Gå til innhold

Størrelse på C:\ -partisjon for XP

7r

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor jeg får meldingen om for lite diskplass på C:\ (hvor jeg har XP) når det i realiteten er massevis av ledig plass på denne partisjonen.

Jeg har altså følgende oppdeling på den ene harddisken (160 GB totalt):

C: 7 342 MB (brukes til XP og hovedsaklig drivere forøvrig)

D: 32 601 MB (brukes til programmer)

E: 112 675 MB (brukes til lagring av dokumenter, bilder og alt mulig)

Når jeg går på Windows Utforsker / Min Datamaskin, får jeg følgende egenskaper på C:\:

Brukt plass 7,02 GB

Ledig plass 0,146 GB

Altså totalt 7,16 GB (ca den totale kapasiteten jeg har partisjonert til).

C:\ har jeg følgende filer:

Documents and Settings 1,12 GB

java 14,20 KB

My Videos 8,00 MB

program files 8,16 MB

Programfiler 1,04 GB

Psfonts 604 KB

sj657 32,00 MB

TEMP 94,20 KB

WIN32APP 220 KB

WINDOWS 2,94 GB

txt-filer 28,80 KB

Totalt 5,15 GB

Altså skulle jeg hatt ca 2 GB ledig plass på denne partisjonen. Hvor blir disse av?

Jeg kan forøvrig fortelle at sidevekslingsfilen (som her ligger på C:\) har vært litt stor, så jeg har endret denne til ingenting, dvs. bruker mer av minnet i steden (tror jeg da, jeg fikk hjelp til dette).

Videre lurer jeg på hva slags filer jeg kan slette fra denne partisjonen. Det virker som noen programmer/filer legger seg på C:\ automatisk, eller aller helst vil legge seg der. Men det vil jeg prøve å unngå, vil bare ha XP der, pluss det aller nødvendigste av drivere.

På forhånd, takk for all hjelp!

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine Dokumenter kan det ofte lønne seg å flytte til annen partisjon. Da slipper du også å tenke på disse ved neste formatering. Høyreklikk Mine Dokumenter og velg ny lokasjon.

Ellers kan du laste ned TweakUI hvor du kan endre på en del standardmapper, men dette bør brukes med litt forsiktighet.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Du har lite å tjene på å plassere programmer og Windows på hver sin partisjon. Etter min erfaring blir det bare mer kluss. 7 GB er dessuten svært lite til en XP-partisjon. Alle oppdateringer etc. havner der (og bør havne der for å unngå trøbbel) og temp-mappen er også der som standard. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller slått sammen C- og D-partisjonene og holdt dokumenter etc. for seg selv.

Lenke til kommentar
Mine Dokumenter kan det ofte lønne seg å flytte til annen partisjon. Da slipper du også å tenke på disse ved neste formatering.

Jeg har gjort dette, MINE DOKUMENTER på E:\, fikk bror min til å endre i registeret for at ting skulle komme over dit, men det virker som at innstillingene har flyttet tilbake. Men allikevel kommer C:\ opp som alternativ som lagringsplass når jeg skal lagre noe.

Vel, dette er ikke hovedproblemet; det var hvor blir det av de 2 GB?

Lenke til kommentar
Du kan også bruk partionmagic til å utvidde xp-partisjonen. 7GB partisjon til xp syntes jeg hørtes litt lite ut. Jeg pleier å velge ett sted mellom 10-15GB, selvom jeg pleier å ha sidevekselsfilen på en egen partisjon

Har Partionmagic på maskina. Men bare å utvide partisjonen, løser ikke problemet..

Og som jeg skrev: Jeg har stilt ned størrelsen på sidevekslingsfilen, og bruker nå kun minnets RAM-kapasitet (4 GB, skulle det vært men alt dette er det vel ikke støtte for i Windows?).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kravet ligger på ms sine sider, og der står det 1,5 Gb:

http://www.microsoft.com/norge/smb/product...quirements.mspx

men det fylles jo på med servicepakker, oppdateringer og ting og tang så jeg ville nok selv satt 5-10 Gb for å ha noe å gå på.

Meldingen om lite harddiskplass kommer vel når ledig plass blir mindre enn en satt verdi, f.eks 2 Gb, uavhengig om det faktisk er behov for mer.

Har lest at hvis man fyller opp en harddisk nøyaktig 100% så er det umulig å slette noe fra den fordi den trenger ledig plass for å få slettet noe.

sikkert mulig å formatere den..

Lenke til kommentar

Jeg formaterte min i går og tok dette oppsettet:

Disk 1-----Windows, Systemdisk, 10 Gb

Disk 2-----Formateringsdisk, 4,36 Gb - (For backup når jeg formaterer, (ganske ofte)

Disk 3-----Filmer, Bilder, Musikk, Dokumenter osv..., 100GB

Disk=Partisjon

Dette er utfra en 120 Gb disk...

Lenke til kommentar
... Vel, dette er ikke hovedproblemet; det var hvor blir det av de 2 GB?

Jo det kan jeg godt fortelle deg: Det er MFT-fila som opptar denne plassen. Den fila er skjult (mega-usynlig hidden deluxe no way u'can ever find it) og vises dermed ikke i utforsker, el heller blir den tatt med i tellinga når windows beregner ledig plass.

Et avansert defragmenteringsprogram kan ofte vise plasseringa av fila (gule feltet i midten). Og som du ser så tar den et ikke ubetydelig stykke diskplass.

post-87910-1202928620_thumb.png

Lenke til kommentar
... Vel, dette er ikke hovedproblemet; det var hvor blir det av de 2 GB?

Jo det kan jeg godt fortelle deg: Det er MFT-fila som opptar denne plassen. Den fila er skjult (mega-usynlig hidden deluxe no way u'can ever find it) og vises dermed ikke i utforsker, el heller blir den tatt med i tellinga når windows beregner ledig plass.

Et avansert defragmenteringsprogram kan ofte vise plasseringa av fila (gule feltet i midten). Og som du ser så tar den et ikke ubetydelig stykke diskplass.

post-87910-1202928620_thumb.png

Hva bestemmer MFT-størrelsen? Min er ikke mer enn 150mb f.eks. (på c:, som er windows disken og er på 7gb)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...