Gå til innhold

Meieriprodukt og kjøt er i ferd med å verte mangelvare

Anbefalte innlegg

Du som har reist endel har vel smakt den " gode " Tyske melka som har holdbarhet på 3 måneder.

Denslags uopplyst tull har jeg hørt mange ganger før, "Jeg har smakt EU-melka og den var ikke god".

Det har seg faktisk slik at det ikke er noe monopol på meieriprodukter i disse landene og det er også veldig mange typer melk som tilbys. Man har både UHT (som du refererer til) og melk med holdbarhet mer lik det man har i Norge. Mange typer UHT-melk smaker absolutt forferdelig, men jeg klarte faktisk finne merker som jeg syntes var bedre enn melken til Tine. Og i tillegg har man som sagt også melk som ikke var UHT.

Man tilsetter ikke noe til melka ved UHT i motsetning det mange i Norge tror

http://en.wikipedia.org/wiki/UHT

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sist eg var i tyskland prøvde eg alle typar ost og mjølk som var mogleg å oppdrive i kolonialane. Ingenting slår Tine!

Tror helt ærlig ikke at tyske meieriprodukter smaker verre, men du har sikkert vokst opp innerst i fjøn og kun spist den type ost som Nærmat(10-14(12) hadde inne. Sorry ass, men smak er noe som ofte læres, noe oliven er et stjerneeksempel på.

Forresten, tror ikke Norvegia vinner noen internasjonale ostekonkurranser med det første.:)

Lenke til kommentar
Sist eg var i tyskland prøvde eg alle typar ost og mjølk som var mogleg å oppdrive i kolonialane. Ingenting slår Tine!

Tror helt ærlig ikke at tyske meieriprodukter smaker verre, men du har sikkert vokst opp innerst i fjøn og kun spist den type ost som Nærmat(10-14(12) hadde inne. Sorry ass, men smak er noe som ofte læres, noe oliven er et stjerneeksempel på.

Forresten, tror ikke Norvegia vinner noen internasjonale ostekonkurranser med det første.:)

Kanskje ikkje Norvegia har gjort stor suksess, fordi den er ein vanleg mild ost. Men kva med Jarlsberg då? Og brunost? Dei vert selde i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra det er samme råvare i Jarlsberg som i Norvegia og eventuelle brunoster. (Melk? Skyt meg om jeg tar feil.)

Det blir litt søkt at en næring som må leve på subsidier skal ha som mål å eksportere..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku.

Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet.

Hadde du vært litt oppdatert på andre ting enn globetrotting hadde du kanskje fått med deg at en krise innen primærnæring internasjonalt er under oppseiling, deriblant brasil som du så flott referer til. Man klarer ikke å lage nok mat, og overskuddet som går til eksport vil minke drastisk om ikke lenge.

Har ikke tid til å lete frem kilder akkurat nå, men det er ikke noe jeg dikter opp.

Lenke til kommentar
Du har kanskje fått det med deg? Tine har alt no gått ut å sagt at dei manglar mykje mjølk for å klare å produsere nok ost. Det same gjeld og kjøt.

Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia? Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar.

Dette må skje no!

Mer subsidier?

Maten i utlandet er bedre enn her. Grønne tomater og seigt kjøtt kan jeg spare meg for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er ikkje alle som er einige med deg i at utanlandske meieriprodukt er best. i alle fall ikkje eg ;) Eg har smakt ost og mjølk får fleire ulike land, og har framleis ikkje smakt noko som er betre enn det norske.

Nei til velsmakende spekemat fra Spania, modne og høyt prisede Franske oster, vellagret maltwhisky fra Skottland, mørt oksekjøtt fra Belgia (her må vi bare klappe i luffene våre for vårt høyt elskede Norske oksekjøtt, som like gjerne kan være ei sliten ku, men det får ikke du vite, så klart ...!?), et vell av asiatiske krydderier, og til slutt velduftende Dansk bakverk.

Ut med alt det overstående, og inn med tvangsforing med våre Norske variable landbruksprodukter, 

og helst skal vi betale raust med tips for overgrepet.

:)

Lenke til kommentar
Er ikkje alle som er einige med deg i at utanlandske meieriprodukt er best. i alle fall ikkje eg ;) Eg har smakt ost og mjølk får fleire ulike land, og har framleis ikkje smakt noko som er betre enn det norske.

Ikke alle er enige med deg heller.

Poenget er at man burde få lov til å velge selv.

Jeg betaler for norsk mat enten jeg vil det eller ikke, over skatteseddelen.

Bøndene burde selge til det det koster, og droppe subsidiene. Slik kan du få lov til å kjøpe norsk mat som du liker best, til den prisen det vil koste, og jeg kan kjøpe den maten jeg liker best.

Hvis eneste argument for subsidier er at norsk mat er best er det jo helt tåpelig. Hvem er du til å bestemme hva jeg skal spise?

Lenke til kommentar

Ikke alle er enige med deg heller.

Poenget er at man burde få lov til å velge selv.

Jeg betaler for norsk mat enten jeg vil det eller ikke, over skatteseddelen.

Bøndene burde selge til det det koster, og droppe subsidiene. Slik kan du få lov til å kjøpe norsk mat som du liker best, til den prisen det vil koste, og jeg kan kjøpe den maten jeg liker best.

Hvis eneste argument for subsidier er at norsk mat er best er det jo helt tåpelig. Hvem er du til å bestemme hva jeg skal spise?

Uten subsidier er det ikke mulig å drive matproduksjon med mindre enn 10 000 kyr/sauer/geiter osv i fjøset. Subsidier har heller ingen relevans med hvor god norsk mat smaker, det handler om å holde liv i landbruket og distriktene. Du er sikkert ikke klar over at gårdsdrift generer en hel mengde behov for eksterne tjenester, og at det finnes utallige bedrifter som lever av å levere tjenester til bønder. Kutter man subsidiene kutter man ikke kun levebrødet til 73-år gamle ola, men man går enda et steg i retning av et dødt bygde-Norge. Kulturlandskapet forsvinner osv. Forståelig nok er dette fjernt for bykids, men slik er virkeligheten.

Endret av fedtcreme
Lenke til kommentar
Uten subsidier er det ikke mulig å drive matproduksjon med mindre enn 10 000 kyr/sauer/geiter osv i fjøset. Subsidier har heller ingen relevans med hvor god norsk mat smaker, det handler om å holde liv i landbruket og distriktene. Du er sikkert ikke klar over at gårdsdrift generer en hel mengde behov for eksterne tjenester, og at det finnes utallige bedrifter som lever av å levere tjenester til bønder. Kutter man subsidiene kutter man ikke kun levebrødet til 73-år gamle ola, men man går enda et steg i retning av et dødt bygde-Norge. Kulturlandskapet forsvinner osv. Forståelig nok er dette fjernt for bykids, men slik er virkeligheten.

1 - fikk du med deg punktet om å øke prisene? For alle andre så funker det slik at du tar betalt slik at du får dekket utgiftene, pluss noe fortjeneste. Det er ingen grunn til at bøndene ikke skal få særbehandling og heller bli finansiert over statsbudsjettet. Hvis ikke folk vil betale det maten koster, og gårdene ikke går i overskudd så kan de like gjerne legges ned.

2 - Bykids ja. Jeg bor i en liten distriktskommune, langt oppi skogen. Om de få gårdene som er her hadde blitt lagt ned, hadde det på ingen måte vært noen krise. Kulturlandskapet? Du mener jorder som lukter møkk? Jeg har ingenting i mot det, men jeg hadde ikke hatt noe i mot det om de ble borte heller.

Lenke til kommentar

2 - Bykids ja. Jeg bor i en liten distriktskommune, langt oppi skogen. Om de få gårdene som er her hadde blitt lagt ned, hadde det på ingen måte vært noen krise. Kulturlandskapet? Du mener jorder som lukter møkk? Jeg har ingenting i mot det, men jeg hadde ikke hatt noe i mot det om de ble borte heller.

Du bryr deg ikke om jordene, det er altså helt greit for deg at alt gror igjen? Snakker ikke om luftig og fin skog, det som skjer i stadig større grad er at landet dekkes av krattskog. Du må selvsagt synes hva du vil, men jeg og flere med meg synes dette er lite bra.

Endret av fedtcreme
Lenke til kommentar
Er ikkje turismen viktig for landet vårt då? Den næringa vil verte berre viktigare og viktigare. Då er det ikkje hjelp i at landet gror att. Kven gidd å dra på bilferie i Noreg når det einaste ein ser er granskog?

Om målet er at jordene ikke gror igjen kan det gjøres atskillig billigere enn med alle milliardene som gis i støtte til jordbruket.

Lenke til kommentar
Uten subsidier er det ikke mulig å drive matproduksjon med mindre enn 10 000 kyr/sauer/geiter osv i fjøset.
Hvis det ikke er umulig uten subsidier bør det ikke gjøres. Man skal satse på levedyktige næringer, ikke slite for å holde liv i halvdøde nisjer. Hvis vi lar en del av småbøndene finne seg noe nytt å gjøre, får vi en framvekst av flere store gårder.. slike som klarer seg uten subsidier ;)

man går enda et steg i retning av et dødt bygde-Norge. Kulturlandskapet forsvinner osv. Forståelig nok er dette fjernt for bykids, men slik er virkeligheten.
Hadde det gjort så mye? Jeg er selv oppvokst på bygda, men irriterer meg over alle ressursene vi bruker på "ingenting".

Er ikkje turismen viktig for landet vårt då? Den næringa vil verte berre viktigare og viktigare. Då er det ikkje hjelp i at landet gror att. Kven gidd å dra på bilferie i Noreg når det einaste ein ser er granskog?

#1. Turisme er ikke det samme som subsidierte bondegårder.

#2. Gjengrodd Norge er ikke det samme som subsidierte bondegårder.

Turismen kan opprettholdes og landet kan holdes åpent selv om man har færre, men større gårder. Det tror jeg du også forstår, men kanskje ikke liker tanken på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...