Gå til innhold

Vista viser "bare" 3GB RAM når jeg har 64-bit OS og chipset som støtter 4GB RAM!

PublicEnemy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp installert 4GB RAM i laptopen fra 2GB som var standard. Jeg har Vista Ultimate 64-bit OS og jeg har forsikra meg om at chipset'et mitt støtter 4GB RAM (Everest Ultimate Edition)

Men problemet er at Vista likevel viser at jeg har bare 3GB RAM! Everest, System i Vista osv. viser at jeg har totalt 2 RAM brikker som er på 2GB hver, men viser bare at jeg drar nytte av 3 GB RAM :( Til og med under POST så vises det at jeg har bare 3GB RAM :S

Er det såpass dumt at jeg må installere Vista på nytt for at det liksom skal "sjekke" da at jeg har 4GB RAM installert og ta det i bruk da f.eks?

Trenger litt tips og forklaringer her folkens! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopen har ikke integrert skjermkort nei, X1600 med 512 mb hypermemory som står i den!

Men likevel om skjermkortet stjeler memory så skal det vel vises i POST som dofferneo sa. Btw, nyeste BIOS er også på plass!

Flere forslag? Evnt. fra folk som har erfaringer med noe lignende :)

Lenke til kommentar

som skrevet tidligere i tråden, sjekk om du har en funksjon i BIOS for memory remapping

EDIT: Acer hadde følgende å si om maks minne på 5670-serien:

"There is no BIOS update planned to expand the amount of addressible memory in the Aspire 5670 line. Acer Europe is a separate division of a regional company and as such releases BIOS based on their chipset revisions, which differ from those used for Acer America. As such, that information is not available. I hope this clarifies.

Regards,

Acer Online Support Team"

Så, dessverre, selv om du setter inn 4GB med minne, vil maskinen din kun bruke maks 3...

Ingenting å gjøre med, dessverre. Case closed; såfremt Acer ikke publiserer en ny BIOS som gjør det mulig å addressere RAM høyere enn 3GB...

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Shit, jaja :(

Men som et tileggsspørsmål da, hvorfor viser Everest at maks støttede str. på RAM er 4GB RAM?

Fordi chipsetet på PC-en din støtter 4GiB med minne, men dessverre har ikke Acer gitt ut en BIOS som addresserer minne fra 3GiB og oppover... Du kan jo prøve å sende Acer en mail og be om en bios-oppdatering. Hvis mange nok kontakter dem ang. denne modellen og støtte for 4GiB kan det jo hende de tar seg sammen og gir ut en ny bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...