Gå til innhold

Trenger litt hjelp til valg av programeringsspråk

Anbefalte innlegg

Og då må eg bare poste same programmet i Python!

# -*- coding: utf-8 -*-
class Person():
def __init__(self, n, a):
	self.name = n
	self.age = a  
def sayHello(self):
	print 'Hei! Eg heter ', self.name, ' og er ', self.age, ' år.'

#Her start programmet
eg = Person('Olav', 25)
eg.sayHello()

Måtte fikse litt på koden :)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha!

Hvordan går det an å beskytte språk uten variabel deklarering?

det er jo styggedom, og dynamic typing likeså.

Fortell meg en grunn til at det er en god idé å ikke deklarere variabler.

Fortell meg også en god grunn til at dynamic typing er fordelaktig fremfor static typing.

Lenke til kommentar
Haha!

Hvordan går det an å beskytte språk uten variabel deklarering?

det er jo styggedom, og dynamic typing likeså.

Hva er «variabel deklarering»?

Jeg gidder ikke å fortelle deg om alle fordelene til et dynamisk typesystem; sammenlign hvilket som helst dynamisk typet språk med ett statisk ett, så ser du (nei, tydeligvis ikke du) fort at man kan programmere svært fleksibelt uten å «pakke alt inni en klasse», fullt utnytte fordelene med generell programmering, «duck typing», metaprogrammering, osv.

Fortell meg en grunn til at det er en god idé å ikke deklarere variabler.

Fortell meg også en god grunn til at dynamic typing er fordelaktig fremfor static typing.

Jeg tror heller det er du som må forklare eksistensen av bla. Lisp, Ruby, Smalltalk, Perl og Python. Du har synket dypt nede i dine fordommer nå, GeirGrusom -- Jeg erklærer deg herved til diskusjon.no sin programmeringsklown. 54.png

Lenke til kommentar

Dynamisk og statisk typing har begge fordeler og ulemper. Når rett skal være rett og behandling av data er svært kritisk så er statisk typing klart betre. Ofte vil ein og ha kontroll av kva som skal være mogleg og ikke mogleg når programmerer i eit team.

Alt dette har ein kraftig overhead og som ikkje alltid trengs eller at kunden vil betale for, og då er det greit å ha ein verktøy som fjerner denne overheaden og framleis være konkuransedyktig i markedet.

Lenke til kommentar

edit: når det gjelder dynamisk typing, så er det veldig dårlig skikk å endre datatypen i en variabel, fordi koden blir vanskeligere å forstå i etterkant, i tillegg så tar det en toll på ytelsen og minnebruk.

Sikkert greit hvis du ikke kan programmere fra før, og ikke vil fokusere på datatyper med en gang.

ratix:

Slutt med personangrep din dust.

her her et IDE for D jeg har laget med debugger

post-31659-1211284872_thumb.png

Her er et program for å lage lyd utifra matematiske uttrykk

post-31659-1211284886_thumb.png

Dette programmet tegner kretser, laget det for å løse en høyskoleoppgave. Alle objekter kan roteres fritt, og du kan zoome og printe.

post-31659-1211284896_thumb.png

Dette er egentlig bare et test program for GLSL shaders i grafikkbiblioteket mitt Glorg

post-31659-1211284911_thumb.png

Dette programmet er en del av et Adobe Acrobat program for å lage fakturaer og dokumenter som brukeren skal fylle ut.

post-31659-1211284921_thumb.png

Jeg er flink til det jeg driver med, så de latterlige angrepene dine bryr jeg meg særdeles lite om.

De aller fleste programmer i dag blir ikke skrevet i lisp, python, ruby eller perl, så det er fullstendig irrelevant.

De blir skrevet først og fremst i Java og C/C++, som har... static typing?

Forklar eksistensen av ZOMBIE, ARGH!, turtle osv. det at de finnes betyr ikke at de er utbredt eller relevant i denne diskusjonen.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
De aller fleste programmer i dag blir ikke skrevet i lisp, python, ruby eller perl, så det er fullstendig irrelevant.

De blir skrevet først og fremst i Java og C/C++, som har... static typing?

Der tar du feil, på topp 10 listen over verdens mest brukte programmingsspråk så finner du Visual Basic, PHP, Ruby, Python og Perl

Tilsaman utgjør dei ein andel på ca 35%, dei 5 andre har ein andel på ca 50%, siste 15% gjelder alle andre prorgammeringsspråk.

Så nesten halvparten av alle programmer idag blir utvikla med eit dynamisk språk, det er ca 40% dynamiske mot 60% statiske!

Når du er så stor fan av statiske språk så burde jo også være meir nøyaktig med kva du seier ;)

Lenke til kommentar

Hehe ok, det var jeg ikke klar over, aldri sett en jobb annonse for noen som leter etter python eller lisp utviklere.

De fleste som bruker Visual Basic bruker ikke dynamisk typing (variant datatypen) og skrur på Option Explicit (variabel deklerasjon blir obligatorisk)

Så å kalle Visual Basic dynamic type er urettferdig.

edit:Øyh!

Java, C++ og C utgjør 51% av programvare

så de andre er ikke så utbredt som du prøver å inbille folk..

Python, Perl, JavaScript og Ruby utgjør til sammen 14.96%

Ikke så veldig imponerende...

Java, C++, C, Visual Basic, C#, Delphi og Pascal utgjør 61.78%

ref: http://www.cs.berkeley.edu/~flab/languages.html

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Må tenke på at selv om VB er stort blir det MYE brukt i små prosjekter. En av grunnene til at det er stort er VBA, VBScript, etc.

Jeg har på følelsen at Python er noe av det samme. Mest brukt på små prosjekter og script laget av 1 person. Lite brukt i store, seriøse prosjekter.

Jeg selv står bak utrolige menger VBScript. Veldig greit for småoppgaver som skal automatiseres. Men en gang jeg ser at scriptet kommer opp i litt størrelse og/eller skal vedlikeholdes og/eller brukes av andre går VBScript versjonen i søpla og blir erstattet av et ordentlig språk/rammeverk.

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Da kommer jeg til at

Java, C, Visual Basic, C++, C#, Delphi og D til sammen har 64.65%

PHP, Perl, Python, Ruby og JavaScript har til sammen 26.38%

Fortsatt er det et stort gap.

Overrasket over at D hadde mer en 1% :love:

Hva baserer du dette på? Gjetting?

Har du regnet med hvor mye Perl- og Python-kode som brukes internt i proprietære prosjekter? (Tenk NASA, Google). Hvor mye Perl verdens systemadministratorer har skrevet, hvor mye Visual Basic som finnes i windowsmiljøer, hvor mye AI-kode som er skrevet i Lisp?

Hva er det de fleste dynamiske nettsider er skrevet i? Hva er dominantspråket for klientsidescripting for nettsider?

26,38% høres lite ut, og det er antageligvis plukket rett ut av luften som sirkulerte i rundt deg da du skrev dette, hva prøver du å bevise med dette? at statiske språk er «bedre» enn dynamiske?

Hvert språk har hvert sitt bruksområde, det du har sagt her er at alle språk du ikke bruker er helt elendige, og kan ikke brukes til noe som helst -- det synes jeg er veldig barnslig av deg.

Endret av ratix
Lenke til kommentar
Jeg tror Columbia-katastrofen skjedde på grunn av Pythons dynamiske typing :ph34r:

Liksom. Alle vet jo at det var fordi de brukte float-datatypen til å regne ut banen, siden float gir best ytelse. Hadde de brukt Python, så hadde ikke programmeringsspråket vært raskt nok til å komme seg ut av atmosfæren en gang.

De kræsjet fordi de fant ut at de hadde stavet navnet på en variabel feil sent i koden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...