LibFri Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 cp-nisslen: viss du trur du er egoistisk så tek du feil, tvert i mot går du mot deg sjølve, det er deg sjølve det kjem til gange den gongen du treng mat og danmark og australia vil ha maten sin sjøvle Hva med å ta det når den tid kommer? Tror nok at vi greier oss samme hva som skjer. det er jo det som er poenget!!!! når den tid kjem, så kan ein ikkje ta det då med mindre me har lagt førehandsrelgar! det er ikkje berre å starte opp jordbruket att med ein gong me treng det, viss det fyrst er nede vil det ta mangen år å byggje det opp at, og då har vel halve befolkningen allereie døydd av svolt Jeg tror neppe utfallet blir så dramatisk som du skal ha det til. Nei til subsidier og tollmurer, ja til frihandel når det kommer til jordbruk. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 cp-nisslen: viss du trur du er egoistisk så tek du feil, tvert i mot går du mot deg sjølve, det er deg sjølve det kjem til gange den gongen du treng mat og danmark og australia vil ha maten sin sjøvle Nå har ikke jeg sagt noe om hvem jeg synes er egoistisk her, men jeg synes ikke det er meg ihvertfall Egoistisk er å tvinge folk til å kjøpe maten sin ved hjelp av subsidier. Egoistisk er å kreve å beholde arbeidsplassen sin selv om den ikke er lønnsom. Så ikke kom her å påstå at jeg er egoistisk. Uansett; det du misser på er dette med befolkningsvekst, og at import vil bli umulig. Befolkningsøkningen foregår i hovedsak i veldig fattige land. I EU-land, som ville vært det mest naturlige å importere fra er det ikke noe særlig befolkningsvekst, i en del land går faktisk befolkningsantallet nedover. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Viss folk trur at det er so lett for gardbrukarar å ta seg betre betalt, so er det heilt korka feil! Dei har ikkje ein skit dei skulle sagt. Det er Tine, og slakteria som får bestemme kor bra betalt dei skal få. Om eg ikkje hugsar feil, so får ein om lag 3,- per liter mjølk ein sel. Tine seljer denne literen ut for godt over 10,- Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det finnes vel sikkert noen muligheter for å produsere varer med høyere kvalitet/effektivitet, og da ta seg bedre betalt, eller? Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Viss folk trur at det er so lett for gardbrukarar å ta seg betre betalt, so er det heilt korka feil! Dei har ikkje ein skit dei skulle sagt. Det er Tine, og slakteria som får bestemme kor bra betalt dei skal få. Om eg ikkje hugsar feil, so får ein om lag 3,- per liter mjølk ein sel. Tine seljer denne literen ut for godt over 10,- Jeg trodde Tine og Gilde var eid av bøndene selv? Noen som har info på dette? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Viss folk trur at det er so lett for gardbrukarar å ta seg betre betalt, so er det heilt korka feil! Dei har ikkje ein skit dei skulle sagt. Det er Tine, og slakteria som får bestemme kor bra betalt dei skal få. Om eg ikkje hugsar feil, so får ein om lag 3,- per liter mjølk ein sel. Tine seljer denne literen ut for godt over 10,- Jeg trodde Tine og Gilde var eid av bøndene selv? Noen som har info på dette? Jau det er sant det. Men dei har likevel ingenting dei skulle sagt... Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) jævla tine meleverar til Q-meieria dei er best Endret 13. februar 2008 av Schnell Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Q-Meiria er private og vel sjølve kvar dei vil hente mjølk. Tine er forplikta til å hente mjølka uansett kvar gardbrukaren bur. Endret 13. februar 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 No er det ein viss skilnad på langstrakte jorder på Austlandet, og små Vestlandsgardar. Dyra som beitar held nede skogen, og gjer at ein faktisk kan sjå fjorden og fjella der ein køyrer. Men de har jo aldri vore utanfor Oslo, so det er forståeleg at de ikkje skjønar noko av det skriv. Det verste eg veit er byråkratar og andre kontorråtter som aldri har vore utanfor hovudstaden. Kom dykk ut i distrikts-noreg slik at de kanskje kan få augene opp for desse viktige veridane! #1. Byfolk har ikke noe mindre rett enn dere bondeknøler. Jeg vet at "byfolk" er et skjellsord enkelte steder, men de kan å argumentere de også. #2. Jeg er selv veldig glad i naturen, og er oppvokst i den. Men jeg ser fremdeles ingen grunn til å ikke la f.eks. 40% av bøndene legge ned gårdene sine, og resten av dem utvide så de "tar over" drifta etter hvert. Da har vi fremdeles mat i tilfelle krise, vi har fremdeles dyr til å beite ned.. alt vi har, er færre bondetamper som løper rundt og trenger penger av staten for å overleve. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Eg las ein liten artikkel i dag som kan vere verdt å kike litt på: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og...rdane/1.4809748 Legg merke til dette: "- Import av mat kan bli kvoteregulert og prisane kan bli så høge at nordmenn vil rope etter den norske bonden igjen, seier Teigen til Firda." Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Legg merke til dette: "- Import av mat kan bli kvoteregulert og prisane kan bli så høge at nordmenn vil rope etter den norske bonden igjen, seier Teigen til Firda." Vi venter i spenning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Lurer på om Firdaposten henvender seg til bønder? I så fall er det ikke helt uforståelig at de maler den type fanden på veggen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det har seg faktisk slik at det ikke er noe monopol på meieriprodukter i disse landene og det er også veldig mange typer melk som tilbys. Man har både UHT (som du refererer til) og melk med holdbarhet mer lik det man har i Norge. Mange typer UHT-melk smaker absolutt forferdelig, men jeg klarte faktisk finne merker som jeg syntes var bedre enn melken til Tine. Og i tillegg har man som sagt også melk som ikke var UHT. Man tilsetter ikke noe til melka ved UHT i motsetning det mange i Norge tror http://en.wikipedia.org/wiki/UHT dessverre må jeg skuffe deg og det kanskje kraftig. Jeg er har flere utdannelser både som kokk, Agronom ( økologisk ) og har vært i mine yngre år kokk / stuert I Nordsjø / utenriksfart. Derav kommer det at jeg har hatt "gleden" av å proviantert ved flere havner i England, Tyskland, Holland, Sverige, Danmark +++++, mens øvrig mannskap var på handletur. Jeg har således førstehånd kjennskap til de råvarer som leveres derfra. Hvordan DU tror man får holdbarhet på melk opp til 3 mnd vet jeg ikke, men det er dog ikke fullt så enkelt som du vil ha det til. Om du ikke kjenner til UHT bør du kreve tilbake pengene for utdannelsen du beskriver ovenfor. I USA er det faktisk vanlig at "økologisk" melk er behandlet med UHT da de har mindre effektiv distribusjon og da melken må stå lengere i butikken før den selges. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jippi! E-coli! Forderva kjøtt! La oss alle sammen ete det og dø, fordi vi vil ikkje gi pengane bøndene treng. Eller??? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jippi!E-coli! Forderva kjøtt! La oss alle sammen ete det og dø, fordi vi vil ikkje gi pengane bøndene treng. Eller??? Se litt lengre opp i tråden.. kjøttet vi importerer har som regel like bra eller bedre kvalitet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Oleoh har visst glemt alle som har dødd etter å ha spist "godt norsk" Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Trur du at matforgifting er noko spesielt med Noreg? Nei, her er det ikkje mykje slikt i forhold til andre land. Det er berre det at vi ikkje vår vete om det...I til dømes u-land døyr folk som fluger grunna dette. Men dei døyr jo av alle andre sjukdomar likevel, so det vert ikkje laga noko sak av det. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jippi!E-coli! Forderva kjøtt! La oss alle sammen ete det og dø, fordi vi vil ikkje gi pengane bøndene treng. Eller??? Vel, mine erfaringer sier at franske meieriprodukter er av ypperste klasse. Både melken og osten er god. Brasiliansk kjøtt (nærmere bestemt indrefilet av okse) er noe av det mest utsøkte, saftige og møre kjøttet jeg noen gang har spist. Kanskje utenom kenguru. Utenlandsk mat er ikke farlig. Den er i mange tilfeller veldig god. Bøndene må klare å opprettholde driften selv, ellers kaster vi bare pengene ned i et økonomisk sluk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Moro med hvordan bønder argumenterer for sine interesser. De sier ikke rett ut at de helst foretrekker å dasse rundt på gården, og bli hjulpet med en slags uføretrygd. Neida, de sier at deres bidrag er for å beskytte oss stakkars forbrukere, og samtidig være en slags bondehær for nasjonen i tilfelle invasjon av E-colistruttende indrefileter fra en mørklagt og truende omverden. Great fun! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Moro med hvordan bønder argumenterer for sine interesser. De sier ikke rett ut at de helst foretrekker å dasse rundt på gården, og bli hjulpet med en slags uføretrygd. Neida, de sier at deres bidrag er for å beskytte oss stakkars forbrukere, og samtidig være en slags bondehær for nasjonen i tilfelle invasjon av E-colistruttende indrefileter fra en mørklagt og truende omverden. Great fun! Vel, at et land er selvforsynt (på et absolutt nødvendig nivå) burde vært en selvfølgelighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå