Astralnoise Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Vi burde absolutt vere i stand til å forsyne oss med dei viktigaste resursane sjølve. Greit nok at vi importerer mat som ikkje er so naudsynt. Men den elementære maten som til dømes meieriprodukt bør vi i aller høgste grad vere sjølvforsynte av. Hvorfor det? Fordi det er litt naivt og tro at verden ikke vil se en ny krig eller naturkatastrofe som gjør at vi i en periode ikke vil kunne importere like mye mat som vi trenger. De sier ikke rett ut at de helst foretrekker å dasse rundt på gården, og bli hjulpet med en slags uføretrygd. Hvem er "De"? Har du noen aning om hvordan subsidieordningen fungerer? Så kan vi trene på slike scenarier, eller vi kan basere oss på erfaringer og dermed vite at oss mennesker er utmerkede problemløsere (når det virkelig gjelder). Jeg har ikke lyst til å understøtte noen som så rått forsøker og utnytte min iboende menneskelige usikkerhet. Du kan ikke seriøst mene at verdenshandelen vil bestå uansett hva som skjer i verden. Problemløsere? Jo. Hvis det da blir lite mat fordi handelen stopper og vi IKKE har matlagere eller selvforsyning, må vi jo bare begynne å skyte folk da. Det er vel en kjempefin tanke det? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ingen Subsider = Vekk med alle. Har du eksempler på land hvor kutt at subsidier til ulønnsom drift har ført til fullstendig nedleggelse av jordbruket? Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku. Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet. Du som har reist endel har vel smakt den " gode " Tyske melka som har holdbarhet på 3 måneder. Hva tror DU det er som gir en slik holdbarhet? Ikke rart Tyske lik trenger 100 år på å råtne opp. Og siden du er så bereist så har du sikker også smakt på de Tyske mursteiner som de Tyske Swartzbrot blir kalt. Dette er blytunge Tyske brød, men det vet du sikkert. Samtidig har du vel lekret din gane på Andepostei, dette er lavet av Lever fra ender nedgravd i sand for at de skal røre minst mulig på seg under oppvekst ( spare energi ). Og når disse gode måltid tildels er fordøyd, og en hvilestund påkrevd, er vel ikke noe som ei god Polsk gåsedyne, laget av gåsedun ribbet av fra levende vetskremte gås, ja faktisk ble det sendt ett program om dette på tv for noen år siden. Du har vel smakt Deilige værballer du da? eller den deilige Norske melken som du ikke finner noen andre steder i heleeeeee verden, stikk hodet opp av jorden og begynn å spis ris!! det finnes annet en poteter! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku. Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet. Du som har reist endel har vel smakt den " gode " Tyske melka som har holdbarhet på 3 måneder. Hva tror DU det er som gir en slik holdbarhet? Ikke rart Tyske lik trenger 100 år på å råtne opp. Og siden du er så bereist så har du sikker også smakt på de Tyske mursteiner som de Tyske Swartzbrot blir kalt. Dette er blytunge Tyske brød, men det vet du sikkert. Samtidig har du vel lekret din gane på Andepostei, dette er lavet av Lever fra ender nedgravd i sand for at de skal røre minst mulig på seg under oppvekst ( spare energi ). Og når disse gode måltid tildels er fordøyd, og en hvilestund påkrevd, er vel ikke noe som ei god Polsk gåsedyne, laget av gåsedun ribbet av fra levende vetskremte gås, ja faktisk ble det sendt ett program om dette på tv for noen år siden. Du har vel smakt Deilige værballer du da? eller den deilige Norske melken som du ikke finner noen andre steder i heleeeeee verden, stikk hodet opp av jorden og begynn å spis ris!! det finnes annet en poteter! Så vidt jeg vet er det veldig mange familier som spiser RISgrøt i helgene, i Norge. Mener du at norge har et for dårlig utvalg av råvarer til å kunne ha stor valgfrihet i retter, eller er det bare du som ikke vet om så mange typer? Endret 15. februar 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Du kan ikke seriøst mene at verdenshandelen vil bestå uansett hva som skjer i verden.Problemløsere? Jo. Hvis det da blir lite mat fordi handelen stopper og vi IKKE har matlagere eller selvforsyning, må vi jo bare begynne å skyte folk da. Det er vel en kjempefin tanke det? Jeg tar ikke høyde for annet enn at tingene utvikler seg over tid, og det gjør vi også. Derfor klarer vi fint å takle utfordringer. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg liker å være forberedt uansett om det skjer eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Fint, går ut fra at det skjedde helt uten tvang? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 ..Det at jeg liker å være forberedt? Så klart. Ikke så mange tenker på det, antar jeg. Men å være forberedt på det meste som tenkes kan på en eller annen måte, er da fint. Men back on topic: Grunnen til at jeg boikotter afrikansk kjøtt når jeg har muligheten, er fordi det er halal-kjøtt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hvilken rolle spiller det for deg hvordan den ble produsert? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Fordi jeg synes det er en barbarisk måte å masseslakte dyr på. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hvilken rolle spiller det for deg hvordan den ble produsert? Spiller det virkelig ingen rolle for deg hvordan det du bruker og spiser blir podusert? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hvilken rolle spiller det for deg hvordan den ble produsert? Spiller det virkelig ingen rolle for deg hvordan det du bruker og spiser blir podusert? Nei, egentlig ikke, hvis man tenker over hva man bruker produktet til. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Mener du å si at dere hardbarkede patrioter ikke vil kjøpe noen norske produkter i det hele tatt? Jeg mener, dere er hellig overbevist om at det er av bedre kvalitet enn alt annet, så da gjør dere vel som dere sier? Eg forstår ingenting av det du meiner med dette her. Har eg valet mellom å kjøpe utanlands mat eller norsk mat, går eg for norsk! Da har du motbevist denne påstanden, fordi det alltid vil være et marked for norsk mat: "Ingen Subsider = Vekk med alle." Takk for hjelpen med å bevise at jeg har rett Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 mmm... norsk melk! Men ikke noe bedre enn utenlandsk melk. Ost og kjøtt kjøper jeg i sverige, mye bedre kvalitet, i hvertfall kjøttet! Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Eg forstår ikkje de som seier at det er dårleg kvalitet på norsk kjøt og meieriprodukt! Det vi kjøper på Rema eller Coop her eg bur, er av topp kvalitet. Ingenting å utsetje på det. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Fordi jeg synes det er en barbarisk måte å masseslakte dyr på. Forklar forskjellen mellom halal- og vanlig slakting. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Eg forstår ikkje de som seier at det er dårleg kvalitet på norsk kjøt og meieriprodukt! Det vi kjøper på Rema eller Coop her eg bur, er av topp kvalitet. Ingenting å utsetje på det. Og jeg synes det jeg synes det jeg kjøper på Carrefour har enda bedre kvalitet og ikke minst er det mye bedre utvalg og lavere pris. Selvsagt har de flere produkter som jeg liker enda dårligere enn de norske, men de styrer jeg bare unna. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Forklar forskjellen mellom halal- og vanlig slakting. Hovedforskjellen er at dyret skal blø i hjel. http://no.wikipedia.org/wiki/Halal Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det er en vanlig måte å slakte dyr på. De får ikke akkurat kos til de faller om av kosemoseoverdose. Strupen kuttes og hjertet + Isaac Newton tømmer kroppen for blod. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Eg forstår ikkje de som seier at det er dårleg kvalitet på norsk kjøt og meieriprodukt! Det vi kjøper på Rema eller Coop her eg bur, er av topp kvalitet. Ingenting å utsetje på det. Om du forstår det eller ikke er irrelevant! Hver enkelt burde få velge hva slags mat han vil kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå