Gå til innhold

Meieriprodukt og kjøt er i ferd med å verte mangelvare

Anbefalte innlegg

Er ikkje alle som er einige med deg i at utanlandske meieriprodukt er best. i alle fall ikkje eg ;) Eg har smakt ost og mjølk får fleire ulike land, og har framleis ikkje smakt noko som er betre enn det norske.

Neimenn så flott da gutten min! Det er bra at vi bor i et land med markedsøkonomi der du selv kan velge å kjøpe kjedelig og dårlig norsk mat.

For min del er savnet av sørafrikansk kjøttmat tung, der kjøttet ikke bare er billigere men mye bedre av flere grunner - blant annet at de ikke råtner i et fjøs om vinteren.

Foreslår en progressiv ordning der tollmurer og subsidier langsomt trekkes tilbake mens bønder enten samkjører, sentraliserer og effektiviserer eller bytter yrke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ockham: Noreg har ikkje marknadsøkonomi, vi har blandingsøkonomi.

Sovehest: Har du sove i timen eller? :tease: Gardsturisme er populært for tida. Utlendingane likar å vitje små vestlandsgardar. Men det som eg tenkte mest på er at utan jordbruket, vil landskapet gro att. Ergo vil ikkje turistane gidde å køyre rundt i landet vårt fordi det er so keisamt? Likar du deg inn i dei svenske og finske skogane i lag med myggen du? Ja det tenkjer eg du gjer!

Lenke til kommentar

Jeg har visst sovet i timen da ja. Om det er så stor turistnæring burde jo bøndene ta betalt for det da? Selge dem noen minner, et eller annet.

Om man har en stor gård i stedet for 5 små, vil vel bruken av jorden bli omtrent den samme? Mange gårder drives lite effektivt, uten at dyrene har det så veldig godt.

Så en fyr som hadde automatisk melkemaskin og liggematter til kyrne på tv en gang. Det var en såkalt effektivisert gård. Uten at jeg husker når jeg så det på nyhetene, mener jeg det var før det ble påbudt med matter til kyrne.

Prekestolen og andre naturfenomen vil ikke bli mindre tiltalende fordi de slår sammen 10 gårder i Fister..

Begynner å bli litt utenfor topic nå, men jeg er også rimelig sikker på at det er flere som tar turen til f.eks. Holmekollen enn en gård i Sogn i sommer.

Lenke til kommentar

Jøss, her har vi lest åttendeklassepensum i samfunnskunnskap. Er det den planøkonomiske delen som gjør at vi får et stort utvalg av internasjonale varer, eller den globale markedsøkonomien?

Likar du deg inn i dei svenske og finske skogane i lag med myggen du? Ja det tenkjer eg du gjer!

Det hele er en konspirasjon av det industrielle myggoppdretskomplekset vet du.

Lenke til kommentar

Kan noen venligs forklare hvordan vi skal effektivisere landbruket i større grad? Hovedutgiftene til kjøttproduksjon går i å kjøpe fôr, og samme hvor flink bonden er må dyret spise for å vokse. Dessuten har vi i Norge en hel del kostbare regler som skal ivareta hvordan dyra har det. Bla. har bønder ikke lenger lov til å kastrere grisunger selv, dette må de leie inn en vetrinær til å gjøre, tenner kan ikke klippes, men ”files ned”. Dessuten har vi regler på at f.eks griser skal bevege seg fritt, ikke stå i bås, og dersom det oppdages sår eller lignende på dyr ved slakting blir bonden bøtelagt. Veksthormoner og den slags er selvfølgelig også forbudt. Skal vi kutte ut dette og få tilstander som ”meet your meat” på Youtube? Da sparer vi hvertfall litt penger...

Det virker også som om noen er av den oppfatning at vi ikke importerer mat i Norge, men sannheten er at vi importerer ca. 50% av maten vi spiser. Dette med at korn, da spesielt hvete, er mangelvare har rot i det internasjonale markedet og ikke Norge. Norge har faktisk hatt et meget godt kornår i 2007. At det er mangel på korn burde vel uansett stimulere til å fortsette/ øke produksjonen her i Norge, og ikke legge det ned? Tross alt sulter store deler av jordas befolkning. Måten vi driver dyrehold på i Norge medfører også svært lite sykdom sammenlignet med resten av verden.

Har folk her i det hele tatt tenkt på konsekvensene av å legge ned jorbruket? En ting er at vi ikke forsyner oss selv med mat i tilfelle en eventuell krise, et argument mange mener tilhører fortiden, men en annen ting er hva som faktisk vil skje med bygdenorge. Hva skal vi gjøre med alle arbeidsplassene som var tilknyttet jordbruk? Si at vi har underskudd på arbeidskraft og sende de på Aetat? Man kan ikke leve av å klippe håret på hverandre ute på bygdene, som medfører at folk nødvendigvis må flytte inn til de store byene for å få seg arbeid. Hva skjer så med eiendomsprisene på bygda alle flytter fra og byene som alle flytter til? Hvordan kommer bygdene til å se ut med tusenvis av nedlagte gårsbruk og verdiløse fraflyttede hus?

Bønder er hardtarbeidende, underbetalte og har landets mest risikofylte yrke, og det er i hans beste interesse at han holder på så effektivt som mulig. At middagen hadde blitt 15kr billigere om du la ham ned er noe vi absolutt klarer å leve med.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Bønder er hardtarbeidende, underbetalte og har landets mest risikofylte yrke, og det er i hans beste interesse at han holder på så effektivt som mulig. At middagen hadde blitt 15kr billigere om du la ham ned er noe vi absolutt klarer å leve med.

Bøndene står absolutt på og mange av dem tjener lite i forhold til arbeidsinnsatsen, men problemet er at de jobber i en næring der det de klarer å ta ut i lønn er mye mindre enn det som gis i subsidier til næringen. De kunne altså tjent mye mer uten å gjøre noe og da er det noe som er fundamentalt galt. Å bare pøse på enda mere penger er da ikke noen god løsning.

Norge er faktisk ikke helt isolert og det får konsekvenser når matprisene er kunstig høye i forhold til andre land. Man får handelslekkasje, man får smugling (med påfølgende helsefare) og man får en svart økonomi.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Staten kunne jo heller fordelt pengene de bruker på subsider på befolkningen, så kunne befolkningen selv velge om de ville kjøpt dyr norsk melk eller billig tysk melk.

Forøvrig syns mange av melkeprodusentene i Australia leverer bedre melk enn den norske.

Lenke til kommentar
Kan noen venligs forklare hvordan vi skal effektivisere landbruket i større grad? Hovedutgiftene til kjøttproduksjon går i å kjøpe fôr, og samme hvor flink bonden er må dyret spise for å vokse. Dessuten har vi i Norge en hel del kostbare regler som skal ivareta hvordan dyra har det. Bla. har bønder ikke lenger lov til å kastrere grisunger selv, dette må de leie inn en vetrinær til å gjøre, tenner kan ikke klippes, men ”files ned”. Dessuten har vi regler på at f.eks griser skal bevege seg fritt, ikke stå i bås, og dersom det oppdages sår eller lignende på dyr ved slakting blir bonden bøtelagt. Veksthormoner og den slags er selvfølgelig også forbudt. Skal vi kutte ut dette og få tilstander som ”meet your meat” på Youtube? Da sparer vi hvertfall litt penger...

Det virker også som om noen er av den oppfatning at vi ikke importerer mat i Norge, men sannheten er at vi importerer ca. 50% av maten vi spiser. Dette med at korn, da spesielt hvete, er mangelvare har rot i det internasjonale markedet og ikke Norge. Norge har faktisk hatt et meget godt kornår i 2007. At det er mangel på korn burde vel uansett stimulere til å fortsette/ øke produksjonen her i Norge, og ikke legge det ned? Tross alt sulter store deler av jordas befolkning. Måten vi driver dyrehold på i Norge medfører også svært lite sykdom sammenlignet med resten av verden.

Har folk her i det hele tatt tenkt på konsekvensene av å legge ned jorbruket? En ting er at vi ikke forsyner oss selv med mat i tilfelle en eventuell krise, et argument mange mener tilhører fortiden, men en annen ting er hva som faktisk vil skje med bygdenorge. Hva skal vi gjøre med alle arbeidsplassene som var tilknyttet jordbruk? Si at vi har underskudd på arbeidskraft og sende de på Aetat? Man kan ikke leve av å klippe håret på hverandre ute på bygdene, som medfører at folk nødvendigvis må flytte inn til de store byene for å få seg arbeid. Hva skjer så med eiendomsprisene på bygda alle flytter fra og byene som alle flytter til? Hvordan kommer bygdene til å se ut med tusenvis av nedlagte gårsbruk og verdiløse fraflyttede hus?

Meget bra innlegg! Fint at noen har skjoent det..

Lenke til kommentar
Du som har reist endel har vel smakt den " gode " Tyske melka som har holdbarhet på 3 måneder.

Denslags uopplyst tull har jeg hørt mange ganger før, "Jeg har smakt EU-melka og den var ikke god".

Det har seg faktisk slik at det ikke er noe monopol på meieriprodukter i disse landene og det er også veldig mange typer melk som tilbys. Man har både UHT (som du refererer til) og melk med holdbarhet mer lik det man har i Norge. Mange typer UHT-melk smaker absolutt forferdelig, men jeg klarte faktisk finne merker som jeg syntes var bedre enn melken til Tine. Og i tillegg har man som sagt også melk som ikke var UHT.

Man tilsetter ikke noe til melka ved UHT i motsetning det mange i Norge tror

http://en.wikipedia.org/wiki/UHT

dessverre må jeg skuffe deg og det kanskje kraftig.

Jeg er har flere utdannelser både som kokk, Agronom ( økologisk ) og har vært i mine yngre år kokk / stuert I Nordsjø / utenriksfart.

Derav kommer det at jeg har hatt "gleden" av å proviantert ved flere havner i England, Tyskland, Holland, Sverige, Danmark +++++, mens øvrig mannskap var på handletur.

Jeg har således førstehånd kjennskap til de råvarer som leveres derfra.

Hvordan DU tror man får holdbarhet på melk opp til 3 mnd vet jeg ikke, men det er dog ikke fullt så enkelt som du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Du har kanskje fått det med deg? Tine har alt no gått ut å sagt at dei manglar mykje mjølk for å klare å produsere nok ost. Det same gjeld og kjøt.

Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia? Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar.

Dette må skje no!

Mer subsidier?

Maten i utlandet er bedre enn her. Grønne tomater og seigt kjøtt kan jeg spare meg for.

Enn grønn Paprika og Seigmenn holder det`?

Lenke til kommentar

Man får også mest miljømessig gevinst ved lokal produksjon!

Er ikke særlig miljømessig å få tilsendt Økologiske gulrøtter fra Spania med fly, heller ikke tomater.

Forsåvidt så jeg nå at nedbrenning av Urskog i Brazil vil øke grunnet produksjon av Biodrivstoff, som man fremsetter som ett miljø argument!

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Har folk her i det hele tatt tenkt på konsekvensene av å legge ned jorbruket?

Ingen snakker om å "legge ned jordbruket", såvidt jeg kan skjønne. Det vil nok alltid finnes jordbruk, men å holde det kunstig i live hvis det ikke er levedyktig blir for dumt.

Med andre ord: Ingen går inn for å tvangsnedlegge noe, men dersom noen ikke klarer å konkurrere i markedet så forsvinner de av seg selv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder markedet for mat så har vi jo nesten planøkonomi ;)

uansett; turister kommer ikke for å se på jorder og bondegårder. De kommer for å se urørt natur.

Edit: Jeg går heller ikke til en gård og ser på jordene når jeg vil ha en god naturopplevelse. Da går jeg rett opp i skogen, der det er mer eller mindre urørt. Noen steder er det veldig tett og gjengrodd, noen steder er det åpne sletter, fjell, små vann osv. Variert og urørt. Det er det som er natur. Sier enkelte av dere "bondetilhengere" faktisk at dere foretrekker å se på jorder med møkk på fremfor dette?

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...