Arne Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Camron: Så du liker bare skriftspråk, ikke snakkespråk? Det går ikke an å snakke naturlig uten å snakke dialekt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hehe... Ta med deg et sværa ark ut på gata der du skriver alt du skulle sagt, så kan du skrive det i steden for å si det. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/14517 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/11986 finaste... Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Stavanger dialekten er litt merklig, men liker bergensk Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Sognemål på fineste. Styggeste vet jeg ikke Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er det veldig mange her som kommer fra sogndal, eller bare så mange som syns dialekten er fin? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Kommer fra Østlandet, langt i fra Sogndal. Synes bare den er fin Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Toten dialekta som er finest "Je vil itte." "Det er haurt ute. Ha på deg brødde'n dine." "Je vilha kakuskive med bronost på." Endret 16. juni 2008 av Core2dou Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har nettopp gått et år på folkehøgskole, og har levd veldig tett med folk fra hele landet, så jeg føler at jeg har fått en smakebit av det meste. Jeg synes stavangerdialekten er fin, og også Nordlandsdialekter fra Bodø-området. Den dialekten jeg misliker mest er bergensk, men det er en viss mulighet for at det er en sammenheng med personligheten til de bergenserne jeg er blitt kjent med Lenke til kommentar
Arne Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvis alle bergenserene du har møtt har oppført seg horete/sossete, kan det ha litt betydning, ja... Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Sandnes har den styggeste dialekten noensinne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Det enkleste er vel å nevne de jeg liker.Trøndersk så lenge den ikke blir for brei Det er jo nettopp når den ikke er bred at den er jævelig! Kan ikke fordra "fintrøndere" (oftest bosatt i Trondheim). Steinkjersdialekten er fæl med det tonefallet ... tóônefàillæh :S Beste som er må være sin egen dialekt, så min blir stjørdaling/skatvalsbygg, ettersom det er (en) bred(ere) utgave® av trøndersk. Dativen er heldigvis borte, men jeg hører stadig vekk noen eldre folk som bruker dativ på stedsnavn. Ellers er diverse daldialekter fra Østlandet (Gubrandsdalen, Valdres) ekstremt fæle, hadde en lærer som kom fra Vågå: "Oss må væra forsjektiæ nær oss ska trækka upp klåkko". O-endelser og "oss" istedetfor "vi" er fæle saker Endret 31. juli 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Dere tar ALLE SAMMEN feil. Sunnmørsdialekten er noe av det kuleste du får tak i. Hva med en liten vits? Men, stygge dialekter? De mest utvasket øst og sørlandsdialektene. Men dialekter generellt er koselig å høre på. Språk er gøy! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vinjedialekten (Odd Nordstoga) er finest. Er lite begeistra for Hedmark\Toten. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Sørlending er hot. Bergensk er fælt. Men ikkenoe slår ordentlig osloprat. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Oppdaling er den beste dialekten. Den verste er bergensk, der hører jeg bare "Hrrra, hrrra, hrrra" hele tiden. Selv snakker jeg en blanding mellom oppdaling og oslodialekt med noen låneord fra hedmarking. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Totning er jo ikke så fælt, da, jeg holder på å le meg ut av stolen hver gang jeg hører den reklamen for Rikstotto eller noe sånt: [Totning] "Je e ein vældi stressa totning, me vældi dårle ti, å itte nå peiling på hæst!" :!: Eksempel på sånne fæle daldialekter er det i Coop Markeds reklame: "[...] Coop Marked din lokale feriebutik i såmmår, nesten oansett kærr du æ, denna veku har oss dessuten tilbu på [...]" Endret 3. august 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
notorled Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hahaha, Nordøl er kanskje noe av det værste ja. Sjåk/Lom/Vågå og tildels Otta. "Sku sett e klådd ho i klovve i myrtna. E tykkjy dæ æ så gjilt ner ei dame verkle tæk ti å skrik någgå otyle" Kvamvær som er tingen, dialekten må riktignok oppleves og jeg har ikke noen eksempler å vise dere. Ta turen til Kvam (1 time nord for Lillehammer), og prat med noen lokale, garantert kick! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Fineste må være dialektene oppe i Møre og romsdal eller rundt Ålesund. Styggeste er mutert stavangerdialekt/sosiolekt, F.eks: Mia Gundersen og Pia Tjelta har mutert Stavangersk. Det legger et dårlig bilde over vestlig språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå