GLN Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Var ute og tok mine første bilder idag med mitt nye 30D og oppdaget noe jeg stusset litt på. Når jeg så inn i søkeren var bildene klare, men følte det var mye støy/et kornete bilde jeg så gjennom søkeren, da jeg la inn bildene på pcen var det ikke lengre støy. Er det noe som er spesielt med 30D? Eller er det noen instillinger jeg må gjøre? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Øh. Er ikke helt sikker på hva du mener her. Tenker du på søkeren eller skjermen? Det kan samle seg støv på mattskjermen til søkeren (rett over speilet hvis du tar av objektivet), men den beste måten å fjerne det på er å blåse vekk støvet med en blåsebelg. Du får kjøpt det på en hvilken som helst fotoforretning, men en ørepumpe fra apoteket er gjerne billigere og like bra. Hvis det er støy på preview-bildene på skjermen så vet jeg ikke helt hva det kan være. Tar du bilder i raw eller jpg? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Det er i søkeren. Akkuratt som du tar et bilde og legger et gjennomsiktig plastikk med støy oppå bildet igjen. Kameraet er helt nytt, så det burde ikke være støv inni huset. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du har ikke fått stilt på diopter justeringen da? Det lille hjulet ved siden av søkeren. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Er ikke bare mattskiven du ser da? Bildet må vises på et stykke matt glass i søkeren for at du skal kunne se det i det hele tatt, og det gir et litt kornete inntrykk av og til. Er dette ditt første speilreflekskamera (digitalt eller analogt)? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Folkens... Det hjelper da heller ikke at trådstarter har montert et f4.5-5.6 objektiv på kamera! Og ja.. jeg støtter meg til de som peker på sannsynligheten for at det er mattskiven det er snakk om. Igjen.. en god grunn til å skaffe seg skikkelig lyssterk optikk.. (somehow i feel like I'm repeating myself) Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Var ute og tok mine første bilder idag med mitt nye 30D og oppdaget noe jeg stusset litt på. Når jeg så inn i søkeren var bildene klare, men følte det var mye støy/et kornete bilde jeg så gjennom søkeren, da jeg la inn bildene på pcen var det ikke lengre støy. Er det noe som er spesielt med 30D? Eller er det noen instillinger jeg må gjøre? Hehe, det er nok mattskiven du ser ja. For at det skal være mulig å fokusere manuelt finnes det en slik inni der et sted, og den er mye mattere enn den på 350D som ikke er spesielt egnet for manuell fokusering. Jo mer du blender ned, desto tydeligere blir kornene i mattskiven. Du kan bytte den ut med en slik fra Katz Eye: http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz-Ey...--prod_30D.html Lenke til kommentar
GLN Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Er ikke bare mattskiven du ser da? Bildet må vises på et stykke matt glass i søkeren for at du skal kunne se det i det hele tatt, og det gir et litt kornete inntrykk av og til. Er dette ditt første speilreflekskamera (digitalt eller analogt)? Mitt andre, hadde 350D før og det var ikke mattskive på den, derfor jeg stussa litt, men nå fikk jeg svar. Det var ikke et problem at det var sånn, bare lurte siden det ikke var på mitt gamle. Endret 12. februar 2008 av Pirja Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Mitt andre, hadde 350D før og det var ikke mattskive på den, derfor jeg stussa litt, men nå fikk jeg svar.Det var ikke et problem at det var sånn, bare lurte siden det ikke var på mitt gamle. Det er mattskive på 350D også, men den er ikke like matt og derfor er det vanskeligere å fokusere manuelt med 350D enn med 30D. Det at 350D har speil istedenfor prisme gjør at søkeren ville blitt enda mørkere om mattskiva hadde vært den samme som på 30D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå