokstaver, men for tiden ikke i Norge]

Lenke til kommentar
Jeg har selv gaatt data ing. paa gjovik, fysikken var ikke noe mer enn det man laerer i 3fy (dog noen aar siden jeg gikk paa vgs men er vel ikke store endringene.) Det samme gjelder for det meste for matte ogsaa, men det kommer noen nye emner. Min erfaring er at hvis man kommer seg igjennom 3mx og 3fy med en grei karakter saa greier man baade matte og fysikk paa hoegskole nivaa. Det krever en del jobbing, men saa lenge man er forberedt paa dette er det ikke noe problem.

Som det ogsaa er nevnt her, saa gaar en del fra ingenioer studiene over paa informatikk studiene. Dette kan man gjoere uten store problemer paa HiG.

For aa nevne noe spesifikt for informasjons sikkerhet, saa utlyste de idag 4 nye PhD stillinger (de ligger ute paa HiG sidene). Dette viser at informasjonssikkerthets miljoet paa Gjovik er voksende og meget sterkt.

Generelt var jeg fornoeyd med studiet mitt paa HiG (alltid noe man oensket at skulle vaere forskjellig). Jeg gikk videre og tok master i medieteknikk, og mitt inntrykk er at de som underviser paa master nivaa holder hoey klasse, og at man faar mer igjen paa masternivaa enn paa bachelor nivaa. Men dette er ogsaa hva man selv gjoer ut av det. For min del fikk jeg mye ut av det, og fikk muligheten til aa ta en PhD.

[sorry for mangel paa norske bokstaver, men for tiden ikke i Norge]

De driver jo utbyggingen av Security Valley på Gjøvik, samt at foreleserne foreleser rundt om i verden, så det virker som et bra miljø, ihvertfall rundt sikkerhetsbiten der oppe ja. :)

Kan du si noe mer om mediteknikk, hva man får jobb som, hvordan lønn er og hva det hele egentlig går ut på? :)

Lenke til kommentar

Master i medieteknikk er en veldig allsidig utdannelse. Det er 2 forskjellige linjer, master of science og master of technology. Jeg gikk master of technology, hvor det 2 fag som er mer matematiske enn i master of science. Bortsett fra de forskjellene er linjene like.

Studiet er rettet mot digitale medier, hvor man får innblikk i bilder, lyd, video, trykk, internett med mer. Studiet har en del informatikk og grafisk teknologi, men også en del fag som er mer økonomiske, juridiske, organisatoriske, vitenskapelige metoder etc.

Jobbmessig så har man mye å velge i:

- tekniske løsninger i avis, tv og radio.

- Systemutvikling og programmering.

- Undervisning.

- Forskning.

- Rådgivning med tanke på medier.

For min del valgte jeg å fordype meg i 'farger'. Valgte 'advanced color imaging' som valgfag, og gjorde masteroppgaven min i fargelabben. En lab som er meget godt utstyrt! over 200 m2 med utstyr. Jeg brukte 'eye tracking' utstyret som fargelaben kjøpte for 1.5 år siden i masteroppgaven min, utrolig 'kult' utstyr og det var en unik mulighet for meg til å 'leke'.

På grunnlag av en prosjektoppgave i advanced color imaging samt masteroppgaven min fikk jeg mulighet til å forsette forskningen min som doktorgrad student ved fargelabben, hvor jeg nå er.

For å se hva master studenter i fjor gjorde i deres oppgaver vil jeg anbefale deg å se på http://www.hig.no/biblioteket/studentoppgaver/2007 . Her ligger alle masteroppgaver som fikk karakteren C eller bedre. Som du ser er emnene i medieteknikk veldig spredt, alt fra min litt tekniske oppgave (Importance of region-of-interest on image difference metrics) til mer teoretiske oppgaver (Personalisering av læringsmateriale i nettbasert opplæring). Sist nevnte vant beste masteroppgave i 2007. Man står også veldig fritt til å velge oppgave selv, og gjøre sine egne valg i oppgaven. Jeg satte veldig pris på dette, når jeg gjorde min oppgave, i tillegg til at i min klasse 'kjente man alle'. Klassene i medieteknikk pleier som regel ikke å være så store (mitt kull var vel 12-13 stk), derfor har lærere 'god' tid til hver enkelt elev.

En annen ting som jeg fant veldig positivt ved HiG/imt er at de sender studenter for å presentere masteroppgaven sin internasjonalt. Jeg fikk mulighet til å reise til Electronic Imaging for å presentere deler av min masteroppgave, noe som var utrolig lærerikt og morsomt!

Bare å spørre hvis det er noe mer, så skal jeg prøve å svare så godt som mulig.

Lenke til kommentar

Undervisningen på bachelor foregår på norsk, med enkelte engelske lærbeøker? Mens master foregår kun på engelsk med kun engelske lærebøker? Hvordan er vansklighetsgraden her? OM man ikke er noen racer i engelsk, vil man da slite med å få med seg nok?

Lenke til kommentar

Det kommer ann paa fag, noen bachelor fag har engelske boeker hvor ogsaa deler av undervisnigen er paa engelsk. Andre har norske boeker og undervisning paa norsk. Paa masternivaa er pensum paa engelsk (for det meste), er det kun norske studenter saa er undervisningen paa norsk men engelske 'slides' og for det meste engelsk pensum.

Det blir mer og mer engelsk undervisning, noe av dette ogsaa fordi man proever aa faa en del utvekslingsstudenter (baade paa bachelor og master). Dog er mesteparten av utvekslingsstudentene paa masternivaa.

Lenke til kommentar
Det kommer ann paa fag, noen bachelor fag har engelske boeker hvor ogsaa deler av undervisnigen er paa engelsk. Andre har norske boeker og undervisning paa norsk. Paa masternivaa er pensum paa engelsk (for det meste), er det kun norske studenter saa er undervisningen paa norsk men engelske 'slides' og for det meste engelsk pensum.

Det blir mer og mer engelsk undervisning, noe av dette ogsaa fordi man proever aa faa en del utvekslingsstudenter (baade paa bachelor og master). Dog er mesteparten av utvekslingsstudentene paa masternivaa.

Er det vanskelig å få med seg ting hvis man ikke er noen racer i engelsk? Kan man oppleve det som at det er et problem at man ikke får med seg ting på forelesninger og slikt?

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få med seg ting hvis man ikke er noen racer i engelsk? Kan man oppleve det som at det er et problem at man ikke får med seg ting på forelesninger og slikt?

Skal ikke vaere noe problem aa faa med seg undervisningen, jeg hadde i alle fall ikke noe problem. Er det noe man ikke forstaar saa kan man alltid spoerre i etterkant (paa norsk om laereren snakker norsk eller paa engelsk). Jeg har nesten alltid faatt gode forklaringer naar jeg har spurt i etterkant naar det var noe jeg ikke skjoente.

Noen kan kanskje ha litt problemer i begynnelsen, men etter noen forelesninger og noen sider i boekene saa sitter engelsken. Har sett utvekslingsstudenter som nesten ikke snakket/leste engelsk som har kommet seg igjennom fagene, tror de hadde mye stoerre problemer enn de norske studentene.

Saa hvis du velger info.sec paa HiG trenger du ikke bekymre deg for engelsken, se paa det som en god mulighet til aa bli god i engelsk. Noe man ogsaa vil trenge ute i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar! :) Siden jeg ikke er helt sikker på hvilken retning jeg vil velge, føler jeg kanskje at det er lurt å velge bachelor data, for så og siden bygge på med en masterretning hvis jeg finner det interessant. Fagpersonen fra HiG som jeg pratet med sa også at dataingeniørene var mer anerkjent hos bedriftene, mye pga realfagene, samt at arbeidsmarkedet var større. Så da blir vel det førstevalget mitt tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...