PureChaos Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei. Jeg tenkte å kjøpe et nytt objektiv til Nikon D40, i og med at kit-objektivet ikke skal være så bra. Jeg lurte på om objektivet som følger med Her er bedre, og om det vil gi autofokus på kameraet. Eventuelt andre objektiv i samme prisklasse som er gode og gir autofokus. Takker for svar. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 hm... tror ikke det funker så godt å linke til elkjøp, for den linken førte bare til forsiden deres. Ta et søk her på forumet, på dpreview eller lignende, du finner mange gode tips der. Objektivet som følger med er for øvrig ikke så aller verst, og hvis du bare skal knipse litt, vil det duge i massevis. Det er uansett 1000 ganger bedre enn omtrent alt av kompaktkameraer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Linken funker ikke, men jeg antar det er snakk om en Sigma 70-300mm f/4-5.6 siden det er det eneste objektivet jeg finner hos elkjøp. Det koster i hvert fall 1395 kroner der. For det første ville jeg sjekket Prisguiden før jeg sjekket nettbutikken til Elkjøp. Nå koster objektivet bare 150 kr mer enn på andre nettbutikker så du taper ikke veldig mye på å handle fra elkjøps nettbutikk i det tilfellet. Du kan også sjekke om du finner en lokal elkjøp (eller konkurrent) som selger det over disk. Regn med en høyere pris hos en lokal elkjøp eller konkurrent. Vanligvis koster det mer over disk enn på nettet men så slipper du også porto på ca 100 kroner og venting på postgangen. Når det kommer til valg av objektiv så er den viktigste forskjellen på det der og det som fulgte med D40 at det er et teleobjektiv. Det som fulgte med er 18-55mm og egner seg derfor til gruppebilder, landskapsbilder, innendørsbilder og andre situasjoner med bredt synsfelt. Teleobjektivet er 70-300mm og egner seg for ting som er langt unna eller små ting som er nære. F.eks til portretter (hode + skuldre) på et par meters avstand, fugler, unger på akebrett et stykke unna, og andre ting som krever smalt synsfelt. I klassen billige telezoomer for Nikon ville jeg valgt et Tamron 70-300mm i stedet for Sigmaen. Tamronen skal være omtrent like bra som Sigmaen. (Test av Tamronen) Hvis du vil bruke det litt avansert (kameraet på blenderprioritet) så vil jeg anbefale f/5.6 i området ca 70-150mm og f/8 i området 150-300mm for optimal skarphet. Tamronen koster bare 999 kroner hos Japan Foto. Tamron'en er veldig ny (januar 2008) så den støtter autofokus på Nikon D40. Sigmaen er fra januar 2006 så den tror jeg ikke støtter autofokus på D40. (Har ikke sjekket det ut ennå så korriger meg om jeg tar feil) Redigert: Dårlig anbefaling streket over. Les grunnen et par innlegg lengre ned. Endret 12. februar 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg tenkte å kjøpe et nytt objektiv til Nikon D40, i og med at kit-objektivet ikke skal være så bra. Nikon D40 har ikke innebygget autofokus-motor, så det er en god del objektiver som ikke gir autofokus. Ser også at Elkjøp ikke har fått dette med seg, lurer på hvor mange kunder det er som kommer tilbake og spør om hvorfor autofokus ikke fungerer? Rimelig useriøst av Elkjøp (og strengt tatt Nikon også, men det får være så) Uansett, denne listen viser hva du kan koble til D40'en din av optikk. Og det objektivet du viser til er ikke noen aktuell erstatning for 18-55'ern som fulgte med. Om du vil ha en telezoom, så er et AF-S-søsken fint. Men telezoom(f.eks 70mm-300mm) er nyttig når du skal ta detaljbilder av noe som er lagt unna, mens normalzoom (f.eks 18-55mm) er nyttig når du er rimelig nærme, eller om du ønsker å få med "hele rommet" i bildet etc etc. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Uansett, denne listen viser hva du kan koble til D40'en din av optikk. Du har bare sortert på objektiver for Nikon med ultralydmotor (USM), hyperlysmotor (HSM) osv. Det finnes andre (tregere og mer støyende) motortyper i objektiver for Nikon. Men jeg har oppdaget en feil i min anbefaling. Jeg tok feil av hvilket objektiv som har autofokusmotor for D40/D40x. http://www.akam.no/artikler/tamron_70-300_i_ny_utgave/47625 Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 (med fokusmotor) for Nikon Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 for Nikon Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Uansett, denne listen viser hva du kan koble til D40'en din av optikk. Du har bare sortert på objektiver for Nikon med ultralydmotor (USM), hyperlysmotor (HSM) osv. Det finnes andre (tregere og mer støyende) motortyper i objektiver for Nikon. Hvabehager? Finnes det i det hele tatt et søk som viser hvilke objektiver som finnes til D40? Dæven så glad jeg er for at jeg ikke er D40-eier på jakt etter optikk! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er ikke lagt inn en sånn søkemulighet i prisguiden nei. Jepp, det er komplisert å være D40(x)-eier på utkikk etter optikk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Rettelse; om man ikke vet hva man skal se etter. Men det er nettopp dette jeg ikke liker med D40 og D40x.. Får håpe Nikon slipper en dunge med optikk med påmontert fokusmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå