AyeGee Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Har et lite spørsmål angående GSM Repeater. Er den lovlig i bruk? Har vært i kontakt med Netcom. De sier at privatpersoner og bedrifter kan kjøpe en repeater, men at den er ulovlig å sette opp. De sier videre at de må sette opp en repeater selv. Er det noe som har mer informasjon om dette? Link til produktet Selskapet som selger repeateren skriver forsåvidt at man må ha tillatelse fra nettoperatøren for å sette den opp. EDIT: Kan også nevne at jeg ikke er Netcomkunde. Har fått litt tilleggsinfo om at Netcom ønsker å sette opp repeater selv, binde opp alle abonnementene og ta fra 45.000-100.000,- istedetfor at jeg bruker 15.900,- og gjør dette på egenhånd. Endret 12. februar 2008 av AyeGee Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Kan ikke se hvorfor det skulle være ulovlig. Jeg har en gsm blokker som blokker alle gsm signaler opp til 40m i radius. Tar den med meg når jeg går på kino Lenke til kommentar
Innos Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg har en gsm blokker som blokker alle gsm signaler opp til 40m i radius.Tar den med meg når jeg går på kino Dét er garantert ulovlig. =p Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Tar heller en bot en å høre på 14 år gamle jenter preike om hår og gutter 2 Lenke til kommentar
Innos Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Sjangsen for å bli tatt med en slik er nok relativt liten, så lenge du ikke står og leker med en slik mens onkel blå prøver å ringe tante. Lenke til kommentar
AyeGee Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Netcom var ihvertfall svært ivrige med å gjøre dette til 3-4 ganger prisen av å gjøre det selv.. Lenke til kommentar
tbaahl Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Har et lite spørsmål angående GSM Repeater. Er den lovlig i bruk? Har vært i kontakt med Netcom. De sier at privatpersoner og bedrifter kan kjøpe en repeater, men at den er ulovlig å sette opp. De sier videre at de må sette opp en repeater selv. Er det noe som har mer informasjon om dette? Link til produktetSelskapet som selger repeateren skriver forsåvidt at man må ha tillatelse fra nettoperatøren for å sette den opp. EDIT: Kan også nevne at jeg ikke er Netcomkunde. Har fått litt tilleggsinfo om at Netcom ønsker å sette opp repeater selv, binde opp alle abonnementene og ta fra 45.000-100.000,- istedetfor at jeg bruker 15.900,- og gjør dette på egenhånd. Har søkt litt omkring samme utstyret - og ser at en fergetur unna, selges samme pakken for 700 EURO Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kan ikke se hvorfor det skulle være ulovlig.Jeg har en gsm blokker som blokker alle gsm signaler opp til 40m i radius. Tar den med meg når jeg går på kino Hvor kan man få tak i en sånn?(A) Lenke til kommentar
marjusen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 hjelper vel lite med en gsm blokker når mange bruker 3g nettet å ringe med? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 hjelper vel lite med en gsm blokker når mange bruker 3g nettet å ringe med? Hah, det er sant. 3G er ikke samme frekvens, men om det er 3G dekning der er en annen sak. Lenke til kommentar
Jonne Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Har et lite spørsmål angående GSM Repeater. Er den lovlig i bruk? Har vært i kontakt med Netcom. De sier at privatpersoner og bedrifter kan kjøpe en repeater, men at den er ulovlig å sette opp. De sier videre at de må sette opp en repeater selv. Er det noe som har mer informasjon om dette? Link til produktetSelskapet som selger repeateren skriver forsåvidt at man må ha tillatelse fra nettoperatøren for å sette den opp. EDIT: Kan også nevne at jeg ikke er Netcomkunde. Har fått litt tilleggsinfo om at Netcom ønsker å sette opp repeater selv, binde opp alle abonnementene og ta fra 45.000-100.000,- istedetfor at jeg bruker 15.900,- og gjør dette på egenhånd. Har søkt litt omkring samme utstyret - og ser at en fergetur unna, selges samme pakken for 700 EURO enn denne. Kan dette være noe for oss oppimellom daler og berg? http://mobilerepeater.co.uk/shop/product_i...;products_id=52 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Kan ikke se hvorfor det skulle være ulovlig.Jeg har en gsm blokker som blokker alle gsm signaler opp til 40m i radius. Tar den med meg når jeg går på kino Både repeater og jammer (det du kaller gsm blokker) er ulovlig å operere i Norge. Alt utstyr som sender på mobilfrekvenser med unntak av godkjente mobilhåndsett er forbudt for privatpersoner å operere i Norge. Det er bare de med lisens (les 4 mobiloperatører) som har lov til slikt. Det samme gjelder forøvrig så og si alt av frekvenser her i Norge (FM, AM, VHF, etc.) Det eneste som er uregulert er vell et par jaktradiofrekvenser som er åpne for alle å bruke. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Tar heller en bot en å høre på 14 år gamle jenter preike om hår og gutter Skulle du få et illebefinnende så blir det interessant når de rundt deg prøver å ringe 113. Idiotisk å bruke gsm jammer i det offentlige rom! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Tar heller en bot en å høre på 14 år gamle jenter preike om hår og gutter Skulle du få et illebefinnende så blir det interessant når de rundt deg prøver å ringe 113. Idiotisk å bruke gsm jammer i det offentlige rom! Eller enda bedre (verre?). Forsikringsselskapet til vedkommende som får illebefinnende holder deg ansvarlig siden du jammet GSM frekvensene. Å jamme kommunikasjonsfrekvenser er ulovlig og ganske så uansvarlig. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Sjangsen for å bli tatt med en slik er nok relativt liten, så lenge du ikke står og leker med en slik mens onkel blå prøver å ringe tante. Tja. Det spørs hvor ivrige støykontrollen er det. De har til tider vært meget ivrige på å ta ulovlig bruk av FM båndet, så hvorfor ikke GSM båndet? Det er forresten absolutt ingen problemer å spore slik bruk. Jeg har selv et lite GSM modem som kan både varsle om, og spore jamming. Det er også mulig å bruke modemet for å fjernvarsle, om man f. eks. bruker modemet i en informasjonskiosk e.l. Man kan f. eks. få det til å sende e-post så fort noen jammer nettet. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hva er det egentlig? Og hvorfor skulle det være ulovlig? (Utifra det jeg leste på den ene linken her inne, er det en antenne som forsterker mobilsignalet, men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være ulovlig) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hva er det egentlig? Og hvorfor skulle det være ulovlig? (Utifra det jeg leste på den ene linken her inne, er det en antenne som forsterker mobilsignalet, men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være ulovlig) En repeater er en aktiv boks som fanger opp signaler på mobilfrekvenser og videresender dem. Brukes for å gi dekning til steder hvor det ikke er dekning (f. eks. kontorlokaler). I praksis blir det sannsynligvis slik at du har en stor antenne stående på taket e.l. med en lang ledning inn til repeater boksen som står et sted inne i lokalet. Årsaken til at det er ulovlig er fordi det er en enhet som både sender og mottar på frekvenser man bare har lov å sende og mota med lisens. En passiv antenne derimot er selvfølgelig helt tillatt. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Skulle du få et illebefinnende så blir det interessant når de rundt deg prøver å ringe 113. Idiotisk å bruke gsm jammer i det offentlige rom! Men vil en slik jammer også ta ut nødnettet? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Skulle du få et illebefinnende så blir det interessant når de rundt deg prøver å ringe 113. Idiotisk å bruke gsm jammer i det offentlige rom! Men vil en slik jammer også ta ut nødnettet? Hvilket nødnett er det du prater om? Samtaler til 113 er ikke noe annerledes enn samtaler til en hvilket som helst annet nummer. Dersom en jammer er i bruk får du ikke ringt noe nummer fra din telefon. Dersom du tenker på det kommende tetra nettverket så er det et internkommunikasjonsnettverk for nødetaten og har ingenting med dette å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå