Gå til innhold

SkiskytterVM på lørdag


Anbefalte innlegg

Lørdag går turen til Østersund og skiskyttervm..

Så lurer jeg på om jeg bør ta med 18-50mm eller 55-200mm.. Ser for meg at det kan bli vrient å bytte objektiv midt under konkurransen på en fullpakka tribune. Noen som har noen kommentarer? Kommer kanskje an på hvor jeg skal stå.. Noe jeg ikke vet..

Andre lure ting (innstillinger) og slikt jeg bør tenke på for å ta et par blinkskudd (hoho)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok tro at du vil ha mest bruk for tele, ta derfor med 55-200. Ta gjerne med 18-55, kanskje du får tid til å bytte objektiv? Det tar ikke mer enn ett par sekunder å gjøre og er jo en ganske enkel oppgave. :)

 

Ellers blir det nok key å bruke så kort lukketid som mulig, prøv å kjøre opp ISO om bildene blir uskarpe, kjør gjerne manuell, lyset vil nok være ganske konstant der.

 

Ellers tror jeg det er en ide å stille seg på siden om du tenker å ta bilder på standplass. Masse rygger er ikke spennende. :) Det du vil ha er ansikter, gjerne klemt over luftgevær og masse snørr!

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Benytt sjansen til å se på de store gutta hva de har av utstyr (alt for dyrt for oss) og se på teknikkene deres. Om du sitter på tribunen så kan kanskje en monopod melomm beina (OK, den kan leses litt suspekt) sammen med telen være greia.

Var på skiskytter-VM i kollen for noen år siden. Bildene derfra er bare tåke, og det var ikke fotografens feil.

Lenke til kommentar
Lørdag går turen til Østersund og skiskyttervm..

Så lurer jeg på om jeg bør ta med 18-50mm eller 55-200mm.. Ser for meg at det kan bli vrient å bytte objektiv midt under konkurransen på en fullpakka tribune. Noen som har noen kommentarer? Kommer kanskje an på hvor jeg skal stå.. Noe jeg ikke vet..

Andre lure ting (innstillinger) og slikt jeg bør tenke på for å ta et par blinkskudd (hoho)?

Jeg var på skiskytter VM helga som var, og hadde med meg kamera. Hadde plass på tribunen begge dagene, og var vel egentlig heldig med plasseringen, dvs. helt fremst. Jeg har hørt at det kun var igjen billetter til ute i skogen til helga, så hvis du ikke har tribunebiletter så blir det noe annet.

 

Vær ute i god tid, Gjerne ett par timer før. Ha på deg de varmeste klærne du har, og litt til. Selv om det er bare ett par minus blir du iskald av å stå stille i timesvis.

 

Jeg brukte olympus, med 70-300 men opplevde faktisk at jeg skulle ha brukt en teleconverter for å komme enda nærmere, selv med 2x crop.

Lenke til kommentar

Jeg leste først tittelen som "snikskytterVM" :confused:

 

Hvis du ikke vet nøyaktig hvor du blir sittende i forhold til utøverne så ta med begge objektivene. Det kan være knotete å bytte midt i alt ståheiet, men før ting starter bør du ha plenty av tid til å eksperimentere litt. Prøv med begge objektivene og se hva som gir deg mulighet til å få de bildeutsnittene du vil ha.

 

Hvis du vil ha bilder først og fremst av individuelle utøvere er nok teleobjektivet det eneste reelle valget (kan godt være du egentlig burde ha enda mer brennvidde). Hvis du vil ha bilder av folkemengder eller grupper av utøvere er nok normalzoomen mer aktuell, men det kommer som sagt an på hvordan du blir plassert i forhold til alt som skjer.

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Har plass på tribunen, men aner ikke hvor, så det kan jo bli interessant. Jeg satser på sol, ikke for kladt vær, noen fine bilder og GULL :)

På tribunen er det ikke anviste plasser, så her er det fritt fram. Kom i god tid så får du plass langt fremme. Vil du ha "siklebilder" av utøverene etter målgang tar du til helt til venstre på tribunen.

 

Skal du ha bilder av blomsterseremonien, så står du på midten av tribunen.

 

Hadde med 14-42mm, 40-150mm og 70-300mm, men brukte bare 70-300.

 

Ta gjerne med deg en monopod, det hadde ikke jeg, og jeg sleit litt på 300mm. Ta med varme klær. Jeg var på firmatur med buss, så i den ledige plassen i fotobaggen hadde jeg litt å varme meg på også. Kan ikke si at det bidra med mindre skjelving på bildene, men trivselen økte dog ;)

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Hvordan var turen? Ble det noen blinkskudd på deg også?

 

La merke til en liten detalj da jeg så på VM på søndag. Det stod en hel haug med fotografer ved innkomsten. De hadde hver sin digre 300 mm (eller noe sånt) på monopod, og fyrte løs. Etter at de to norske hadde kommet inn til dobeltseier, legger jeg merke til en av fotografene tar hele riggen, og snur på hodet ned i snøen, og tar opp det andre kameraet med en kortere linse, og fyrer av mot jubelscenene etter målgang. Skjønner litt hvorfor proffene trenger solid og værtett utstyr. Og er også en påminnelse om hva "pressebrukt" utstyr vil si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...