Gå til innhold

Ny pc. Litt over 4000kr. Ikke gaming! Passer delene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en god stund siden jeg fulgte med på hardware fronten nå, så kunne trengt litt hjelp til valg av pc. Har tenkt å bygge selv. Systemet skal ikke spilles på, men brukes til alt annet. Jeg har tenkt å bruke både windows og linux, så det er en fordel hvis maskinen fungerer godt med linux også dersom noen skulle ha peiling på det, men det er ikke ett must at dere som kommer med forslag vet noe om akkurat linux delen.

 

For tiden sitter jeg på en Socket A maskin, xp2500+ cpu, 1gb minne og geforce 6800le (agp). Dette sier jeg fordi det kunne vært interessant å hørt om det blir stor ytelsesforskjell. Aner ikke hvor stor forskjell det er på dagens prosessorer og den jeg har fra før osv. :)

 

Tittet litt innom komplett.no og så meg ut noen deler. Disse delene har jeg satt sammen uten særlig peiling, så hadde vært fint om folk kunne kommentert oppsettet. Da i hovedsak om delene passer sammen? Om dere har andre deler å anbefale? Noe jeg burde bytte ut? Og ikke minst hvordan forskjellen blir fra systemet jeg har i dag.

 

Har også en laptop med intel core 2 duo cpu og innbiller meg at jeg merker stor forskjell på den og min xp2500 når maskinene jobber tungt. Som f.eks. når jeg nå konverterer en video og skriver dette samtidig på xp2500 maskinen så går det treigere enn det samme ville gjort på laptopen. Har jeg rett da?

 

Grunnen til at jeg valgte et nvidia skjermkort er fordi linux, slik jeg har forstått det, har best støtte for nettopp det. Ønsker jo å kjøre compiz fusion og litt effekter, så hadde vært fint med et lite innspill på om skjermkortet er godt nok for det?

 

Her er delene jeg valgte på komplett:

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

MSI K9AGM3-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

 

LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM

 

In-Win C603 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

 

Asus GeForce 8500GT 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV

 

Pris: 4 387kr

 

Er litt usikker på prosessoren. Trenger jeg så rask? Hadde det holdt med f.eks. en 4400+ ? Eller gjør ytelsesforskjellen prisforskjellen forsvarlig?

 

Takk!

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du har valgt gode og fornuftige komponenter som passer bra sammen.

Har kun 2 innvendinger: Hovedkortet har også integrert grafikk. Har du behov for det? Hovedkortet har heller ingen mulighet for overklokking, men hvis det ikke er noe tema spiller det ingen rolle. Hvis du hadde valgt et hovedkort med overklokkingsmulighet, kunne du f.eks. valgt en X2 5000 og klokket denne opp til 6000 hastighet. Hvis du skal kjøre alt på default hastighet er X2 6000 et bra valg.

Jeg er litt skeptisk til støynivået på kabinettet/strømforsyningen. Jeg leser noen kommentarer på komplett der noen klager på støy mens andre ikke hører det. Det er vel individuelt.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er en god stund siden jeg fulgte med på hardware fronten nå, så kunne trengt litt hjelp til valg av pc. Har tenkt å bygge selv. Systemet skal ikke spilles på, men brukes til alt annet. Jeg har tenkt å bruke både windows og linux, så det er en fordel hvis maskinen fungerer godt med linux også dersom noen skulle ha peiling på det, men det er ikke ett must at dere som kommer med forslag vet noe om akkurat linux delen.

 

For tiden sitter jeg på en Socket A maskin, xp2500+ cpu, 1gb minne og geforce 6800le (agp). Dette sier jeg fordi det kunne vært interessant å hørt om det blir stor ytelsesforskjell. Aner ikke hvor stor forskjell det er på dagens prosessorer og den jeg har fra før osv. :)

 

Tittet litt innom komplett.no og så meg ut noen deler. Disse delene har jeg satt sammen uten særlig peiling, så hadde vært fint om folk kunne kommentert oppsettet. Da i hovedsak om delene passer sammen? Om dere har andre deler å anbefale? Noe jeg burde bytte ut? Og ikke minst hvordan forskjellen blir fra systemet jeg har i dag.

 

Har også en laptop med intel core 2 duo cpu og innbiller meg at jeg merker stor forskjell på den og min xp2500 når maskinene jobber tungt. Som f.eks. når jeg nå konverterer en video og skriver dette samtidig på xp2500 maskinen så går det treigere enn det samme ville gjort på laptopen. Har jeg rett da?

 

Grunnen til at jeg valgte et nvidia skjermkort er fordi linux, slik jeg har forstått det, har best støtte for nettopp det. Ønsker jo å kjøre compiz fusion og litt effekter, så hadde vært fint med et lite innspill på om skjermkortet er godt nok for det?

 

Her er delene jeg valgte på komplett:

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

MSI K9AGM3-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

 

LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM

 

In-Win C603 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

 

Asus GeForce 8500GT 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV

 

Pris: 4 387kr

 

Er litt usikker på prosessoren. Trenger jeg så rask? Hadde det holdt med f.eks. en 4400+ ? Eller gjør ytelsesforskjellen prisforskjellen forsvarlig?

 

Takk!

 

 

Den ser bra ut den :thumbup: Men ville hatt anna GPU..

Det er en annen sak, men likevel...

Og du vil helt klart merke forskjell mellom prossessorane du snakka om.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Jeg har ikke valgt hovedkort med integrert grafikk bevisst. :p Jeg hadde ikke akkurat tenkt å drive noe veldig med overklokking, men det hadde vært greit å hatt muligheten, så har du noe alternativt hovedkort som passer med alt det andre i oppsettet? Hva med et slikt kabinett med PSU? Er PSU-en sterk nok?

 

Skulle helst hatt oppsettet på under 4000kr etter å ha sett litt mer på økonomien. Vurderer derfor sterkt å gå litt lavere på cpu-en.

 

Har sett litt på denne pakken. Det er jo ganske likt mitt oppsett. Rimeligere CPU har den også. Det eneste som irriterer meg er at kabinettet er stygt! Kunne det vært en ide med de samme komponentene som den har bare annet kabinett?

 

 

Har sett så mye rundt nå at det går helt i surr. :p Hadde satt pris på om noen kunne kommet med alternative forslag til rundt 4000kr?

Lenke til kommentar
En får lett en spillemaskin for litt over 4000kr, bare se her.

 

Skal du bare ha en maskin for helt grunnleggende bruk, får du dette for under 2000kr, her.

 

Og takk for disse oppsettene. :) De var ikke kommet da jeg skrev forrige innlegg...

 

Jeg likte det første oppsettet, men vil heller rette pengene mot mer ram og kraftigere cpu enn et så bra skjerkort. Et 8500 hadde nok holdt for mitt bruk siden jeg ikke skal spille. :) Har du noe forslag som passer til det?

 

EDIT: Hvordan er det forresten med IDE disker på nyere hovedkort? Ser SATA er inn nå, men har 2stk ide disker liggende. Kan jeg bruke disse på de hovedkortene som er nevnt så langt i tråden?

 

EDIT2: Når jeg ser på hovedkortet i f.eks. denne pakken ser det ut som om det er en kontakt på hovedkortet der man kan koble ide kabel. Kunne det da vært aktuelt å brukt mine 2 ide disker der slik at jeg heller kunne brukt pengene på bedre cpu etc? Samt å kjøpe en SATA dvd brenner? Da trenger jeg jo bare 1 IDE kontakt på hovedkortet...

 

EDIT3:

 

Nytt oppsett:

 

Antec NSK4480B New Solution, 1x120mm Tricool 3-speed fan, 380w PSU - Kraftig nok PSU?

 

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED - Støtter hovedkortet en så rask cpu?

 

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB - Raskt nok i forhold til prosessoren?

 

MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATA, LAN, VGA, PCI-Ex16 - Kan jeg koble ide diskene mine opp mot dette?

 

Asus GeForce 8500GT 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV

 

NEC DVD-brenner AD-7200S Black OEM SATA

 

Sum: Ca 3600kr.

 

Hva tror dere om dette?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Ja, men ikke til overklokking.

 

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED - Støtter hovedkortet en så rask cpu?
Ja.

 

Ja.

 

Ja.

 

Rimeligere og raskere enn første oppsett. Blir bra dette.

Vet du hvordan du setter dette sammen?

Lenke til kommentar

Sounds nice! :D Grunnen til at det er rimeligere er jo først og fremst fordi jeg kuttet ut SATA-disken når jeg kom til å tenke på at jeg sikkert kunne bruke mine gamle IDE disker i oppsettet. Jeg kan ikke si at jeg føler noe behov for å overklokke den prosessoren med det første, så det er nok ikke noe problem!

 

Jeg har satt sammen flere pc-er før, så skulle tro at jeg skulle klare denne også. Det er riktignok lenge siden jeg bygget sist, og den siste maskinen jeg satte sammen var Socket-A, men regner ikke med at det skulle bli noe problem. Er vel sikkert annen måte å feste CPU på enn det var dengang, men får det vel til. :)

 

Tusen takk for all hjelp! :) Regner med jeg blir å bestille denne i kveld. Tar gjerne i mot flere innspill fram til det hvis noen skulle ha noe på hjertet angående dette?

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt dette hovedkortet, da komponentene er godt støttet under Lunix og Intels drivere for GPU-en er åpen. Sammen med en Pentium E-prosessor, eller en Core 2 Duo E4500 som bare koster ~600.

 

Kan du utdype dette litt? Komme med et komplett forslag kanskje? :)

 

EDIT: Hmmm, på hjemmesiden til MSI hovedkortet jeg har sett meg ut står det: Supports Athlon 64 X2 CPU: 3800+, 4000+, 4200, 4400+, 4600+, 4800+, 5000+, 5200+. Det står ikke noe om at det støtter X2 6400+. Hvorfor?

 

EDIT: Fant denne tråden og der står det klart at hovedkortet jeg har valgt ikke støtter x2 6400+! Hvor fikk du fra at det gjorde det, meeg? :) Noen som har et forslag til annet hovedkort som faktisk støtter prosessoren? Helst rimelig...

 

EDIT: Denne kan bare slettes. Har funnet ut at jeg vil gå en helt annen vei med dette. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...