Gå til innhold

Hard disk av og til ikke oppdaget under POST - vanlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Maxtor ATA133-disk som primary master (men boot-disk er en gammel IBM disk som er slave), og den oppdages av og til ikke i BIOS ved oppstart.

Hvis jeg trykker reset-knappen, så oppdages den vanligvis, og XP Pro booter (eller vekkes fra dvale). Noen ganger må jeg forsøke to ganger med reset før den skjerper seg. Ganske helvetes irriterende.

Slik har det vært i så lenge jeg har hatt den. Min bror, som har et helt annet oppsett, sier han også har dette problemet av og til. Jeg har derfor antatt at det ikke er noe spesielt dårlig tegn mht harddiskens helse.

ER dette vanlig?

I dag fikk jeg imidlertid beskjed om at "hard drive failure imminent, back up data immediately". (Og dette mens min 40x CDRW er til service :evil:)

Er dette et sinnsykt dårlig tegn, eller er det en del av samme tull & tøys? Disken funker perfekt når maskinen først har bootet.

Hovedkort = Asus A7S333 (SIS 745, BIOS 1003)

Bootdisk = 13 gb IBM DJNA (aldri noe tull med den!) i to partisjoner, hvorav XP booter fra E:

Problemdisk = 60 GB Maxtor 5T 060H6 UDMA100 i to partisjoner, en til audio (jeg lager musikk) en til backup :roll:.

Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...