illusjon Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) I verdens mest leste bok, nemmelig Bibelen, står det svart på hvitt: "Gud er allmektig og allvitende". Disse to tingende er vel i og for seg ganske selvmotsigende? Hvis Gud er allvitende, bør vel det bety at han vet alt som er, har vært og kommer til å bli. Men hvis han da vet hvordan ting kommer til å bli, har han/hun/det (Les: Gud) egen fri vilje til å gjøre hva han selv måtte ønske (alså: allmektig) Dette er ikke relevant, men heller en liten ting jeg har bemerket meg, som jeg bare vil høre andres synspunkt på. Om dere ikke forstår hva jeg mener kan jeg utdype det litt nærmere, men jeg tror (Les: håper) dere vil forstå eksempelet ovenfor. illusjon Endret 12. februar 2008 av illusjon Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nei det ville jeg ikke, fordi at selv om en vet hva som kommer til å skje så trenger man ikke nødvendigvis å kunne gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Kaffeleif Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Kan Gud lage en stein tyngre enn han kan løfte? Endret 12. februar 2008 av Kaffeleif Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jobs bok er morsom, en kan lure på hvem som er hvem (Satan vs. Gud). Lenke til kommentar
illusjon Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Nei det ville jeg ikke, fordi at selv om en vet hva som kommer til å skje så trenger man ikke nødvendigvis å kunne gjøre noe med det. Er han da allmektig? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Er han da allmektig? Nettopp det jeg prøvde å vise, at det ikke er selvmotsigende å være begge deler Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er ikke selvmotsigende å være begge deler, siden det er logisk umulig å være noen av delene. Selvmotsigelse tilsier at det er en logikk der. Det er det ikke i spørsmål om "Gud". Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da er jo Gud logisk umulig. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nei, det er ikke logisk at det finnes en Gud. Dvs at hvis Gud finnes, må man se bort i fra mye logikk. Vi kan ikke skjønne alt. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Jeg synes det er fullstendig logisk at en allmektig gud er allviten. Har du all makt, så bør du kjenne følgene av dine egne handlinger, netopp fordi du selv har lagt grunnen for dem, eller selv gjort dem. Legger til at det med om Gud kan skape en stein større enn han selv kan løfte er et paradoks. Endret 12. februar 2008 av lathorv Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Guds eksistens er et paradoks i seg selv — ifølge menneskelig standard og menneskelig logikk. Men man må huske på at det er lite som overgår menneskets evne til arroganse. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Om gud er både allmektig og allvitende har han sikkert funnet på en måte å lure seg unna denne problemstillingen. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Om gud er både allmektig og allvitende har han sikkert funnet på en måte å lure seg unna denne problemstillingen. Det var for så vidt det jeg også prøvde å si =) Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da er jo Gud logisk umulig. Gud begynner der logikken slutter. Og siden logikken vår aldri kan forstå alt, vil det alltid være rom for Gud. Så lenge man godtar at "Gud" er et meningsløst ord i den sammenheng. Så hvis man leker nok med ordene, kan det at Gud er logisk umulig være et argument for at Gud finnes. Men alt det er ordlek, og rettferdiggjør på ingen måte all ondskapen man finner i "Guds bøker" eller deres tilhengere, heller ikke noe av det gode de har gjort. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da er jo Gud logisk umulig. Det er vel definitvt ikke noe poeng her... Guds eksistens er jo en forutsetning for spørsmålet, uansett om man faktisk tror eller ikke? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Takker Pricks for denne: "Kan Gud lage en gåte han selv ikke kan løse? Hvis ja, er han ikke allvitende, hvis nei er han ikke allmektig." Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvis Gud er allvitende, så vet han alt som vil skje i fremtiden. Men hvis han vet alt som vil skje i fremtiden, så er alt allerede bestemt, og Gud blir dermed en hjelpeløs tilskuer uten evne til å faktisk påvirke noe. Gud begynner der logikken slutter. Og siden logikken vår aldri kan forstå alt, vil det alltid være rom for Gud. Det vil ikke være rom for Gud hvis man tenker logisk og rasjonelt. Så hvis man leker nok med ordene, kan det at Gud er logisk umulig være et argument for at Gud finnes. Slett ikke. Guds eksistens er jo en forutsetning for spørsmålet, uansett om man faktisk tror eller ikke? Nei. Man trenger kun påstanden om at Gud eksisterer for å diskutere denne påstanden. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvis Gud er allvitende, så vet han alt som vil skje i fremtiden. Men hvis han vet alt som vil skje i fremtiden, så er alt allerede bestemt, og Gud blir dermed en hjelpeløs tilskuer uten evne til å faktisk påvirke noe. Hvis jeg setter på en vekkerklokke så vet jeg at den kommer til å ringe, og jeg vet når den kommer til å ringe. Men jeg kan likevel slå den av eller stille den om dersom jeg ønsker det. Dere får unnskylde dette eksempelets mangler, men dere skjønte vel kanskje poenget..? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvis Gud er allvitende, så vet han alt som vil skje i fremtiden. Men hvis han vet alt som vil skje i fremtiden, så er alt allerede bestemt, og Gud blir dermed en hjelpeløs tilskuer uten evne til å faktisk påvirke noe. Hvis jeg setter på en vekkerklokke så vet jeg at den kommer til å ringe, og jeg vet når den kommer til å ringe. Men jeg kan likevel slå den av eller stille den om dersom jeg ønsker det. Dere får unnskylde dette eksempelets mangler, men dere skjønte vel kanskje poenget..? ....og desto mindre henger "gud" på noe greip..... Med mindre vi ER i the matrix da... Og guds "agenter" er de slemme mennene med solbriller.... Og alle ateister har blitt fisket opp av sveve skipet der alle de andre ateistene bor.... Sorry, ble bare revet med.... Dere får unnskylde dette eksempelets mangler, men dere skjønte vel kanskje poenget..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå