kjonix Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Fra tidligere har jeg delt ADSL linjen mellom flere PC'er gjennom en liten Belkin 4-porters hub. Dette har fungert utmerket. Nå hadde jeg lyst til å lage en "billig" trådløs løsning, dvs dele nettverket trådløst med en laptop uten et "access punkt". Jeg kjøpte trådløst nettverkskort til den stasjonære og til den bærbare. Dette fungerer kun når jeg deaktiverer forbindelsen den stasjonære pc'en har med hub'en. Har jeg et IP-problem? Jeg får automatisk tildelt IP-adresser på alle forbindelsene. Hvordan kan jeg løse dette? Håper noen tar seg tid til å hjelpe!!! :oops: Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Fra tidligere har jeg delt ADSL linjen mellom flere PC'er gjennom en liten Belkin 4-porters hub. Dette har fungert utmerket. Nå hadde jeg lyst til å lage en "billig" trådløs løsning, dvs dele nettverket trådløst med en laptop uten et "access punkt". Jeg kjøpte trådløst nettverkskort til den stasjonære og til den bærbare. Dette fungerer kun når jeg deaktiverer forbindelsen den stasjonære pc'en har med hub'en. Har jeg et IP-problem? Jeg får automatisk tildelt IP-adresser på alle forbindelsene. Hvordan kan jeg løse dette? Håper noen tar seg tid til å hjelpe!!! :oops: Fortell litt mer om hvilken type ADSL-leverandør du har, og hvordan du deler internet-linja. Hvis du er heldig og ikke må dele linja i det hele tatt, altså at leverandøren kan tilby deg 4 stk. offentlige IP'er, trenger du bare å lage en bro mellom kortene på PC1 og det skal være mulig for PC2 å få en IP direkte fra modemet. Det kan være den ultimate løsningen, men er dessverre sjelden mulig. Hvis du derimot ikke kan få flere IP'er fra leverandøren, eller hvis du allerede deler ADSL-linja med NAT ( maskinene har IP'er i seriene 10.x.x.x 192.168.x.x el. 172.16.x.x ), ja da blir du nødt til å sette opp NAT på PC1. En enkel og grei løsning her er ICS ( Internet Connection Sharing ) som følger med win98se og nyere. Hvis f.eks PC1, PC3 og PC4 har adresser i 10.x.x.x serien, blir du nå nødt til å bruke en annen IP-serie på de trådløse kortene. Du setter opp ICS på det trådløse kortet på PC1 ( og bruker da f.eks 192.168.x.x som ip-serie ), på PC2 settes ip'en til PC1 som gateway ( tror faktisk at som standard vil det bli tildelt IP'er automatisk ). Vi gjorde det slik hos en kamerat når vi hadde 2 bærbare PC'er med trådløst kort men bare kun den ene hadde et vanlig nettverkskort. Det fungerte utmerket, men jeg er ikke så god til å forklare, det hadde kanskje gjort seg med en tegning Lenke til kommentar
kjonix Skrevet 19. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2003 Takk for svar! Nå har jeg fått de til å kommunisere uten å deaktivere noe som helst! Men jeg har fått et nytt stooort problem: REKKEVIDDE! Jeg bruker to PMCIA kort (adapter i den stasjonære). Rekkevidden er svært dårlig og i rommet ved siden nesten lik 0, dette går veldig ut over hastigheten. Ergo blir denne løsningen nesten ubrukelig! Kan det ha noe å si at jeg bruker kort fra to forskjellige leverandører? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Takk for svar! Nå har jeg fått de til å kommunisere uten å deaktivere noe som helst! Men jeg har fått et nytt stooort problem: REKKEVIDDE! Jeg bruker to PMCIA kort (adapter i den stasjonære). Rekkevidden er svært dårlig og i rommet ved siden nesten lik 0, dette går veldig ut over hastigheten. Ergo blir denne løsningen nesten ubrukelig! Kan det ha noe å si at jeg bruker kort fra to forskjellige leverandører? Det er nok mulig, men ideen er vel at det ikke skal ha så mye å si.. Kanskje du bør tenke på å kjøpe deg en ekstern antenne for det kortet som funker som basestasjon eller lage deg en selv.. Lenke til kommentar
kjonix Skrevet 19. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2003 Hva mener du med å "lage en antenne"? Hvordan? Kortet er av typen flatt PMCIA... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hva mener du med å "lage en antenne"? Hvordan? Kortet er av typen flatt PMCIA... Vet at man kan lage en antenne med en pringlesboks og litt ledning.. men en slik antenne er vel mere retningsorientert.. så du trenger vel noe annet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå