Gå til innhold

Tåkehavet - første HDR

andrvas

Anbefalte innlegg

Har hatt en del tåke her hvor jeg bor i det siste, så jeg pakket mitt nyanskaffede D80 i bilen og kjørte ivei mot nærmeste høydedrag. Ble ikke skuffet over hva jeg fikk se, får bare håpe jeg fikk fanget stemningen riktig. Er selvsagt alltid ting som kan forbedres, noen som har noen tips til en nybegynner? Tar imot all kritikk med åpne armer, positiv og negativ :)

EDIT: Endret bildestørrelse.

post-65834-1202785382_thumb.jpg

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt HDR. Du har brukt teknikken slik den skal brukes. Dog synes jeg komposisjonen er litt off. Den veien til venstre leder blikket ut av bildet. Og samtidig kjemper tømmerstokkene, solnedgangen og øya der ute om oppmerksomheten. Det er litt uryddig og ubalansert med tanke på komposisjonen i min mening.

Men ikke missforstå, det er fortsatt et godt bilde :)

Stå på!

Lenke til kommentar

Synes dette var et veldig stilig bilde, men blir dog litt forstyrret av tegnet av sivilisasjon øverst til høyre (at tåken slutter og det er unaturlige lys der). Mener at bildet hadde vært mye bedre hvis det hadde blitt shoppet vekk, så man bare så fjellet stikke opp av tåken. Da ville mystikken vært komplett :)

Lenke til kommentar
Er smertelig klar over problemet med trærne ja. Men jeg tror ikke det skyldes haloer som Crazysteps påpeker, men rett og slett at de tre bildene jeg har brukt ikke har nøyaktig samme utsnitt, litt vaklete stativ.

For meg ser det ut som ett stort og ett lite problem

Stort: enorme haloer

Lite: trærne beveger seg, evt kameraet beveger seg

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg følger deg. Tenker du ikke på de lilla/rosa fargene som er synlig innimellom greinene på grantrærne til venstre i bildet?

Nei, jeg tenker på glorien/lysranden/haloen rundt trærne.

Dette kommer veldig raskt om man overdriver etterbehandlingen av HDR'er i f.eks Photomatix, men også ved bruk av Shadows/highlights i Photoshop.

De lilla/rosa fargene har jeg ikke sett, men dette høres ut som kromatisk abberasjon eller som du sier, bevegelse av trærne eller evt kameraet.

Lenke til kommentar
Aha, ja når du sier det så legger jeg merke til det. Du tror ikke det kan ha noe med at solen ligger like bak? (ikke at jeg skal prøve å bortforklare mine begrensede bilderedigeringsevner)

Sola gjør nok sitt til at glorien blir større og kraftigere i bunn, ja. Men den fortsetter rundt toppen også.

Dessuten, selv om det kun hadde vært sola som lagde denne, så hadde den vært distraherende ift resten av scenen.

Lenke til kommentar

Likte godt bildet jeg, er såklart de tingene som blir nevnt her som trekker ned litt, men akkurat det med veien synes ikke jeg gjør noe. Synes det var utrolig kult at den første 1/3 av bildet er "moderne" og tegn på sivilisasjon i nærheten osv. Mens de 2/3 av bildet til høyre blir mer og mer eventyr aktig og fantasy eller hva jeg skal si. Ble kult at du fikk samlet 2 forskjellige miljø på ett og samme bilde.

Vet ikke om jeg ga noen mening men :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...