DeRn Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har en laptop med Atheros AR5000EG. Originalt kom lappen med vista men jeg har installert XP pga personlige grunner. Fant ut at nettverkskortet mitt 'skrudde seg av' ca 2 ganger i døgnet slik at jeg måtte restarte for å få det oppegående igjen. Har prøvd alle mulige drivere, til og med installert vista på ny men dette fikset ingenting. Kjøpte meg deretter en D-Link Wireless G ting for ca 400 som funket relativt sugent for meg. Den suger i både ytelse, rekkevidde etc. Trenger en trådløs adapter til laptopen, ønsker at den skal fungere godt i lang rekkevidde (jeg bor i motsatt side av huset i forhold til ruteren). Noen med erfaringer med slike adaptere til +/- 500,- ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Hvis du kan bruke en ekstern boks med strømtilkobling og nettverkskabel så vil jeg anbefale en Buffalo router som du kan flashe med DD-WRT firmware og sette i klientmodus. https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k Alternativt kan du bruke en WRT54GL PS: Jeg bodde på Sandvollan for noen år siden Endret 12. februar 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Hvis du kan bruke en ekstern boks med strømtilkobling og nettverkskabel så vil jeg anbefale en Buffalo router som du kan flashe med DD-WRT firmware og sette i klientmodus.https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k Alternativt kan du bruke en WRT54GL PS: Jeg bodde på Sandvollan for noen år siden Fint sted det Jeg har flere rutere i huset, en som jeg faktisk bruker kun selv mens de andre er koblet til dsl-modemet. Har en WRT54 ruter hjemme på Inderøy som fungerer godt, men jeg ønsker i dette tilfellet kun en trådløs adapter til å ta imot det trådløse signalet fra ruteren i huset Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hvis du ikke skjønte det så skal routeren jeg beskriver brukes som klient mot routeren (=trådløst adapter). Du vil da få internett trådløst til ethernetporten som du så kan plugge i laptopen. Grunnen til at jeg anbefaler en slik løsning er at den får god rekkevidde (du kan sku opp effekten på disse) pluss at den har god antenne. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg forstod ikke helt hva du mente, nei. Hvis jeg forstår det slik at jeg kan sette opp denne ruteren på rommet mitt og fremdeles motta signal fra en trådløs ruter i motsatt side av huset så skjønner jeg bedre - og jeg tror jeg satser på denne løsningen. Har god erfaring med en slik ruter med dd-wrt drivere. Trenger vel litt hjelp med å få sette denne i klient-modus (men det er sikkert mye lettere enn det høres ut som) Takk til deg! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da er vi enige :-) Du kan trolig også bruke den linksysrouteren du alt har med DD-WRT om du kan sette opp en annen router der du har internett. Det er veldig enkelt å sette den i klientmode. Du har en meny hvor du kan velge om du vil bruke den som aksesspunkt, klient, wds eller annet. Deretter søker du opp tilgjengelige trådløspunkter og kobler deg til. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Nå har jeg fått installert ny firmware til Buffalo-ruteren og satt den i klient-modus. Det er nå blitt et lite problem, ca 2 gang hvert halve minutt får jeg timeouts når jeg pinger f.eks vg.no Når jeg pinger klienten er alt stabilt og når jeg pinger ruteren er også alt helt stabilt. Når jeg kobler direkte til den trådløse ruteren hvis Buffalo er koblet til - er alt også smertefritt. Endret 18. februar 2008 av DeRn Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Gjelder dette problemet spesielt mot vg.no? Ping www.uio.no (pass på å ta med www) Hvis jeg skjønte deg rett så pinger du routeren med internett stabilt via buffalo klient? Det betyr i såfall at du har god link gjennom begge routerne. I såfall ligger vel ikke problemet hos deg? Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg prøvde ping www.uio.no -t -l 1 en stund nå. Når jeg pinger gjennom buffalo klienten blir det timeouts, når jeg starter det trådløse innebygde nettverkskortet så opphører dette. Hvilken DD-WRT image-fil er den korrekte å oppgradere med? Kanskje jeg ikke har helt korrekt firmware? Det var masse filer i mappen til min klient som så forskjellige ut. Eller kanskje det bare er noen innstillinger på klienten jeg bør endre på for å få økt ytelse. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Insta...54_and_WHR-G125 Du bør bruke fullversjon generic. Jeg har selv den samme på min. Jeg vet ikke hvorfor du får disse avbruddene. Det burde funke minst like godt som det innebygde kortet ditt. Det går an å justere opp effekten, men tror ikke det skal være nødvendig. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Sp.mål: Skal det stå på DHCP Server eller DHCP Forwarder på klienten ? I tilfelle forwarder, skal jeg da skrive inn ip'en til den trådløse ruteren? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det er jeg ikke sikker på. Du får prøve deg frem og se hva som skjer. Jeg har ikke endret noen verdier for dette selv. Det har virket bare jeg satte den opp som klient. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå