Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til 100.000.-

fleur

Anbefalte innlegg

Ser etter en bil til max 100.000. Har pr. idag en Renault Megane -97 modell som jeg tenkte å gi i innbytte med en annen nyere/bedre bil. Samme størrelse eller hakket større. Ikke bakhjulsdrift.

Det viktigste er at den er driftssikker og kollisjonssikker, og ikke for dyre deler. Ikke stasjonsvogn. Den må også ha AC (vil gjerne ha automatisk), sentrallås, ABS, elektriske speil/vinduer, stereo osv. Forslag?

Har sett litt på BMW 3-serie, men blir nok for dyr forsikring.

Hva med Opel Vectra? Forbinder dette med gamle gubber, men det er kanskje bare meg? Peugeot og Citroen har ganske mye fancy utstyr, men er de sikre? Og er det ikke mye feil på dem?

Og hva bør max kjørelengde være på de forskjellige merkene?

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser etter en bil til max 100.000. Har pr. idag en Renault Megane -97 modell som jeg tenkte å gi i innbytte med en annen nyere/bedre bil. Samme størrelse eller hakket større. Ikke bakhjulsdrift.

Det viktigste er at den er driftssikker og kollisjonssikker, og ikke for dyre deler. Ikke stasjonsvogn. Den må også ha AC (vil gjerne ha automatisk), sentrallås, ABS, elektriske speil/vinduer, stereo osv. Forslag?

Har sett litt på BMW 3-serie, men blir nok for dyr forsikring.

Hva med Opel Vectra? Forbinder dette med gamle gubber, men det er kanskje bare meg? Peugeot og Citroen har ganske mye fancy utstyr, men er de sikre? Og er det ikke mye feil på dem?

Og hva bør max kjørelengde være på de forskjellige merkene?

Er selv en fan av opel, hva slags modell er den vectraen da? Personbilene av den er ganske snille på drivstoff.

Lenke til kommentar

Skal du ha mest mulig sikkerhet for minst mulig penger er Renault Laguna ll det beste alternativet. I fjor høst kjørte jeg en slik i det jeg fikk en Toyota Hiace rett i fronten i ca. 80 km/t. Jeg var på beina igjen etter fem sekunder og var i stand til å ringe etter ambulanse på egenhånd. Du kan lese om ulykken her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3028523.ece

I denne bilen får du både automatisk klima og esp, men 1,6 er litt slapt spør du meg. I tillegg har jeg hørt at driftssikkerheten på disse bilene er så som så, uten at jeg selv har merket noe til det. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9553092

Ellers er jo Saab 9-5 noe av det sikrere du kan få tak i ifølge Folksam. I mine øyne ser den langt bedre ut enn Laguna også, men heller ikke disse er regnet som voldsomt pålitelige: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12459451

Lenke til kommentar

Dersom du ikke skal ha bakhjulstrekk, så kan du bare glemme 3-serie i hvert fall, dersom du ikke går for en med firehjulstrekk. Disse blir vel uansett for dyr i forhold til årsmodellene du er på jakt etter. Ikke er de særlig sikre heller (E36, ja).

Saab 9-5 er kongebiler.

Kjørte Laguna med 1,6 bensin i helgen, og den var ikke så slapp som jeg fryktet, men heller ikke noe motormessig vidunder. Dessuten hadde den ekle bremser etter min smak. Vanskelig å dosere riktig. Riktignok var den komfortabel og god å kjøre sånn generelt.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Har idag en Renault og kunne tenke meg å skifte til et annet merke. Den Saaben var fin, men vil ikke ha automatgir.

Men er Opel Vectra veldig ille sikkerhetsmessig og driftsmessig? Falt nemlig for en: Opel Vectra 1,8 Comfort.Klima Personbil 2003, 121000 km., kr. 117.000,- .

Lenke til kommentar

Driftsmessig vet jeg ingenting om, men den får fire stjerner i krasjtestene til både NCAP og ADAC, så sånn sett virker den jo trygg nok. Men jeg syns egentlig slike tester kan være litt misvisende, har mer tro på Folksam som baserer seg på virkelige ulykker, men de har dessverre ikke Vectra i listene sine.

http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/Autom...urcePageID=8650

http://www.euroncap.com/tests/opel_vauxhal...a_2002/118.aspx

Lenke til kommentar

Sannsynligvis blir det en eldre gubbe eller et kvinnfolk som kjøper bilen min når jeg skal selge den snart, men for 100 000+ kan du få den eller andre tilsvarende nyere Suzuki Liana som ligger på nettet.

Da snakker vi om komplett utstyrte 4x4 biler som er så driftsikre at det nesten til er kjedelig å eie dem :D

Lenke til kommentar
LIANA skal visst stå for Life In A New Age. Hehe. På en nitrist og lite pen Suzuki, med labert utvalg av virkelig moderne teknologi.

Jeg synes Liana'en er en utrolig tøff bil, men riktig farge, felger, mørke ruter, spoilere må til her også.

Selv synes jeg noen av Norges mest solgte biler er verstinger når det gjelder design. F.eks. hvem i all verden kan like en kjedelig Golf V når det lages biler som Civic ?

Og hvorfor kjøper så mange bråkete og tungpustede TDI motorer når det finnes stillegående commonrailutgaver ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg synes Liana'en er en utrolig tøff bil, men riktig farge, felger, mørke ruter, spoilere må til her også.

Hver sin smak. :)

Selv synes jeg noen av Norges mest solgte biler er verstinger når det gjelder design. F.eks. hvem i all verden kan like en kjedelig Golf V når det lages biler som Civic ?

Godt poeng, men Golf er ikke stygg, den er bare grusomt kjedelig. Heller en småstylet Golf enn enn småstylet Liana.

Og hvorfor kjøper så mange bråkete og tungpustede TDI motorer når det finnes stillegående commonrailutgaver ?

Det var kun det som var tilgjengelig på VWs dieselfront frem til nylig, så de hadde ikke noe valg om de allerede hadde bestemt seg for en VW (eller VAG generelt). Nå har jo heldigvis VW også kommet med CR-motorer.

Poenget mitt var uansett at jeg personlig mener Liana er nitrist, kjedelig og ikke verdt å bruke hundre høvdinger på, når det finnes alternativ som Saab 9-5, Opel Vectra B, BMW 3-serie (E46 er vel mulig å få ned i den prisen nå?) og mye annet snacks. At Liana representerer et annerledes valg, det skal jeg være hundre prosent enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...