Gå til innhold

USA krever væpnede vakter på fly. Hva syns du?

Anbefalte innlegg

Det er urimelig å forlange argumenter mot bruk av ninjaer. Siden det kun er fordeler ved det. Som M leser er jeg like overbevist om at ninjaer (og evt. jedier) hadde vært det beste valget.

Jedier hadde vært genialt, men litt for uasannsynelig.

1. Jeg har aldri sett en jedi utenfor Star Wars-filmene.

2. Hvis en jedi er uforsiktig med lyssabelen eller evnt. kraften kan flyet skades, noe som er farlig i så stor høyde.

3. Hvis en jedi har en fortid med terrorister, kan han bli ustabil grunnet følelser og vende over til den mørke siden.

Så min mening er at å ha jedier om bord på flyene er et litt urealistisk ønske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt, terrortrusselen kan lett overvinnes, men USA gjør det på feil måte. Med sin utenrikspolitikk skaper de flere terrorister. USA har ingen å frykte, de skaper sine egne fiender.

Det er ikke poenget! Trusselen er reell og hvilke tiltak gjøres nå, er de bra, om nei, hvorfor ikke. Det var spørsmålet. Ikke amerikansk terroristavl. Slæpp åff.

Trusselen er ikke reell. Sløse ressurser, det eneste man åpner for er:

1. At man kan få sikkerhetstjenesten infiltrert.

2. At eventuelle terrorister kan få seg våpen fra vakten uten at vakten er i stand til å gjøre motstanden som kreves mot en potensiell gruppe terrorister på flyet.

This equals: Congratulations, one plane for you sir.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Som sagt, terrortrusselen kan lett overvinnes, men USA gjør det på feil måte. Med sin utenrikspolitikk skaper de flere terrorister. USA har ingen å frykte, de skaper sine egne fiender.

Det er ikke poenget! Trusselen er reell og hvilke tiltak gjøres nå, er de bra, om nei, hvorfor ikke. Det var spørsmålet. Ikke amerikansk terroristavl. Slæpp åff.

2. At eventuelle terrorister kan få seg våpen fra vakten uten at vakten er i stand til å gjøre motstanden som kreves mot en potensiell gruppe terrorister på flyet.

Er ikke trusselen for terror reell?

Vakten vil være en random person i sivil som sitter inne i flyet, dermed har man en passasjer som alltid kan gripe inn om noe skulle skje. Jeg tror også det vil virke avskrekkende på terrorister å prøve å kapre et fly hvor man vet det er bevæpnede, trente vakter.

Lenke til kommentar

2. Hvis en jedi er uforsiktig med lyssabelen eller evnt. kraften kan flyet skades, noe som er farlig i så stor høyde.

3. Hvis en jedi har en fortid med terrorister, kan han bli ustabil grunnet følelser og vende over til den mørke siden.

Jo, det kan bli vanskelig å få jediene til å gå med på en så 9-4 (altså rutine) jobb som vakt på et fly også er.

Et par kommentarer til listen vil jeg likevel komme med.

1. De deler en egenskap med ninjaene, i at de kan unngå å bli sett hvis de vil. Som man sier; "ser du en ninja, er det for sent". Litt samme greia er det jo med jedier.

2. Her må man være veldig klar på at man ikke lar padawans tre inn i stillingen, ellers kan det som du sier være en sikkerhetsrisiko.

3. Dette er jo naturligvis et faremoment, i og med at enkelte jedier jo har en fortid involvert med terrorister. Og kanskje, i mine øyne, det største ankepunktet mot å bruke dem.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke følt meg tryggere om jeg visste at det satt en bevepnet blant pasasjerene. Om man klarer å lage bombe av barberskum og cola, klarer man vel og finne ut hvem som eventuelt er sivil vakt på et fly?

Som Rampage sier, dette ville gjort systemet mindre sikkert enn det er i dag.

Lenke til kommentar

Er ikke trusselen for terror reell?

Vakten vil være en random person i sivil som sitter inne i flyet, dermed har man en passasjer som alltid kan gripe inn om noe skulle skje. Jeg tror også det vil virke avskrekkende på terrorister å prøve å kapre et fly hvor man vet det er bevæpnede, trente vakter.

Nope, den er ikke så reell at man må i det hele tatt vurdere bevæpnede vakter på flyet. Avskrekkende? Hvis de først er villige til å kapre ett fly og kanskje gå i døden med det. Så er ikke det at de kan få seg våpen på flyet direkte avskrekkende, heller veldig lokkende.

Lenke til kommentar
Nope, den er ikke så reell at man må i det hele tatt vurdere bevæpnede vakter på flyet. Avskrekkende? Hvis de først er villige til å kapre ett fly og kanskje gå i døden med det. Så er ikke det at de kan få seg våpen på flyet direkte avskrekkende, heller veldig lokkende.

Vaktene er i sivil og vil kunne gripe inn i situasjonen når det står på som verst. Sjansen for at terroristene da skulle få tak i våpenet er da lite sannsynlig. Fyren står ikke akkurat der i kamo. Jeg hadde ihvertfall følt meg trygger om jeg visste at det var en bevæpnet good guy i flyet.

Lenke til kommentar

Vaktene er i sivil og vil kunne gripe inn i situasjonen når det står på som verst. Sjansen for at terroristene da skulle få tak i våpenet er da lite sannsynlig. Fyren står ikke akkurat der i kamo. Jeg hadde ihvertfall følt meg trygger om jeg visste at det var en bevæpnet good guy i flyet.

Og sjansen for at vakten blir overmannet er særdeles stor. Dette er jo drømmescenarioet for flykaprere. De trenger ikke stresse med å lure med seg ordentlige våpen. De får servert det på flyet.

Lenke til kommentar

Infiltrering.

Lenke til kommentar

Jo, det kan bli vanskelig å få jediene til å gå med på en så 9-4 (altså rutine) jobb som vakt på et fly også er.

Et par kommentarer til listen vil jeg likevel komme med.

1. De deler en egenskap med ninjaene, i at de kan unngå å bli sett hvis de vil. Som man sier; "ser du en ninja, er det for sent". Litt samme greia er det jo med jedier.

2. Her må man være veldig klar på at man ikke lar padawans tre inn i stillingen, ellers kan det som du sier være en sikkerhetsrisiko.

3. Dette er jo naturligvis et faremoment, i og med at enkelte jedier jo har en fortid involvert med terrorister. Og kanskje, i mine øyne, det største ankepunktet mot å bruke dem.

Jeg tror ninjaene ser mindre verdi i penger og vil derfor bli billigere å bruke. Jedier kan komme til å ville ha "galactic credits standard" som er pengeenheten i Star Wars. Disse er vanskelig å anskaffe.

1. Jeg skjønner hva du mener, men vi har mer kjennskap til ninjaenes histore. Riktig nok kan vi lære mye om jedier fra Star Wars-filmene, men vi har fakta på bordet når det gjelder ninjaer.

2. Jeg skjønner. Ingen padawans.

3. Her er vi helt enige og jeg tror det blir en altfor stor risk mtp. hva som kan skje hvis det blir en ny sith-mester i universet.

Derfor vil jeg vi skal bruke ninjaer. Hvis noen kan komme med argumenter imot å bruke ninjaer eller alternativer som er bedre, kom gjerne med forslag. Jo flere synspunkter vi får i denne saken, jo mer forstår vi av den.

Lenke til kommentar
En bevepnet good guy, mens det er 4-5 terrorister på flyet. Ene terroristen lager litt bråk slik at den sivile vakter gjør seg til kjenne.. Hadde følt meg mye mindre sikker..

Hehe, ja. Denne planen er veldig godt gjennomtenkt! *Applaus *

10 muslimer bestiller billett på samme fly. Så fucker den ene opp stemninga litt. De 9 andre tar vakten bakfra. Ikke veldig vanskelig.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Jeg hadde ihvertfall følt meg trygger om jeg visste at det var en bevæpnet good guy i flyet.

Mer bevæpning i samfunnet, gjør ikke at jeg føler meg tryggere. Men jeg skal vel tørre å ta bussen til og fra jobb uten å "pack some heat", selv om det av og til er fremmedkulturelle (for alt jeg vet muslimer) som tar samme buss... Kanskje flyene skulle hatt F-16 eskorte, hvertfall når de flyr over amerikansk luftrom. Ved minste avvik fra tildelt flyrute: skyt flyet ned. Bedre føre var, som man sier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...