Christian86 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Passaten er en 97 modell, og den var på service pga bremselekasje i fjor, men nå blinker den med varsel for lav bremseveske/bremseanlegg. Det jeg undres over er om jeg skal håpe på det beste og tro at det bare er lav bremseveske, eller bli mer bekymret. Bilen var på EU kontroll i november og hadde ingen feil da, og dette har begynt rundt nå de siste par dagene. Hva kan jeg forvente? Det røde lyset kommer ved oppstart, og forsvinner rimelig fort, og noen få ganger kommer det etter kraftig nedbremsning på glatt føre. Lenke til kommentar
otis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Lite bremsevæske, tror jeg at det er. Sjekk det, da det kan være nødvendig å etterfylle bremsevæske, etter noe tids bruk. Da beleggene slites og krever mer bremsevæske for å nå bremseskiven. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Lite bremsevæske, tror jeg at det er.Sjekk det, da det kan være nødvendig å etterfylle bremsevæske, etter noe tids bruk. Da beleggene slites og krever mer bremsevæske for å nå bremseskiven. Bremsevesken har ikke blitt byttet på 1 år og to måneder, og bilen har vel kjørt rundt 5000-7000 km, så kan det være at jeg bare har vært litt slapp? Klossene og skivene ble byttet bak i januar i fjor, så de burde ikke være for slappe nå? Jeg får god respons føler jeg når trykker på bremsen nå nemlig. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det skal normalt sett ikke være nødvendig å etterfylle bremsevæske, men siden skivene og klossene bak ble skiftet i Januar så kan det ha blitt for mye den gangen, og at det har blitt tappet av litt for mye. Forsøk å etterfylle litt og så tenker jeg det blir bra. Hadde det vært lekkasje der så hadde du merket det på sigende pedal og dårlig bremsevirkning. Men hold det under oppsyn så er du på sikre siden. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Det skal normalt sett ikke være nødvendig å etterfylle bremsevæske, men siden skivene og klossene bak ble skiftet i Januar så kan det ha blitt for mye den gangen, og at det har blitt tappet av litt for mye. Forsøk å etterfylle litt og så tenker jeg det blir bra. Hadde det vært lekkasje der så hadde du merket det på sigende pedal og dårlig bremsevirkning. Men hold det under oppsyn så er du på sikre siden. Jeg merker at den er litt treg på is, men i de tilfellene jeg har prøvd de siste to dagene så har førerforholdet vært: Speilblank is Veldig glatt is m/ minimal strøing og nedoverbakke kl 8 på morningen med kald vei. 1. tilfelle var vel 5-10 km/t og 1-2 meter med middels kraftig nedbremsing 2. Hastigheten var vel rundt 10-12 km/t og 1 meter med kraftig nedbremsning 3. Inkludert rekasjonstid og nedbremsing av middels kraft, ca 3-4 meter, fra jeg bremset til jeg nærmest stoppet helt opp var 3 meter, da med en hastighet på rundt 40 km/t. Er disse normale? Endret 12. februar 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
otis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hørtes veldig korrekt ut, ang dine bremsetider/ stopptider. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Hørtes veldig korrekt ut, ang dine bremsetider/ stopptider. brukte noen formler her fra forumet og testet, basert på det jeg kjørte på så var de godt innenfor forventet. På vei hjemover pep den også, men bremsene fungerte helt fint. Mistenker at rondane turen med mye glattbremsing kanskje var en dårlig ide, men det blir synsing fra meg. Faren min skal i hvert fall teste med påfyll og prøvetur siden jeg måtte på jobben hvor jeg er nå I morgen er det ny prøvetur, så da får vi se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå