Gå til innhold

Størrelse på C:\ -partisjon for XP


7r

Anbefalte innlegg

Du kan også bruk partionmagic til å utvidde xp-partisjonen. 7GB partisjon til xp syntes jeg hørtes litt lite ut. Jeg pleier å velge ett sted mellom 10-15GB, selvom jeg pleier å ha sidevekselsfilen på en egen partisjon

 

Men hvor stor prosentandel ledig plass bør det være på C:\? Har nå utvidete C-partisjonen til ca 18%, dvs. ca. 8,5 Gb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva bestemmer MFT-størrelsen?

 

Går det an å justere den?

Nei, i hvertfall ikke via windows.

 

Vet at noen programmer kan defragmentere mft-fila, men tror ikke størerlsen på den justeres.

Jo, du kan justere størrelsen på mtf-filen. Jeg bruker "Diskeeper Professional" og der er dette en ganske enkel prosess. Bør kanskje nevne at denne justeringen begrenser seg til å utvide mtf ved behov for å unngå fragmentering av den.

 

@7r: 8,5 Gb til C:\ er altfor lite. Du bør nok legge deg på i alle fall 15Gb.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Hva bestemmer MFT-størrelsen?

 

Går det an å justere den?

Nei, i hvertfall ikke via windows.

 

Vet at noen programmer kan defragmentere mft-fila, men tror ikke størerlsen på den justeres.

 

Poster ikke for at trådstarter skal justere mftreservation area, men for å vise hvordan det gjøres i Windows.

Mft er avhenging av en del forhold som må kalkuleres inn for at det skal være noe vits med en slik forandring.

Så man må lese litt om mft file og betydning av størrelse på filene som skal lagres på volumet og freespace.

post-90860-1207915971_thumb.jpg

 

Her vil ...fsutil behavior set mftZone 3, etablere en NtfsMftZoneReservation i registy

og hvordan ...fsutil behavior query mftzone....output den verdien som er å finne nedenfor.

 

Du kan og gå direkte i registry og etablere en dword-verdi.

post-90860-1207915983_thumb.jpg

Bilde viser en reservation på 2 på det gjeldende system., og ellers hvordan du kan forandre direkte der.

post-90860-1207915999_thumb.jpg

Diskwier.exe er noe som du kan og bruke for ...moro..og.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg synes at 20 GB Partisjon holder for Windows i alle fall. Jeg kjører trippelboot på min hovedmaskin. 20 GB til Windows 2000, 20 GB til Windows og resten av den resterende plassen på 200 GB disken til Slackware 12.0.

Jeg vet at dette ikke har noe med tråden å gjøre, men jeg ville for alt i verden IKKE anbefalt noen å bruke Partition Magic. Sist jeg brukte Partition Magic (Som forøvrig var i påsken), så trodde jeg at jeg missta alt av det jeg hadde på diskene mine. Fikk feilmelding og alt stod på Bad og etter dette fikk jeg ikke boota noen av Windowsene mine hvis diskene var kobla til. Jeg fikk heldigvis kopiert ut alt ved å bruke en kombinasjon av Parted Magic, Les PARTED MAGIC, Knoppix og Slackware. Dette gjorde at jeg fikk tilbake nesten alt jeg hadde på diskene mine, så jeg var veldig heldig synes jeg, men ikke faen om jeg bruker Partition Magic igjen. Tror jeg holder meg til Parted Magic eller Paragon Partition Manager eller noe. Kunne sikkert brukt Gparted LiveCD`en også, hadde det ikke vært for at Gparted ikke liker ATi skjermkort noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...