Daehli Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg sitter og planlegger kjøp av en ny datamaskin, hvor hovedpoenget er at den skal være stillegående. Når det kommer til skjermkort er jeg dessverre helt grønn når det gjelder støy. Kortet skal brukes i en HTPC som skal stå i stuen, og kravene på ytelse er ikke skyhøye. Jeg håper likevel på å kunne prøve ut noen av de nyere spillene, men det trenger ikke å dra spill som crysis på maks. Radeon 3870 har jeg hørt nevnt, hvor kan jeg finne ut støynivå på forskjellige grafikkort? Er det stor forskjell fra ett kort til et annet med samme brikke? Ta Radeon 3870 f.eks, hva burde jeg se etter her for å få en støysvak løsning? Kan nevne at pris ikke er noen faktor foreløpig, men 3870 gir en liten indikator. Jeg hadde blitt strålende fornøyd hvis jeg fant et kort med passiv kjøling til tusen kroner som kan dra Call of duty og den slags. Jeg setter stor pris på hjelp her. PS! Landet over et kort her: GeForce 8600GT med passiv kjøling til 800 kroner https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336043 Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg tror valget faller på denne skjønnheten: http://www.hardware.no/artikler/radeon_hd_..._uten_lyd/46517 Radeon 3870 til drøye 1800 kroner. Når det gjelder en HTPC med ganske begrenset kjøling for å holde støynivået nede. Ville det ha vært mer effektivt å heller ha et støysvakt grafikkort i stedet for passiv kjøling - når det kommer til støyøkonomi. Jeg tenker at en kjøler som står rett på kortet vil kjøle mer effektivt enn en ekstra vifte i kabinettet. Det blir dog mulighet for litt større vifter som gir lavere støynivå. Finnes det noen veldig støyøkonomiske grafikkort i samme klasse? Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Er ikke helt sikker på hva du mener her, men hvis du tenker på at dette kortet generer mye varme, så gjør det ikke det. Det har faktisk vist seg at denne løsningen holder en lavere temperatur enn standard oppsett med vifte på dette kortet. Den vifteløse løsningen fungerer særdeles og overraskende bra på dette kortet. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) For all del, styr unna noe med vifte om det skal stå i stua. Selv om det er støysvakt og normalt ikke høres når det er bakgrunnsstøy i rommet kan det irritere noe vanvittig når det er den eneste lydkilden. Selv har jeg skjermkort med passiv kjøling i HTPC`en. Eneste som ventilerer kabinettet er PSU, en Seasonic S12 380W. Så har jeg brukt vanlig tape på innsiden til å blokkere utvalgte åpninger i kabinettet slik at den kalde lufta strømmer over komponenter med behov for kjøling på sin vei mot PSU. Resultatet ble jeg fornøyd med, grei kjøling og svært lite støy. Endret 12. februar 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg ser at jeg formulerte meg litt dårlig der jeg skrev i halvsvime. Så Radeon HD 3870 med passiv kjøling holder lavere temperatur enn tilsvarende med vifte, det er gode nyheter. Tusen takk, da faller valget på passiv kjøling. Nå er det bare synd at kabinettet ikke selges uten PSU og vifter. Selve kabinettet var vistnok utrolig bra. 25 dB, kan gjerne bli irriterende i lengden. Lurer på om jeg skal kjøre noen voldsome vifter og heller kjøre de på minimum til vanlig, og fyre opp hvis det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Her er en 26 siders test på dette skjermkortet hvis du har lyst til å lese litt om det før du kjøper det http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_3870_SCS3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå