Gå til innhold

Meieriprodukt og kjøt er i ferd med å verte mangelvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Vi burde absolutt vere i stand til å forsyne oss med dei viktigaste resursane sjølve. Greit nok at vi importerer mat som ikkje er so naudsynt. Men den elementære maten som til dømes meieriprodukt bør vi i aller høgste grad vere sjølvforsynte av.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Vi burde absolutt vere i stand til å forsyne oss med dei viktigaste resursane sjølve. Greit nok at vi importerer mat som ikkje er so naudsynt. Men den elementære maten som til dømes meieriprodukt bør vi i aller høgste grad vere sjølvforsynte av.

Hvorfor det?

Fordi det er litt naivt og tro at verden ikke vil se en ny krig eller naturkatastrofe som gjør at vi i en periode ikke vil kunne importere like mye mat som vi trenger.

De sier ikke rett ut at de helst foretrekker å dasse rundt på gården, og bli hjulpet med en slags uføretrygd.

Hvem er "De"? Har du noen aning om hvordan subsidieordningen fungerer?

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor det?

Fordi det er litt naivt og tro at verden ikke vil se en ny krig eller naturkatastrofe som gjør at vi i en periode ikke vil kunne importere like mye mat som vi trenger.

De sier ikke rett ut at de helst foretrekker å dasse rundt på gården, og bli hjulpet med en slags uføretrygd.

Hvem er "De"? Har du noen aning om hvordan subsidieordningen fungerer?

Så kan vi trene på slike scenarier, eller vi kan basere oss på erfaringer og dermed vite at oss mennesker er utmerkede problemløsere (når det virkelig gjelder).

Jeg har ikke lyst til å understøtte noen som så rått forsøker og utnytte min iboende menneskelige usikkerhet.

:)

Lenke til kommentar
Ingen snakker om å "legge ned jordbruket", såvidt jeg kan skjønne. Det vil nok alltid finnes jordbruk, men å holde det kunstig i live hvis det ikke er levedyktig blir for dumt.

Med andre ord: Ingen går inn for å tvangsnedlegge noe, men dersom noen ikke klarer å konkurrere i markedet så forsvinner de av seg selv.

Ingen Subsider = Vekk med alle. Det er ikke slik at man ringer staten hvis man finner ut at man ikke går med overskudd, også gir de deg en brukbar sum. Gården er en bedrift som får utbetalt subsider ut i fra hvor mange årsverk man produserer. Jordbruket blir subsidiert i både EU og USA. Det er langt i fra et norsk fenomen som enkelte her ser ut til å tro.

#2. Jeg er selv veldig glad i naturen, og er oppvokst i den. Men jeg ser fremdeles ingen grunn til å ikke la f.eks. 40% av bøndene legge ned gårdene sine, og resten av dem utvide så de "tar over" drifta etter hvert.

Antall jorbruksbedrifter har jo vært i fritt fall lenge, fra 125 302 i 1979 til 49 786 i 2007. De siste årene har det sunket med gjennomsnittlig 2,8% per år, og jeg ser ingen grunn til at trenden ikke skal fortsette.

Dessuten har ingen tilbakevist noen av argumentene i posten min på side 3. Jeg ser bare den samme loopen av løse påstander.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er utsagnet som får meg til å steile: "Ingen Subsider = Vekk med alle."

Hva med å fortjene sin eksistens? Da mener jeg ikke at vi skal økse ned "svake" mennesker, men jeg har en tro på at en vanlig oppegående bonde faktisk har sin verdi, og derfor behøver ikke "han" pese poenget.

Lenke til kommentar
Mener du å si at dere hardbarkede patrioter ikke vil kjøpe noen norske produkter i det hele tatt? Jeg mener, dere er hellig overbevist om at det er av bedre kvalitet enn alt annet, så da gjør dere vel som dere sier?

Eg forstår ingenting av det du meiner med dette her.

Har eg valet mellom å kjøpe utanlands mat eller norsk mat, går eg for norsk!

Lenke til kommentar
Mener du å si at dere hardbarkede patrioter ikke vil kjøpe noen norske produkter i det hele tatt? Jeg mener, dere er hellig overbevist om at det er av bedre kvalitet enn alt annet, så da gjør dere vel som dere sier?

Eg forstår ingenting av det du meiner med dette her.

Har eg valet mellom å kjøpe utanlands mat eller norsk mat, går eg for norsk!

Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia?

Jeg må nesten le, greit, du bor på landet og har "norge er best i alt" i blodet men ta en tur til oslo og gå inn i en matvarebutikk. Her ser vi alle sorter av poteter slengt i en hau (mm delicious!), grønnsaker som ikke er grønne lengre, kjøtt som det renner blod fra som angivelig skal være ferskt etc.

Hvorfor tror du at nordmenn liker å kjøre til sverige for å kjøpe kjøtt ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er slettes ikkje tull! Han har so rett som det går an å få i alt han seier!

Okay, og da er det vel på tide å svare for seg!?

Lenke til kommentar

Eg synest Heatsink har svart utruleg bra...og er heilt einig i det han seier. Men som eg har sagt før skal det litt til for at slike byråkratar og kontorrotter forstår slikt ;) Og viss tilstandane på matbutikkane i Oslo er so gale som _M@ts_ skal ha det til...vert det ikkje betre akkurat :no:

Lenke til kommentar
Eg synest Heatsink har svart utruleg bra...og er heilt einig i det han seier. Men som eg har sagt før skal det litt til for at slike byråkratar og kontorrotter forstår slikt ;) Og viss tilstandane på matbutikkane i Oslo er so gale som _M@ts_ skal ha det til...vert det ikkje betre akkurat :no:
Det er snakk om å forsvare argumentene, ikke bare gjenta at du er enig. Dessuten begynner jeg å bli drittlei at du kaller oss for byråkrater, kontorrotter og byfolk.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva røyker du?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
For tida røykjer eg ikkje, men for nokre år sida brukte eg å røyke tørrhøy.

Ikke så rart om man bare liker slike tufser ... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...