Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 190E, 2.3E, 1989, aut, HØYT bensinforbruk

Anbefalte innlegg

Hei, det gjelder en Mercedes 190E, 2.3E, 1989, aut. Orig 2.0L, men byttet til 2.3L.

Problemet er at den bruker ALTFOR mye bensin. Man kan se at bensinmåleren/nåla bare synker bare man kjører litt...

Jeg har tenkt å gjøre følgende: bytte luft og oljefilter(med oljeskift) og Bosch tennplugger.

Har kjøpt alle delene fra AutoTrio idag, unntatt pluggene, de kjøper jeg imorgen.

Jeg har ca 2L Biltema 5W-40, helsyntetisk og 5L Marathon(fra AutoTrio) 10W-40 delsyntetisk olje. Har tenkt å bruke de 2L Biltema + 3L Marathon når jeg skifter olje nå.

Hva annet kan jeg gjøre for å forbedre dette her? Bilen er nesten parkert. ALTFOR dyrt å kjøre. Fyller på for 100kr, kjører kanskje 50km, så lyser den igjen!!!

Svært takknemlig for all hjelp.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mye ut.

Når du byttet om til 2.3 motor skiftet du motorstyreenhet? Ble motoren justert? Har du sjekket timingen på motoren? Går den bra eller er den lat

edit : hadde vært greit å sagt hvor mange liter bensin du fylte istedenfor å skrive at du fyller for 100 kroner. :p

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

ok, skal sjekke lamdasonden hvis den finnes. Er den å finne rundt eksos manifolden?

Fylte vel ca 9-10liter bensin. Nå på søndag fylte jeg for 300kr, ca 10,15kr/l.

Får se hvor mye den går på denne tanken nå.

Skal skifte olje med filter, luftfilter nå.

Nei, fikk bilen slik, vet ingenting om timing osv. Men går veldig bra. Bare å gi gass , så drar den som bare det, men så drar den bensinen også da :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke heller regne ut forbruket på skikkelig vis? Å si at nåla flytter seg så og så mye, eller at "jeg fyllte bensin for 100kr, og etter 5mil så lyser det" gir ingen som helst mening...

Avhengig av kjørestil blir jeg ikke overrasket om den bruker mellom 1,1-1,5 liter på mila ved typisk bykjøring.

Lenke til kommentar

Jepp, skal gjøre det nå.

Har som sagt fylt inn ca 30 L og kjører meget pent nå, kjører heletiden på "E", og ikke "S" på automaten for å se hva det blir til.

Jeg sjekket litt rundt motoren, det er en sak som ser ut som stor plugg der hvor eksos fra alle 4 sylinderene går i ett, er det lamdasonden?

EDIT: ser bilder på nettet av lamdasonder, ser ut som de skal kobles til et sted med kabel. Den på bilen her HAR INGEN KABEL SOM GÅR FRA lambda'en!!!

Men dette er som sagt en bytte motor, orig 2.0, men nå 2.3L.

Hvis jeg skal bytte, hvor skal kabelen kobles til da?

Kan du ikke heller regne ut forbruket på skikkelig vis? Å si at nåla flytter seg så og så mye, eller at "jeg fyllte bensin for 100kr, og etter 5mil så lyser det" gir ingen som helst mening...

Avhengig av kjørestil blir jeg ikke overrasket om den bruker mellom 1,1-1,5 liter på mila ved typisk bykjøring.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Lamdasonden (hvis du har) sitter rett etter der alle eksosrørene møtes. Selve sonden har en ledning tilkoblet.

Jeg tenkte mer på "fyll full tank, kjør til det er nesten tomt og så fyll full tank igjen" metoden. Da er det bare å skrive ned antall liter som går på tanken på siste fylling og antall kjørte kilometer siden første fylling.

Lenke til kommentar

En mekaniker sa til meg idag at siden kabelen fra lambda'en er kutta, så går motoren mest sannsynlig i nødmodus....

Men motoren går jo veldig bra da, ikke treg i det heletatt.

Hvordan oppfører en motor som går i nødmodus da?

Sjekka pris på lambda'en hos Romnes, ca 900kr !!!! for universale" som sitter på min med 2 ledninger ut av lambdaen..

Noen som vet billigere steder??

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...