Gå til innhold

Regne ut varmetap i leilighet

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Hva er varmetapet i kW/h i løpet av en typisk fyringssesong (anslås til å være 250 dager). Hvordan regner man ut dette?

Jeg har tittet litt på disse sidene, se oppgave 1.

http://www.fys.uio.no/studier/kurs/fys240/...ve_2/node1.html

http://folk.uio.no/holter/ebok/ebok/losnin...ng_2/node1.html

Men det begynner å skurre når vi har funnet kA-verdien og skal finne antall kWh. Man må jo helt klart gange opp med antall graddagtall, men hva i all verden er graddagtall?

Det ville vært fint om noen kunne ta meg gjennom del en av denne oppgaven.

Se også pkt. 5 om "gratisenergi". Hvordan kan den tabellen gå opp?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Sum årlig varmetap" for bolig A og bolig B er vel selvforklarende.

"Sum årlig "gratis" energi" er som du ser den samme uansett hvor godt boligen er isolert.

Dermed kommer det fram hvor mye strøm det kreves til oppvarming, og hvor mye olje til oppvarming denne oppvarmingen tilsvarer.

Lenke til kommentar
"Sum årlig varmetap" for bolig A og bolig B er vel selvforklarende.

"Sum årlig "gratis" energi" er som du ser den samme uansett hvor godt boligen er isolert.

Dermed kommer det fram hvor mye strøm det kreves til oppvarming, og hvor mye olje til oppvarming denne oppvarmingen tilsvarer.

Joa, men se litt på tabellen. Hvordan kan et kjøleskap som avgir 150 watt, i 8 timer/døgn (her skurrer det for meg) bli 440 kWh/år.

Dessuten må det bli feil å oppgi antall kWh i året, det er jo tross alt i fyringssesongen man trenger denne ekstra varmen.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Joa, men se litt på tabellen. Hvordan kan et kjøleskap som avgir 150 watt, i 8 timer/døgn (her skurrer det for meg) bli 440 kWh/år.

Dessuten må det bli feil å oppgi antall kWh i året, det er jo tross alt i fyringssesongen man trenger denne ekstra varmen.

0.15 kW * 8 h/d * 365 d/år = 438 kWh/år

At det er i fyringssesongen denne varmen kommer til nytte, skal jeg ikke si meg uenig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...