Xazz Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg har Windows XP som primær OS og vil beholde dette i mbr. Jeg har lest at det anbefales at Linux installeres på egen drive med LILO o.l. Hvordan går jeg frem for å sette opp (Red hat) Linux på samme hd som jeg har Windows XP, og hvilke problemer vil dette føre til. Ser for meg at jeg evt. bruker 3 siste partisjonene på en 40 gb harddisk til Linux. Hvordan burde jeg dele opp disse i størrelse etc. Jeg skal bare bruke det til å lære meg linux, så jeg vil ikke erstatte Windows som hoved OS i boot etc. Dette er på en bærbar så en ekstra (ekstern?) hd ser ikke ut til å være noe alternativ. Om den støtter rh linux fullt ut er en annen sak. mvh. Xanoo Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 1. Lag en Windows bootdisk og legg til fdisk.exe, eller last ned et image og skriv det med WinImage. 2. Installér Linux med GRUB/LILO på MBR 3. Konfigurér GRUB/LILO slik, eller bruk RHs config verktøy... 4. Hvis du skal avinstallere Linux sletter du partisjonene, setter i winbootdisken og skriver fdisk /mbr på kommandolinja, så har du widows bootloaderen igjen :wink: Angående Partisjoner: Vil anbefale 1-2++ GB for root (/), 3GB for /usr, 200-500MB til /var, Ramsize/2 til swap og 'Whatever you want' til /home (personlige filer). Har du mer diskplass, så legg til Husk at /var blir fragmentert ofte, mens /usr nesten ikke blir fragmentert... Har du ekstra diskplass, så legg til en gig mer på root og /usr MarcelSB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå