Gå til innhold

Vannkjøling versus Macbook - støy

Anbefalte innlegg

Jeg driver og bygger meg et lite hjemmestudio, og har for tiden kun en PC som bråker ganske mye (altfor mye, egentlig). Er derfor på utkikk etter noe som lager så lite støy som mulig, som kan brukes til opptak.

Har sett litt på Macbook, men det er kul umulig å få et skikkelig svar fra Eple-folk, det eneste de sier er at MB/MBP er så superbra og at de er helt stille. Det er de selvfølgelig ikke, og det jeg er redd for er at viftene spinner opp ved opptak, og om de ikke gjør det, så vet jeg ikke om viftestøyen er lav nok ellers heller. Jeg har vært på det lokale Eplehuset, men der finnes det ikke et stille rom, så det hjelper lite. Hvis noen kunne komme med et skikkelig svar på hvor mye en Macbook støyer, så hadde det vært ypperlig.

På grunn av problemet med å finne ut av støynivået på MB tenkte jeg å like gjerne kjøpe en ny stasjonær PC med vannkjøling, men bare om jeg kan få den helt stille (vifteløs var tankegangen i utgangspunktet). Et pluss her er selvfølgelig at jeg får mye mer HW for pengene, og kan bruke den til å spille med.

Det eneste jeg har i mot denne planen er at jeg liker OSX, bruker Final Cut Pro, primært i skolesammenheng, og skulle gjerne hatt en Mac i tillegg til PC-en min, men har bare råd til en av delene.

Hvis det er noen som har erfaringer med begge deler, og kan gi meg et godt svar på hva som er det beste alternativet støymessig, så setter jeg veldig pris på tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å MAC syntes jeg suger generelt... Men det er jo min mening.

Overhodet ikke et brukbart argument.

Absolutt ingen her som har noen erfaring med Macbook altså? At man kan få til vifteløs vannkjøling vet jeg jo, men vifte på PSU har man jo f.eks., og kanskje man trenger én kabinettvifte for å få noe som helst bevegelse der inne?

Ingen som vil lufte tankene sine?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt macbook siden i fjor høst, og den er ganske støysvak. Du hører den suse litt hvis rommet er fritt for lyder, mens på en lesesal eller et bibliotek er det veldig vanskelig å høre den.

Jeg har også vannkjøling på hovedmaskinen, og selv om det ikke støyer så mye er det forsatt noen hakk over det macbooken min gir fra seg. Min radiator er riktignok ikke passivt avkjølt

Det eneste å være obs på er at dvd-rommen bråker noe ekstremt, samme gjelder min venns macbook pro. så jeg tror ikke det er en feil med mitt eksemplar. Hvis du bruker den mye kan du skrote ideen din om macbook

Lenke til kommentar

Det som er viktig er at jeg har muligheten til å sette viften på minimum mens jeg tar opp, og om denne støyen er for høy. Er den det er det nyttesløst med MB. Ang. drevet, er det lydløst om det ikke er i bruk?

De lesesalene og bibliotekene jeg har vært på har aldri vært i nærheten av stille, så vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det :)

Alltid ekstremt med viftestøy og ellers smålyder på slike steder.

Jeg er egentlig veldig spent på hvor stille man egentlig kan få en vannkjølt PC. Noe luftstrøm må man jo generere vil jeg anta, men om man har en 120mm som går på det absolutte minimum, og et kabinett som gjør at dette blir utnyttet maksimalt, så ville i alle fall jeg syntes det logisk at dette låter mindre enn en veps i en Macbook (selv om disse vepsene er stille). Om en organiserer en Lian Li Modular Cube helt perfekt f.eks.?

Husk, jeg er helt blank når det gjelder vannkjøling, så om det er slik at et lydløst system ikke er mulig, så si gjerne ifra.

Lenke til kommentar

Tror det blir vanskelig å slå macbooken i støy. Jeg har en laing d5 pumpe, som er omtrent samme pumpa som swiftech mcp655. Dette er kjent for å være en helt stillegående pumpe, men selv på laveste setting gir den ut en liten høyfrekvent lyd som høyere enn hva macbooken min gjør under desktop bruk. Bland dette med en del 120mm vifter, PSU, harddisker, chipset-vifte? så vil den nok uannsett bli slått av macbooken selv om det bygges inn i et kabinett. Vibrasjoner fra pumpe,vifter,harddisker blir også et annent problem.

Men nå snakker vi ikke mye lyd, og en pc er mye morsommere og mer allsidig enn en mac noen sinne kan bli. Men hvis støy er eneste prioritet vinner nok macbooken

Macbookens drev bråker ikke når den er idle

Endret av KongKongle_
Lenke til kommentar

Jeg har for så vidt allerede en PC (som riktignok begynner å dra på åra), så er veldig klar over det. Hadde vært morsomt å hatt en PC med bra hardware (og ikke minst en Q6600 overklokket som faen), men skole og musikk går først, så får jeg heller fortsette å spille CivIII og gamle adventures. Kan selvfølgelig også kjøpe en S939 Opteron og et nytt skjermkort, så vil den jo dra det meste, men det er så forbannet gøy å kjøpe noe nytt å mekke i hop, spesielt om man ikke har gjort det før (vannkjøling ser gøy ut, rett og slett).

Vel. Jeg får sove på det noen dager. Dere får skrike ut om dere er uenige i å gå for MB.

Lenke til kommentar
Å MAC syntes jeg suger generelt... Men det er jo min mening.

Overhodet ikke et brukbart argument.

Absolutt ingen her som har noen erfaring med Macbook altså? At man kan få til vifteløs vannkjøling vet jeg jo, men vifte på PSU har man jo f.eks., og kanskje man trenger én kabinettvifte for å få noe som helst bevegelse der inne?

Ingen som vil lufte tankene sine?

La du merke til "min mening"?

Jeg gir jo f uansett i om du syntes det er et brukbart argument eller ikke, men dette er min personlige mening / inntrykk av Mac . . .

Lenke til kommentar

Vannkjøling vs macbook? :hmm:

Synes du bør gå for vannkjøling. Har selv kjøpt en haug av det nå, kommer vel snart tenker jeg (uke eller to). Mest på grunn av ytelsen, ikke støynivå. Macbook har jo også varmeproblemer har jeg hørt. I tillegg er de meget dyre. Du får ikke det du betaler for synes nå jeg. Stasjonær er nok veien å gå dersom du skal spille. Eneste bærbare pcer som takler spill generelt godt, er Dells' XPS serie og Alienware M15x. :)

Så gå for vannkjøling spør du meg. Du kan også kjøpe et par radiatorer og kjøle passivt med dem. :)

Får også mye artig arbeid med å montere vannkjølingen. Støy blir nok ikke et problem. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Vannkjøling vs macbook? Du skal kjøpe en stasjonær og så spør du vannkjøling vs macbook?

Nei?

Macbook har jo også varmeproblemer har jeg hørt. I tillegg er de meget dyre. Du får ikke det du betaler for synes nå jeg.

De slurver med kjølepasta og har en del problemer med kjøring av diverse ting på OSX (f.eks. flashvideo), men generelt sett holder den seg relativt kalde. Med mer minne og bedre harddisk blir de enda kaldere. De er helt greit priset med studentrabatt.

Som sagt - vannkjøling er bare aktuelt om det kan stille opp mot MB støymessig, og det har jeg fått litt blandede svar på.

Hvis noen har erfaringer med å lage en særdeles stille vannkjølingsløsning, så kom gjerne med den, jeg tar gjerne en supergenial vannkjølt PC over en MB, men da må jeg være sikker på at den holder fred!

Lenke til kommentar

Nå?

En gammal A64 3200 på et A8N-SLI og et 6800GT, men det er uviktig, går jeg for vannkjøling kjøper jeg meg ny dunk, P35, Q6600/Q9450, Radeon HD 3870.

Hvis du leser litt lengre opp, så er det passivt som blir løsningen om jeg velger vannkjøling, men da må jeg også være helt sikker på at det blir stille nok. Folk her snakker jo om pumper som låter mer enn en MB, og da begynner jeg å bli nervøs.

Lenke til kommentar

Ikke mye er mye nok i opptakssammenheng. Skal bruke den til å ta opp lyd i et rom ellers helt lydløst rom, og da er selv den minste lille støy mer enn nok til å ødelegge. Skulle ønske jeg kunne fått demonstrert en superstøysvak vannkjølt PC. Hvis det virkelig er mulig å få den mer stille enn en MB, så går jeg selvfølgelig for en PC, men problemet er at jeg må være helt sikker på at den blir stille, ellers sitter jeg med en veldig dyr, og egentlig ubrukelig (til dette formålet) dunk som er ganske stille, men ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...