mustang74 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 hei, vet ikke om dette er riktig sted å plassere innlegget i, men noen som vethovedforskjellen mellom pneumatiske motorer og hydrauliske motorer?? Har fått med meg at hydrauliske motorer overfører store krefter ved hjelp av store trykk til sammenligning med pneumatikk, men noen som kan pynte på svaret? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Pneumatikk er luft drevet. Hydraulikk er oljedrevet. For eksempel, en hjul-laster er full hydraulikk mens bremsene på en lastebil er pneumatiske. Luftverktøy som en muttertrekker er pneumatisk. Pneumatikk=luft. Hydraulikk = Olje. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Pneumatiske greier vil slakke på farten når de belastes, det gjør ikke hydrauliske greier sånn uten videre. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Men pneumatikk fungerer raskere. Derfor brukes pneumatikk ofte til styring av ventiler og lignende. Pneumatiske motorer har altså bedre "gassrespons" Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Pneumatikk=luft. Hydraulikk = Olje. Mer generellt kan man vel si at pneumatikk bruker gass og hydraulikk væske... Men pneumatikk fungerer raskere. Derfor brukes pneumatikk ofte til styring av ventiler og lignende. Pneumatiske motorer har altså bedre "gassrespons" Hvorfor skal et medium som er komprimerbart(gass) ha raskere respons enn et medium som har konstant tetthet(væske)? Hvis man kun skal bruke trykket til å styre en ting så vil trykkbølgen bevege seg med (maksimalt) lydens hastighet. I luft er lydens hastighet ca 330 m/s mens i vann er den ca 1500 m/s. Hydraulikk vil nok ha raskere responstid enn pneumatikk. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Men pneumatikk fungerer raskere. Derfor brukes pneumatikk ofte til styring av ventiler og lignende. Pneumatiske motorer har altså bedre "gassrespons" Pneumatikk brukes fordi det er enklere, billigere og mer renslig. Men det kan ikke overføre noe særlig effekt (høyt trykk). Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvorfor skal et medium som er komprimerbart(gass) ha raskere respons enn et medium som har konstant tetthet(væske)?Hvis man kun skal bruke trykket til å styre en ting så vil trykkbølgen bevege seg med (maksimalt) lydens hastighet. I luft er lydens hastighet ca 330 m/s mens i vann er den ca 1500 m/s. Hydraulikk vil nok ha raskere responstid enn pneumatikk. Man forstår jo lett at det Rs125 mener med at pneumatikk er raskere er at den oppnår høyere hastighet/ turtall enn hydraulikk. Om du innberegner at væske har større masse enn gass, samt at det er vanlig å ha et høytrykks gassreservoar (i motsetning til hydraulikk), så er jeg ikke så sikker på at hydraulikk har bedre impulsrespons enn pneumatikk under alle kriterier/ forhold. Hydraulikk er derimot mye lettere å styre presist enn pneumatikk. Jeg kjenner forøvrig ikke til i hvilke applikasjoner der det er viktig med responstider i millisekundområdet. Pneumatikk brukes fordi det er enklere, billigere og mer renslig. Men det kan ikke overføre noe særlig effekt (høyt trykk). Ikke bland sammen effekt og trykk. Effektomsetningen kan gjerne være den samme, men det er riktig at der pneumatikk sjeldent brukes over 10 Bar kan hydraulikk gjerne brukes langt over 100 Bar. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Ikke bland sammen effekt og trykk. Effektomsetningen kan gjerne være den samme, men det er riktig at der pneumatikk sjeldent brukes over 10 Bar kan hydraulikk gjerne brukes langt over 100 Bar. Jeg blander ikke sammen effekt og trykk, jeg snakker om effekt. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn trykk i diskusjonen, når jeg snakker om effekt. (rent bortsett fra at man ikke får effekt uten trykk). Endret 13. februar 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg blander ikke sammen effekt og trykk, jeg snakker om effekt. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn trykk i diskusjonen, når jeg snakker om effekt. (rent bortsett fra at man ikke får effekt uten trykk). Det sistnevnte er helt riktig. Imidlertid var det du selv som dro inn trykk som synonym i samme setning som effekt. Effekt er pr. def. det samme som arbeide i Nm/s, Watt eller hk om du vil, og trykk det samme som spenning (i Volt) eller dreiemoment om du vil. Effekt = trykk * distanse / tid. Hvilken definisjon bruker du på effekt i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå