Gå til innhold

Ny "Server"-PC på jobb

Laegraid

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt på meg oppdraget med å gå til innkjøp- og installere en ny hoved-PC på jobb. Jeg jobber på et hotell og PCen skal kun brukes til mail, internett og et bookingsystem som jobber over internett.

Grunnen til at vi skal oppgradere er at vårt bookingsystem er veldig treigt. Vi har en 10mb internett linje, men en veldig gammel PC som har kjørt windows uten aldri har bli rensket opp i. Dette gjør at jeg er ganske sikkert på at det er selve maskinen som er problemmet og ikke vår internett linje.

Jeg har en del erfaring med å bygge PCer, men har ikke bygd, eller fulgt med på hva som er nytt på flere år. Så trtenger litt help her:

Pc skal kun benyttes til de oppgavene som er listet ovenfor og pris er her en viktig faktor, sammen med at den er relativ stillegående. Vi trenger ingen superPC, men en som er såpass godt sammensatt at ingen enkeltdeler struper maskinen og får vårt bookingsystem til å kjøre sent.

Også lurte jeg på hvilken programmer som krever minst av PCen, men likevel fungerer. Tenker da på:

Oprativsystem - Windows XP (må nok være windows pga. lite erfaring med Linux)

Nettleser - Firefox?

Epostklient - Standard til windows, eller firefox sin?

Antivirus - AVG

Brannmur - forslag?

Adware - forslag?

Spamfilter - forslag?

Tekstprogam - Open Office

Backup- forslag?

Alle svar mottaes med takk

- Kay Iversen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta nå hvertfall kontakt med leverandøren av bookingsystemet og sjekk kravene det systemet stiller til maskinen.

Og dersom dette kun er snakk om en maskin så ville eg droppet backupløsning og satset på en ekstern leverandør av epost(Exchange) og en online backup av dokumenter.

Lenke til kommentar

Jeg ville med en gang anbefalt en Dell Optiplex. Dette er skikkelig "server"-kvalitet av en desktop-maskin. Dere kan modifisere spesifikasjonen selv på dell.no, men jeg vil anbefale et dual core-system og 2GB minne.

Her bruker vi veldig mye Dell Optiplex 755 USFF på jobb. Selv kjører vi Core2Duo klokket på 3Ghz, men 2,4Ghz holder nok i massevis. Ellers så er Dell sine skjermer helt fantastiske og vanvittig billige, og du får hele systemet for snaue 7k med 20" skjerm, 2,4Ghz Core2Duo, 2GB RAM og 250GB harddisk.

Lenke til kommentar

Bookingsystemet er "Opera Reservation System" og det eneste kravet jeg finner er at nettleseren må ikke være for gammel (IE 6) og ellers ikke noe annet!?. Dette og at brukergrensesnittet ser ut som det ikke er blitt oppgradert siden 80-tallet (uansett om det er et relativt nytt system) gjør at jeg tenker at selve programmet krever lite.

Det jeg helst trenger litt hjelp til er hvilken graitsprogrammer som passer på maskinen. Da helst hvilken antivirus/spam/brannmur som passer sammen?

Lenke til kommentar

Ville investert i nod32, 300-ish i året, og rett innstilt er det 100% usynlig for brukeren, ligger som trayicon som ikke avbryter under noen omstendighet :D Finns vel og i en utgave til 700-ish i året som har både knall brannmur, antimalware og spamfilter.

Outlook ekspress er som kjent full av hull, thunderbird er noen hakk bedre.

For billig og rimelig sikker backup er Taiyo Yuden DVD-er pålitelige, og for å maksimere oppetid kan ett raid1 oppsett for OS gjøre ting lettere ved en eventuell diskkræsj, du kan da bytte harddisk når det passer seg, istedet for å måtte gjøre det med en gang for å få maskinen igang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...