Gå til innhold

Støyvurdering av komponenter

Anbefalte innlegg

Jeg har nå jobbet en god stund og forsøkt å finne støysvake komponenter til en HTPC. Jeg setter pris på enhver som kan komme med innspill, tips og triks for å holde støynivået nede. Egentlig det eneste komponentet jeg har endelig bestemt meg for er at den skal ha Intel E8200/8400 go et Radeon 3870 med passiv eller aktiv kjøling. Utenom det, så er førsteprioritet en støysvak HTPC, og et lydkort som gjør det mulig å bruke maskinen i et hjemmestudio for musikkinnspilling/redigering. Støy er derfor førsteprioritet.

Kabinett: ZALMAN HD160+ Black

- Kabinettet regner jeg med at går greit. Det er laget i aluminium, men det virker som et solid kabinett med god luftgjennomstrømning. Evt. skulle jeg gjerne hatt tips på ekstra kjølere, kan være en fordel hvis jeg skulle finne på å kjøre opp maskinen på full load.

Strømforskyning: CORSAIR Powersupply 550W Black

- Denne har jeg hørt veldig mye godt om. Er det evt. noen andre strømforskyninger som er verd å ta en titt på?

CPU: INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz

- Valget står mellom 8400 og 8200. Disse prosessorene er overraskende kalde og trekker lite strøm. Burde jeg gå for 8200 for å få enda lavere temperatur? Vil jeg merke forskjell i støy?

CPU kjøler ZALMAN CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler

- Viften virker som et godt valg. 9700 blir for høy, er det noen andre jeg evt. burde vurdere?

Optisk drev: NEC DVD-brenner AD-7200S

- Her er det ikke stort å hente, kan regulere hastigheten på disken hvis den skulle finne på å støye. Innspill hadde dog vært veldig fint.

Minne: CORSAIR TWIN2X 8500C5 DDR2

- Noen kommentarer?

Grafikkort: POWERCOLOR Radeon HD 3870

- Denne virker som et kupp når det gjelder støy/ytelse. Burde jeg satse på kort med passiv kjøling og heller ekstra kabinettvifte eller med kjøler direkte på kortet? Direkte på kortet vil gi mer effektiv kjøling og kanskje lavere støy totalt? Er det mulighet for å dynamisk underklokke et slikt kort når det ikke er i bruk? Tenkte å ha muligheten til å spille i tillegg, og under selve spillingen så betyr støy minimalt.

Hovedkort: GIGABYTE Gigabyte GA-X38-DS5, X38

- Hovekortet skal ha bra kjøling, men prisen er litt stiv. Er det noen andre jeg burde sjekke ut? Det trenger ikke å være passiv kjøling, så lenge den ikke støyer.

Edit: GIGABYTE Gigabyte GA-P35-DS4 Denne virker lovende. Sparer litt penger også.

Jeg har ikke valgt ut noe HDD enda, men jeg driver å ser på en samsung disk. Er det noen som er notorisk kjent for å lage støysvake disker?

Edit: SAMSUNG SpinPoint T166 500GB Denne disken fra Samsung har jeg satt en knapp på.

Når det kommer til lydkort, så har jeg ikke bestemt meg. Burde jeg gå for internt eller eksternt lydkort, med tanke på lydkvalitet og evt. støy fra maskinen? Jeg slet som en hund med den forige PCen min når det kom til lydinnspilling.

Edit: CREATIVE X-FI XTREME MUSIC Lydkortet fra creative virker lovende. Det er optisk utgang, er det noe annet jeg burde se etter på tilkoblingsmuligheter? Det er HDMI på grafikkortet, så såvidt jeg er klar over, så mangler jeg ikke noen I/O porter.

Tusen takk.

Jeg tenkte å bestille PCen i løpet av uken, så nå kommer jeg til å leve på smuler resten av semesteret. Utrolig hva vi studenter får råd til bare vi tar opp 3 deltidsjobber... =)

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaterer igjen. Satt og snakket med brodern på telefon, og han var ikke særlig fornøyd.

Kabinettet er svindyrt og prosessoren kommer ikke før 1. april i følge Amentio. Jeg skal undersøke litt andre kabinetter og vente en uke eller to med å bestille prosessor.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestilt dette kabinettet: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...B&mcat=c434

Jeg vurderte også det salman kabinettet, men dette er jo 1000 kr billigere... En test av det finnes her: http://www.techpowerup.com/reviews/LianLi/PC-C30

I tillegg har jeg også bestilt et slikt Powercolor Radeon 3870 kort med passiv kjøling. Blir spennende å se hvordan det fungerer. En test her: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_3870_SCS3

Ellers ble det

- ASUS P5KC hovedkort

- Creative X-Fi XtremeGamer

- 2Gb CORSAIR TWIN2X 8500C5

- INTEL Core 2 Duo E6750 2.67GHz

- SAMSUNG SpinPoint T166 500GB

- MIST 500W strømforsyning. Virker jo grei den. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...3&mcat=c345

Glemte å bestille CPU-kjøler... Hadde tenkt samme kjøler som deg.

Ikke så gruelig forskjellig oppsett vi har gått for egentlig. Jeg får dette i posten i morgen eller overmorgen.

Lenke til kommentar

Slo meg plutselig at jeg kan kjøpe CPUen brukt, litt sent å ringe nå, så jeg venter til ut på morgendagen.

Jeg er meg selv lik, så nå har jeg sperre alle pengene på både VISA'n og Mastercardet på å bestille/avbestille, så når ligger alle pengene fryst ut uken. Venter litt, gi et ord om hvordan vifteløs GPU fungerer for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vifteløs GPU funker som bare det. Kjørte nettopp Crysis benchmark med alt på fullt, og gpu temperaturen kom ikke høyere opp enn 65 grader. Da kjørte jeg med kabinettviftene på fullt, men skal nok kunne kjøre de ganske mye ned i hastighet uten at GPU'en blir for varm.

Ellers er maskinen min veldig veldig stille. Lar hovedkortet styre viftene, og de kjører stort sett på veldig lav hastighet.

Kjørte også en stresstest av CPU'en, og det var ikke mye varme som kom av det heller. CPU-viften gikk stille og rolig på 800 rpm (som er bortimot lydløst) uten at bios'en så det nødvendig å øke hastigheten. Her er det nok rom for overklokking ja.

Kabinettet ser veldig flott ut sammen med forsterkeren min. Oje.

Lenke til kommentar

Der har du det, jeg må ha viftene ned på hovedkortet. Nexus viftene mine kjører konstant på maks hastighet, og med fire av de så blir det en del lyd. GPU'en holder seg på rundt 46 grader under load, og rett under 70 uten vifter. Jeg kommer til å kjøre uten vifter når jeg får skikkelig skjerm og anlegg til PCen.

Sålangt er jeg veldig fornøyd med hva jeg endte opp med. Må bare se til å kjøpe Windows Vista, eller legge inn Linux nå som jeg har spilt gjennom Call of Duty. Ser ikke noe poeng i å kjøre Windows lengre.

Det gjenstår bare å få sjekket driverkompatibiliteten, noe jeg alltid har slitt litt med når det kommer til Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...