Gå til innhold

Windos / ubuntu problemmer

Anbefalte innlegg

jeg har et litte problem. stort for meg men.

jeg hadde linux og windows på pcen min boota opp så jeg kunne velge, en kompsi gjorde det for meg. så var det mye problememr med windowsen så jeg tog og instalerte whindos xp på nytt nå funker ikek booten og halve hardisken min er opptatt med ubunto som jeg ikke får brukt. ha gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du kan enten installere alt på nytt.

Eller starte installasjonen fra CD-en og når du kommer til partisjoneringen så velger du manuelt.

Klikk rediger på windows partisjonen og velg ext3 filsystem og mount point (feks. /media/ekstra).

Da får du en partisjon til. Som C og D i windows.

Men hvis du ikke har noe viktig på linux'en så kan du jo bare formatere hele maskinen

Lenke til kommentar

Hmmm, kan være værdt å nevne at av en eller annen "merkelig" :roll: grunn har MS valgt å ikke søke etter andre OS og legge dem til i bootloaderen.

Er flere som har vært inne på automatisk restore av bootloaderen på Ubuntu sine live-CD'er:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/rescue/+bug/30123

og det er noen andre distroer som har gitt muligheten til å gjøre dette automatisk, Mepis siden 2003, så rart at Ubuntu ikke har gjort noe med dette enda da dette er et problem som oppstår for en del mennesker som kjører dual-boot.

Denne siden har litt mer utfyllende informasjon om hvordan du skal fikse bootloaderen.

https://help.ubuntu.com/community/Recoverin...stallingWindows

Den viser også andre enklere metoder lengre ned på siden som:

-Using the Unofficial "Super Grub Disk"

-Using "Super Grub Disk" from within Windows

-Using (EasyBCD in) Microsoft Vista

Om du bestemmer deg for å slette hele hard-disken og enten legge inn begge på nytt (husk å installere Windows først!) eller la Linux ta over hele hard-disken så skader det jo ikke å leke deg litt med bootloaderen ;) får du det til så vet du hvordan du skal gjøre det til neste gang om problemet skulle oppstå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...