Gå til innhold

Klarte det! Slettet en partisjon.... (LØST)

Nettulf

Anbefalte innlegg

Jepp, da klarte jeg det store..... :no:

Holdt på å installere Windows XP på nytt på en maskin, og backupdisken sto tilkoblet USB porten.

Og da jeg skulle slette windowspartisjonen før installering, så jeg til min store skrekk at det var backupdisken jeg hadde slettet partisjonen på! :wallbash: Trodde ikke den kom opp som egen disk engang, siden det var USB....

Så nå har jeg en 250Gb disk der jeg har slettet en partisjon, og opprettet 2 nye partisjoner på inne fra Windows installasjons programmet.... Ingenting er formatert eller skrevet til disken etter dette.

Noen gode tips om hvordan hente frem alle data på enklest mulig måte?

Finnes det noe program som kan omgjøre de siste endringene, eller må jeg søke frem hver enkelt fil med ett eller annet program?

Håper på litt hjelp her, er ganske trist og lei akkurat nå.... :cry:

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bør være mulig å gjenopprette partisjonen, det er særdeles mye enklere enn å gjenopprette filer.

TestDisk er gratis.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Er det jeg mener også, da det bare er "innholdsfortegnelsen" som er slettet.

Har ikke formatert eller skrevet noe mere til disken etterpå, som sagt slettet primærpartisjon, opprettet 2 nye partisjoner etterpå.

Nettulf

Lenke til kommentar

Bruker du et hvilketsomhelst partisjoneringsprogram, og sletter de "nye" partisjonene, og oppretter en primærpartisjon igjen (og denne er nøyaktig like stor som den gamle), så skal du kunne aksessere disken som før igjen.

Det er kun MBR (512 bytes helt på starten av disken) som endres av partisjoneringsverktøy, inkludert Windows-installeren.

Det er først når ting blir formatert etc at problemene starter.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen. :yes:

Brukte først GetDataBack som fant og fikk kopiert over nesten alt av filer.

Dette gjorde programmet uten å skrive noe til disken tydeligvis.

Når jeg så at de viktigste filene ihvertfall var kopiert, testet jeg også programmet TestDisk.

Der var jeg litt usikker på hva jeg gjorde underveis, men fikk lest meg til det meste.

Dette programmet klarte å gjenopprette partisjonstabell og MBR på disken, slik at etter en restart og en runde med chkdsk i Windows var disken tilbake til samme tilstand som før jeg slettet partisjonene.

Har ikke finsjekket alt, men ser ut til at alt er på plass og lesart, så jeg er godt fornøyd!

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...