pgdx Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Anbefaler alle å velge de frie programmene; Eclipse, Netbeans, Notepad2, Notepad++, Kwrite, osv. fremfor de ufrie alternativene.Kanskje greit å ha med en liten begrunnelse, når man anbefaler noe? http://www.gnu.org/philosophy/ Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Anbefaler alle å velge de frie programmene; Eclipse, Netbeans, Notepad2, Notepad++, Kwrite, osv. fremfor de ufrie alternativene.Kanskje greit å ha med en liten begrunnelse, når man anbefaler noe? http://www.gnu.org/philosophy/ Jeg tror det er positivt at det også er kommersielle aktører på markedet. De må alltids ligge foran på noen områder, for å kunne forsvare sin pris, og selv om ikke kildekoden er åpen er de allikevel med på å heve standarden og introdusere nye ideer. Blir vel et spørsmål om ideologi, men selv i open source-miljøene er det vel fåtallet som har samme mindset som Richard Stallman. FSF har skapt himmelsk programvare, det skal de ha, men om alle hadde tenkt slik de ønsker, tror jeg faktisk ikke de hadde vært der de er i dag. Man kan si mye om kommersielle aktører, men det er vel liten tvil om at selskaper som Sun, IBM og Google har økt bevisstheten om fri programvare i stor skala. Jeg vil nødig gjøre meg avhengig av et lukket produkt, så jeg ser helst etter åpne plattformer og rammeverker. Men en editor er noe man kan bytte ut på et par timer, så da velger jeg det verktøyet jeg føler er best til jobben jeg skal gjøre, og det anbefaler jeg andre å gjøre også. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg tror det er positivt at det også er kommersielle aktører på markedet. De må alltids ligge foran på noen områder, for å kunne forsvare sin pris, og selv om ikke kildekoden er åpen er de allikevel med på å heve standarden og introdusere nye ideer.Heve standarden? Det finnes dessverre en alt for stor andel som bevisst prøver å hindre utvikling av standarder og prøver å gjøre det vanskeligere for andre å eksistere. For mange kjemper for sin egen del slik at resultatet av det hele synker.Blir vel et spørsmål om ideologi, men selv i open source-miljøene er det vel fåtallet som har samme mindset som Richard Stallman.Selvsagt ikke, da hadde ikke verden vært der den var i dag, med falsk konkurranse og fokus på helt andre ting enn det som faktisk er interessant (se for eksempel på det store fokuset på patenter m.m.)FSF har skapt himmelsk programvare, det skal de ha, men om alle hadde tenkt slik de ønsker, tror jeg faktisk ikke de hadde vært der de er i dag.Hvorfor skal det ha noe å si?Man kan si mye om kommersielle aktører, men det er vel liten tvil om at selskaper som Sun, IBM og Google har økt bevisstheten om fri programvare i stor skala.Sant.Jeg vil nødig gjøre meg avhengig av et lukket produkt, så jeg ser helst etter åpne plattformer og rammeverker. Men en editor er noe man kan bytte ut på et par timer, så da velger jeg det verktøyet jeg føler er best til jobben jeg skal gjøre, og det anbefaler jeg andre å gjøre også.Jeg er enig i at en editor ikke legger store beslag på din frihet, men når alternativet (e.g. Eclipse) er så suverent som det er, ser jeg ikke store grunner til å bruke noe annet, og risikere at jeg en gang må bruke tid og ressurser på å lære meg en ny editor. Jeg vet at når jeg jobber med Java-utvikling, vil jeg at jeg skal kunne forsvare ethvert produkt jeg bruker i utviklingen, og det kan jeg når det er fri programvare, og det er også en av grunnene til at jeg faktisk bruker Java. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det finnes dessverre en alt for stor andel som bevisst prøver å hindre utvikling av standarder og prøver å gjøre det vanskeligere for andre å eksistere. For mange kjemper for sin egen del slik at resultatet av det hele synker. Joda, det er forsåvidt det, men jeg mener ikke man skal dømme alle kommersielle prosjekter nord og ned av den grunn. Jeg er enig i at en editor ikke legger store beslag på din frihet, men når alternativet (e.g. Eclipse) er så suverent som det er, ser jeg ikke store grunner til å bruke noe annet, og risikere at jeg en gang må bruke tid og ressurser på å lære meg en ny editor. Der er vi vel enkelt og greit uenige. Men jeg velger å stille meg litt småkritisk til å ta til takke med et produkt uten å ha sjekket ut alternativene. Personlig har jeg tjent en god del produktivitet i overgangen fra Eclipse til Intellij, og kjenner flere i samme båt. Programmet har forøvrig en gratis 30-dagers trial, og en egen gratislisens for Open Source-utvikling. Man har også full tilgang til bug-trackeren deres, og de yter svært god og kjapp service, så det er veldig åpent for å komme med innspill til endringer og forbedringer i programmet. Plugin-vennlig er det også. Endret 10. mars 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
argonaut Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Emacs er gratis ja, ikke bare gratis, men fri og helt åpen. Men vær obs: Emacs er ikke bare en Java-IDE, men en veldig kompleks og programmerbar editor.Understatement of the year! Det er ikke SÅ lett å oppsummere Emacs i én setning Emacs er gratis ja, ikke bare gratis, men fri og helt åpen. Men vær obs: Emacs er ikke bare en Java-IDE, men en veldig kompleks og programmerbar editor.Understatement of the year! Det er ikke SÅ lett å oppsummere Emacs i én setning Jeg har brukt Emacs + JDEE (http://jdee.sourceforge.net/) mye på grunn av den sterke støtten for templat-basert fullføring av kode, automatisk og konfigurerbar formatering av kode (aldri noe behov for manuelt punching av SPCs og TABS for at koden skal se fornuftig ut) og fullstendig tastaturgrensesnitt for alle kommandoer (IDE-editorene klarer nesten aldri å lage ett komplett sett av keyboard shortcuts). Imidlertid ser det ut til at den har blitt frakjørt de siste åra, etter introduksjonen av generics og annotasjoner (parseren til JDEE blir forvirra, og kjenner ikke igjen den utvida syntaksen). I tillegg mangler den refaktoreringsstøtte (man kan vel hacke i hop noen enkle varianter for å skifte klasse- og pakke-navn sjøl i Elisp). Noen som vet noe om disse problemene er løst? Må jeg migrere til Eclipse? Jeg har alltid funnet editorene for tekstlige språk i IDE-ene veldig primitive, i forhold til Emacs, men kommer til å delvis migrere uansett på grunn av støtten for grafisk modellering i Eclipse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå