Gå til innhold

Kan proteinpulver erstatte proteinholdig mat?

Anbefalte innlegg

Har sittet og fundert en stund på om det er mulig å bare kjøpe ei stor tønne med proteiner og ta et par shaker daglig for å dekke behovet for proteiner og da slippe og tenke på kylling dag ut og dag inn.. begynner å bli fryktelig lei smaken.. hvis det er tilfellet så kan jeg heller fokusere på å spise mye pasta(karbo) og heller ta litt ekstra salat til maten og være fornøyd med det. Enklere er det, men om det er like effekt vet jeg ikke..

høres kanskje dyrt ut å ta to shaker daglig 1 år i strekk(eller hvor lenge jeg enn kommer til å trene så mye som jeg gjør nå), men kyllingfilèt er så utrolig mye dyrere, og smaker ikke veldig godt i lengden..

noen som har noe lurt å komme med? ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha. Seriøst, hold deg til kyllingen og ta shake ved siden av. Hvis du er drittlei kyllingfilet, så hva tror du at du blir av Proteinpulver etterhvert da?

I dag har jeg en 5kg Jordbærsmak tønne og en 2kg sjokolade classic whey og seriøst brekker meg bare av tanken på den nødvendige shaken. Dette er ikke kødd, jeg har faktisk drukket rå egg til frokost noen ganger for å slippe smaken.

Lenke til kommentar

Har nå drukket 6kg proteiner allerede, og er lei som fy, men det tar 10sek å ta en shake, og en middag tar gjerne 20min --> lettere med shakes, og da kan jeg spise mer og bedre til middag.. vet ikke om kyllingen kanskje inneholder noe annet som er fryktelig bra som shakene ikke inneholder, men vil gjerne vite det da.

Lenke til kommentar

ProteinTILSKUDD. Nei, du skal ikke erstatte de vanlige måltidene dine med pulver. Du bruker det kun som et supplement.

Hvis du ikke klarer å spise kylling, varier litt med koteletter, karbonadedeig osv. Hvis du ikke klarer det heller, får du legge vektene på hylla. Du må ofre litt for resultatene, og hvis det en gang i blant betyr at du tilnærmet ligger å hoster opp havregrøten til frokost - so be it.

Lenke til kommentar

Jeg er en fan av et naturlig og variert kosthold, og det er mer i kylling enn bare proteiner. Kjøtt = Win! Tror du vil få mer utbytte av begge deler for å si det sånn. Hiv i deg fisk eller lignende hvis du er møkk lei kyllingfilet. Proteinshaker bør bare være et tilskudd, i hvert fall på bulk. På deff hender det jeg kan ditche et måltid for proteinpulver, for å kjipe på kaloriene. Dette har fungert ypperlig for meg.

Lenke til kommentar

stian: det var ikke det jeg sa heller.. jeg vet det ikke anbefales å erstatte måltid med en shake, men det jeg lurer på er: OM jeg fortsetter å spise mye pasta/ris/osv(karboholdig mat) og så tar et par shaker med PROTEINPULVER for å få i meg det nødvendige av protiner.

Går ikke det an? hvis det så er det jo waste å drive å stappe i seg masse kylling og dritt(ikke at kylling er vondt, men poenget er at hvis jeg når målet "lettere" ved å ta shaker, så hvorfor ikke?) - kommer jo seff til å lage kylling innimellom også for å variere..

Lenke til kommentar

Igjen, nei. Hvordan mener du at du kan rettferdiggjøre å erstatte proteinrik mat med shaker, så lenge du spiser karbohydrater gjennom vanlig mat? De to tingene har jo, i den sammenhengen, _ingenting_ med hverandre å gjøre.

Men for all del, jeg bruker proteintilskudd selv. Jeg ta en liten shake sammen med havregryn til frokost, og en shake etter trening. Men slik jeg tolker det du skriver, ønsker du å erstatte middag (f.eks kylling), men en shake? Og kanskje lage kylling en gang i blant. Det blir feil, og hvis du lurer på hvorfor kan du søke. Det burde heller være omvendt. Spis alle middagsmåltidene du kan med vanlig mat, men hvis situasjonen en gang i blant ikke tillater deg å lage mat, f.eks at du har ufattelig dårlig tid, ikke har råvarene, ikke er hjemme osv - ta deg en shake istedet. Det vil være mye bedre enn å gå sulten.

Men joda, for å svare helt konkret på spørsmålet ditt. 2 shaker om dagen er ikke noe stort problem. Det er imidlertid vanskelig for meg/andre å tolke helt hva du mener, og hvor mye vanlig mat du tenker å erstatte med shaker, uten at du har sagt noe om hvordan du faktisk pleier å spise.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

beklager hvis det har vært utydelig, men har vært våken halve natta pga jeg er blitt forkjøla/tett i nesa(får ikke puste uten å ha munnen åpen;P)..

jeg ikke at jeg kommer til å kutte ut noen av middagene, men at di kommer hovedsaklig til å bestå av karbo og ikke PROTEINER. Jeg kommer ikke til å spise noe mindre av den grunn, men heller stresse mindre med å få proteinene inn gjennom middag og heller fyre et par shaker daglig..(dette er i TILLEGG til alle måltider, og igjen... jeg kutter ikke ut noen måltider)..

Var det klart og tydelig?

Lenke til kommentar

"Måltidserstatter" er en fin erstatning for middag.

Jeg hiver i meg en til 2 shaker til dagen (160g) rett og slett for å få i meg nok kalorier.

Går nesten en boks hver 14 dag, men det er billigere og ikke minst mye enklere enn å lage mat. Jeg hater rett og slett å lage mat og måltidene mine består stort sett av cottage cheese, tunfisk, rundstykker med ost skinke, måltidserstattere, proteinpulver, carbo, og en enkel middag. (Gjerne Fjordland)

INFUSION fra SAN nutrition er en bra måltidserstatter med mye protein. (47g protein pr 100g) og er bra på smak.

Ligger på rundt 3500kcal og 250g+ protein til dagen og mesteparten av dette fra pulver. Vokser nå som en gris på denne kosten jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at du fint kan spise et såkalt "normalt" kostold, og så benytte proteinshaker til å dekke opp for eventuelt lavt proteininnhold i den "normale" koten, hvis det er det du mener.

Er ikke noen grunn til å påstå at proteinene fra f.eks. kyllig er av noe bedre kvalitet enn protein i pulverform som er utvunnet fra melk. Begge har en temmelig høy biologisk verdi.

*edit*

La meg utdype med et eksempel. Hvis jeg spiser en porsjon havregryn til frokost, noe som ikke direkte kan kalles et proteinrikt måltid, så supplerer jeg dette med en shake. Og sånn sett så bruker jeg jo da en shake + et "normalt" måltid til å erstatte et proteinrikt måltid. Alternativet her vil for eksempel være å stå opp en halv time tidligere for å begynne å steke laks eller kylling til frokost, men det er da strengt tatt å overdrive.

Endret av hagfors
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Proteintilskuddet ble laget for personer som ikke får i seg nok proteiner i normale måltid, det vil si at det er ikke hver dag du får i deg nok proteiner via frokost, middag, kvelds etc. og derfor lønner det seg å ta seg et par shaker for å få opp protein-inntaket for byggere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...