Gå til innhold

Få tilgang til ruter og trådlaust aksessspunkt på same maskin?

Zeph

Anbefalte innlegg

Dette med å setje opp eit trådlaust nettverk er vel noko dei fleste her inne har vore borti. Det er alltid noko kluss og ikkje alltid det fungerer 100% etterpå.

Har eit konkret tilfelle no med ein Linksys-ruter og D-Link trådlaus ruter.

Oppkoplinga: Fiberboks -> Linksys -> D-Link (((-))) Laptop

Er det noko mogelegheit for å kome inn på og konfigurere begge boksane via ein laptop som får tilgang gjennom D-Linken?

Om eg set opp DHCP på D-Link-en får eg ikkje internett på laptopen. Slår eg av DHCP blir Linksys-en gateway, men eg får begrensa eller ingen forbindelse.

Korleis bør dette konfigurerast? Linksys eller D-Link som DHCP? Skal eg bruke D-Link-en, må eg kople den stasjonære maskina til den eller kan den få IP-adresse gjennom Linksys-en?

Skal kabelen til D-Link-en koplast inn på WAN eller ein port? Eg har prøvd begge delar, trur ikkje eg fekk internett uansett.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal ikke være så vanskelig i teorien.

Linksys settes opp som vanlig og D-link settes opp som switch og aksesspunkt.

(Forutsetter her at den første routeren bruker 10.0.0.x)

1) Sett lan til å ha subnettet 10.0.0.0 og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så f. eks ruteren opp med adressen 10.0.0.10.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av)

2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren.

3) Ethernetkabelen som kommer fra ruter#1 skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren.

Lenke til kommentar

Ja, meiner det var noko sånt som skulle til sist gang og.

2) Her meiner du det trådlause aksesspunktet ja? Ruteren skal ha DHCP?

DI-524UP

Då skal eg ha tilgang til både ruteren og aksesspunktet gjennom ein laptop (trådlaust) ved å bruke 10.0.0.1 (ruter) og 10.0.0.10 (aksesspunkt)?

Kan eg finne IP-adressa på aksesspunktet gjennom ipconfig elns. når den er satt fast? Det vil vel stå adressa til ruteren (som har DHCP) som standard gateway?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Beklager hvis det virket litt forvirrende, for jeg sakset bare fra noe jeg hadde liggende.

Men du antar rett. 10.0.0.1 på router og 10.0.0.10 på aksesspunktet.

Linksys blir da DHCP for begge boksene og du har tilgang til begge gjennom aksesspunktet.

Standard gateway vil da vises med ipconfig. Mulig at du må kjenne til 10.0.0.10 for å kunne få tilgang til aksesspunktet. Jeg vet ikke om en ipconfig /all vil avsløre den.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...